Championship Manager 2007

Naast de eeuwige strijd tussen FIFA en Pro Evolution Soccer is er op het gebied van virtueel voetbal nog een strijd gaande: die tussen Football Manager en Championship Manager. Van deze laatste game is de 2007-editie vorig jaar al verschenen op de PC, maar de consoles zijn deze maand pas aan de beurt. Hoe de game er nu voorstaat, lees je in deze preview…

Profijt

Om meteen maar even wat recht te zetten omtrent de strijd tussen FM en CM (twee heerlijk verwarrende afkortingen): de Football Manager-serie maakt namelijk geen opwachting op de PlayStation 2, waardoor er voor de rasechte PS2-gamer van concurrentie geen sprake is. Voor de Xbox 360, PC en PSP zijn wel beide versies beschikbaar, dus als ik soms de vergelijking maak tussen beide games dan weet je in welk daglicht je dat moet zien.

Laten we nu maar eens to-the-point komen en kijken wat Championship Manager 2007 te bieden heeft. Het is allereerst vrij opvallend te noemen dat er bijna een half jaar tijd zit tussen de PC-versie, die vorig jaar oktober al is uitgebracht, en de versie voor de consoles die deze maand zal uitkomen. Bij Championship Manager 2006 zat er nauwelijks twee maanden verschil tussen de versies, wat vrij normaal te noemen is, maar voor CM 2007 heeft men blijkbaar meer tijd nodig gehad. Een prangende vraag speelt nu eigenlijk bij me op: hebben de consoles eigenlijk veel profijt van die extra zes maanden, of krijgen we alsnog een simpel geporteerde game voorgeschoteld? De preview-disc begint gemoedelijk te spinnen in mijn PS2 en ik trek alvast mijn chique maatpak aan: deze manager is klaar voor het echte werk!

Tactiek

Allereerst blijkt wel dat Championship Manager 2007 niet zo extreem hardcore is als de Football Manager-serie. Waar FM behoorlijk diepgaand is en je ook echt diep moet gaan om er veel uit te halen, daar is CM juist ook aantrekkelijk voor gamers die niet alle scouting-opties willen uitpluizen, of tientallen minuten alleen al bezig willen zijn met het beoordelen van talenten. Dit wil niet zeggen dat CM 2007 je totaal geen tactische uitdaging biedt, dat zeker niet, maar het komt allemaal net wat begrijpelijker over.

Wat betreft die tactiek zijn de mogelijkheden in deze game gewoon zoals je het van een goede manager-sim zou mogen verwacht: ongekend. Het is echt heel fijn om te zien dat jouw beslissingen effect hebben op het spel. Je stelt niet alleen simpelweg een formatie op, maar je kunt ook heel direct aangeven in welke richting de passes verstuurd worden vanaf een bepaalde positie. Ook is het mogelijk om spelers te voorzien van enkele doeltreffende individuele orders met betrekking tot de tegenstander. Heb je een snelle vleugelspeler tegenover je staan? Zorg er dan voor dat die extra strak gedekt wordt en je hebt er totaal geen last van. Dergelijke tactische ingrepen zijn erg lekker om te doen, want zo merk je pas echt goed dat jij degene bent die het resultaat kan beïnvloeden.

ProZone

Een van de grote toevoegingen aan CM 2007 is de ProZone technologie. Deze tool, die ook in werkelijkheid wordt gebruikt door real-life managers, kan je helpen om de prestaties van spelers te analyseren. Werkelijk alles valt hiermee te bekijken, van bewegingen die de spelers in een wedstrijd hebben gemaakt tot aan de verhoudingen tussen goede en slechte passes en succesvolle en mislukte voorzetten. Deze ProZone-functie zorgt voor een flinke diepgang, waarbij je veel mogelijkheden krijgt om te analyseren wat goed ging en wat slecht. Zo kun je de sterke en zwakke punten van je tactiek eens kritisch bekijken.

Dat ProZone je zoveel mogelijkheden biedt, kan tegelijk gezien worden als een valkuil. Je moet wel goede ondersteuning krijgen vanuit de game om te weten wat de opties zijn en hoe je ze kunt toepassen. Helaas lijkt de game op dat vlak een beetje tekort te komen. De kans lijkt me klein dat dit straks in de uiteindelijke versie flink is verbeterd, waardoor de ProZone-functie best wel wat tijd kost om te doorgronden. Voor de ene gamer weer een leuke uitdaging, maar er zullen genoeg mensen zijn die deze functie daarom links laten liggen. Wellicht een puntje van kritiek dat meegenomen kan worden voor CM 2008…

Eenvoudig

Een probleem waar de Championship Manager-reeks altijd al mee heeft gezeten, is het feit dat de game weinig uitstraling heeft. Ook in CM 2007 is dit het geval. De layout is weinig sprankelend en kost enige gewenning om mee om te gaan en de diverse schermen waarin alles gepresenteerd wordt ogen vrij flets. Daarnaast is het geluid ook niet echt iets waar veel aandacht aan besteed lijkt te zijn. Je hoort wat standaard effecten tijdens de wedstrijden en qua achtergrondmuziek is het ook allemaal erg eenvoudig. Dit heeft als voordeel dat het nooit storend zal werken, om het eens positief te bekijken, maar echt spectaculair is het absoluut niet te noemen.

Voorlopige conclusie

Deze preview-versie van Championship Manager 2007 heeft zowel een positieve als negatieve indruk op me gemaakt. Enerzijds is de game weer een stuk beter dan voorgaande jaargangen en de ProZone-functie biedt heel veel mogelijkheden, mits je bereid bent om er wel wat tijd en moeite in te investeren. Aan de andere kant lijkt de game weinig verbeteringen te bieden ten opzichte van de PC-versie, die inmiddels haast gedateerd te noemen is. Toch blijft het even afwachten wat de uiteindelijke versie ons straks zal brengen, maar met de release al vlak voor de deur verwacht ik helaas geen schokkende veranderingen.

  1.   
    direct47's avatar

    dit spel is altijd stom want ik speel belange niet graag foetball das alleenmaar agter een stom balleke lopen en in de goal shoten 😕 😛

  2.   
    Mr.Nacho's avatar

    denk dat dit soort games op de pc toch mooier zijn omdat je door veel menus moet en dat gaat nog altijd makkelijker met een muis en je toetsenbord maar het lijkt me wel een goed spel. 😛

  3.   
    fcrudy's avatar

    ik denk dat ik hem voor de pc mooier en een betere console hebt over het spel. 😆