GamersNET voelt PlayStation 3 aan de tand

Afgelopen donderdag werden wij door Sony uitgenodigd om de PlayStation 3 eens stevig aan de tand te voelen. Een oude scheepswerf werd opgelapt tot über-gameruimte, in de vorm van gratis eten en drinken, zes ronkende PS3’s en tv’s die breder waren dan eindredacteur Peter. Check hier het verslag.

PlayStation 3

Donderdag 22 februari. Na het Carnaval een dagje verlengd te hebben moest ik vroeg m’n nest uit: ik moest immers van het oosten der oosten richting Amsterdam, voor een simpele boer als ik een hele klus. Hele reis gepland, startklaar om op m’n krotje richting het station te fietsen, gaat de telefoon. Het is Joost, of ik misschien zin had om met hem mee te liften aangezien hij ook meegaat. De eerste meevaller van de dag is een feit, aangezien ik gegarandeerd verdwaald zou raken. Of de trein missen. Of een lekke band zou krijgen. Eenmaal aangekomen in Amsterdam was het even zoeken naar de exacte locatie, maar na een telefoontje hadden we toch het goede gebouw te pakken. We werden vriendelijk welkom geheten door Lucas, een stagiair die de pers bij dit SPAC3-event begeleiden zal. Het programma van die dag was vrij duidelijk: eerst zouden we een flink aantal uurtjes mogen gamen om vervolgens een interview te mogen afnemen van één van de hogere mensen bij Sony, New Media-manager Dave Epke. Terwijl wij onderuitgezakt in deze zéér chille ruimte (Sugar Lee Hooper-size sofa’s) aan het gamen c.q. onze Carnavals-kater aan het wegwerken waren, was meneer Epke rustig op zijn laptop aan het werken, die hij moeiteloos aan de kant zette zodra wij duidelijk maakten een interview te willen afnemen.

De games

Er werd dus een redelijk aantal PS3’s voor ons beschikbaar gesteld, zonder omhulsels. We konden ze dus gewoon aanraken, aaien, op blazen, naar kijken en stekkertjes verwisselen, alhoewel we dat laatste maar niet hebben gedaan. Elke PS3 werd vergezeld door een TV van een grootte waar je U tegen zegt. Er waren meerdere games speelbaar, waarbij tegenviel dat we Lair en Warhawk niet konden spelen. Teun stoeide met Ridge Racer 7 en Resistance, Friso met MotorStorm en Resistance en ik (Diede) met Formula One en Gran Turismo.

Ridge Racer 7

De Ridge Racer-serie was mij tot nog toe onbekend. Veel meer dan één woord heb ik echter niet nodig om de game te omschrijven: arcade! Na enkele potjes GTHD wilde ik me aan Ridge Racer gaan wagen en dat was absoluut een gigantisch verschil. Waar GTHD de werkelijkheid zoveel mogelijk wil nabootsen, wil Ridge Racer vooral hárd gaan en over-the-top actie bieden. Waar Ridge Racer eigenlijk wel ’n beetje bekend om staat, is het driften in de bochten. En dat heb ik als Ridge Racer-n00b geweten. Veel kunde is er niet voor nodig om de mooi uitziende bolides door de bochten te loodsen; als vanzelf word je dwars op de baan geslingerd en neem je de scherpste bochten zonder moeite. Een beetje té weinig moeite, eigenlijk. Na twee races kostte het me al weinig moeite om eerste te worden, daar waar ik de eerste race nog kansloos laatste werd. Maar dat was misschien ook omdat ik nu goed gebruik maakte van de nitro en de nieuw aanwezige slipstream-mode. Wanneer je namelijk achter een tegenstander rijdt, zul je van diens slipstream profiteren wat jóu weer een boost geeft. Dit góed onder de knie krijgen is echter een ander verhaal. Ridge Racer 7 is samengevat een zeer arcade racegame met leuke graphics onder een motto dat het best te omschrijven valt als ‘easy to learn, hard to master’.

Gran Turismo HD

Tijdens de launch van de PlayStation 3 in de Benelux op 23 maart, zal hier Gran Turismo HD bij te downloaden zijn. Eerst zou dit een volledig nieuwe game worden, maar door tijdgebrek is dit beperkt gebleven tot een gratis voorproefje op het echte werk: Gran Turismo 5, dat in 2008 het licht zal zien. GT5 zal tevens de felbegeerde onlinemodus bevatten. Dat deze game in 2008 het licht zal zien is echter nog niet echt acceptabel, aangezien hier het ‘het is klaar als het klaar is en niet eerder’-principe gehanteerd wordt. Wij konden deze game (GTHD) alvast een eerste test laten ondergaan, en dat viel helemaal niet tegen. Het realisme is nog steeds aanwezig, zoals we dat kennen uit de eerdere games in deze franchise. Het rijden deed sterk denken aan Forza Motorsport, dé concurrent, afkomstig van de Xbox 360. Het vroege remmen, het niet-remmen-en-sturen-tegelijk, de grafische details: het deed eigenlijk alles wat de vorige GT’s ook deden, maar dan nóg beter. De bergen op de achtergrond waren fotorealistisch, wat ook gezegd kon worden van de auto’s zelf. We hadden in deze demo de beschikking over acht auto’s en slechts één track, wat jammer was. Er waren wel twee modi: driften en time trial. In die laatste werd Teun trouwens keihard geownt, met een tiental seconden verschil… GTHD was dus geslaagd te noemen.

Resistance: Fall of Man

Teun:
Op de Gameplay 06 hebben we al de kans gehad om Resistance voor het eerst te spelen, waar we dan ook zeker van onder de indruk waren. Wat ik echter nog niet had gezien, was het online gedeelte. Dit sprak mij toch wel enorm aan. Met Resistance kun je namelijk online, zowel als de humans als de Chimera. Uiteraard brengt dit zowel voordelen als nadelen met zich mee: waar de humans met L2 kunnen sprinten, kunnen de Chimera een rage-mode triggeren, waarmee ze hitte en dus mensen kunnen detecteren. Ook hebben beide rassen hun eigen standaardwapens, waardoor de keus voor een ras een moeilijke zal zijn. Gelukkig wordt dit principe in teamgames goed gehandhaafd door om en om de rassen te verdelen. Niemand zal dus twee maal achter elkaar de Chimera spelen, om maar iets te noemen. Verder waren het leveldesign en de graphics sowieso helemaal top en kan ik niet wachten om met de originele wapens van Insomniac aan de slag te gaan… Sony, kom maar op, ik heb d’r zin in!

Friso:
De wapens zitten allemaal wel lekker in elkaar. Lange afstand- en knalwerk in close-combat zat er voldoende bij en er zaten verschillende originele wapens bij, zoals de rocketlauncher die je in de lucht stil kan zetten en als cluster kunt verspreiden. Ook een wapen dat schilden kan creeëren en door muren heen kan schieten is een leuk idee. Daarbij zit ook al een klein stukje realisme, want met de rocketlauncher kun je makkelijk door één zo’n schild schieten, maar niet door drie. Het verschil tussen de Chimera en de mensheid is ook goed tot uitdrukking gebracht door bijvoorbeeld de verschillende startwapens en de speciale bonussen. Het vechten in de multiplayer voelde wel erg lekker aan, maar af en toe zat ik wel lang te zoeken tot ik een vijand zag lopen. Misschien kwam dit doordat ik de strategie van het level nog niet doorhad, maar erg groot was het level niet, dus aan het aantal spelers kon het niet liggen. Wat me meteen opviel toen Teun begon te spelen was dat hij nog geen tien meter van een vijand spawnde (in het begin van de match). Meestal is het zo dat één team aan de ene kant begint en het andere team aan de andere kant. Dus ondanks mijn korte zoektochtjes naar vijanden hebben ze er wel aan gedacht om je meteen in de actie te brengen. De graphics zijn allemaal erg mooi en gedetailleerd. Af en toe zag het er een klein beetje cartoony uit, maar dat was ook wel cool. Alleen het vuur vond ik ronduit lelijk. Het zag eruit alsof er losse stoflapjes door de lucht vlogen. Niet echt mooi, en dat is zonde. Kortom: topgame, waardige launchgame voor de PS3.

Formula One Championship Edition

Het is eigenlijk nog nooit zo naar voren gekomen in mijn artikelen, maar ik ben een groot racefan. Zeker als het gaat om Formule 1-games, die ik elk jaar weer speelde. Speelde, want sinds de creativiteit ver te zoeken was heb ik mijn liefde voor deze franchise in de kast opgeborgen. Heel voorzichtig durfde ik afgelopen donderdag weer eens, sinds lange tijd, een race te doen. Het eerste wat opviel was dat de menustructuur nog steeds hetzelfde is, en dus in geen vijf jaar veranderd is. Dit deja-vu-gevoel sloeg al snel om in een positief gevoel toen ik eenmaal in de cockpit plaatsnam. De graphics waren meer dan fantastisch, nog beter dan GT en MotorStorm. Met name als het flink regent sta je even met open mond naar het scherm te kijken om enkele seconden later te beseffen wat je aan het aanschouwen bent. Ik stond nog steeds aan de start, waarna de vijf bekende rode lampen na elkaar begonnen te schijnen. Even gassen om even het geluid te checken: heerlijk, die hoge huil van deze wagens. Met name in Monaco als je door de tunnel rijdt lijkt het alsof de tunnel achter je ieder moment kan instorten van het heerlijke kabaal. De race begon, en ik haalde tot mijn verbazing de ene na de andere wagen in. Ik lag al snel eerste dankzij de gigantische arcade-achtige vorm van gameplay. Dit ging me wel héél gemakkelijk af… veel té gemakkelijk om leuk te zijn. Ook toen ik alle hulpopties uitzette bleef deze gameplay me irriteren. Nee, deze serie kan wel wat realisme gebruiken, want het racen zelf viel vies tegen.

MotorStorm

Racegames zijn niet helemaal mijn ding. Eigenlijk net als voor Teun geldt voor mij dat een klein beetje arcade de game veel beter kan maken. MotorStorm vind ik echt een prachtig voorbeeld van hoe het WEL moet. Niet te veel arcade, niet te veel realisme. Het level dat ik speelde was een en al woestijn en je kon kiezen tussen een kleine uitvoering van een monstertruck of een dikke crossmotor. Er waren voor iedere uitvoering een paar soorten te kiezen, die ieder weer aparte skins ter beschikking hadden. Dan gaat de race beginnen. Een ruig uitziende track middenin een rotsachtig deel van een woestijn. De graphics zijn prachtig, het opwaaiende stof was mooi (kwam zelfs op het beeldscherm terecht), besturing liep lekker. Bij deze game wilde ik steeds meer gasgeven omdat dat altijd echt nodig was voor jumps, maar wanneer ik dat deed vloog ik uit de bocht en kon ik opnieuw beginnen. Ik heb in totaal drie races voltooid, en iedere keer was ik laatste. Ik kan meestal niet goed tegen mijn verlies, maar deze game is voortdurend zó vet om te spelen, dat het je niets kan bommen of je eerste bent of niet. Het is ook leuk dat je een beetje interactie hebt met de tegenstanders, door bijvoorbeeld tegen ze aan te rijden, maar ook door ze (als je op de crossmotor zit) een ram in hun gezicht te geven en ze te laten crashen. Ik vond het een leuke game, alleen heb ik wel mijn twijfels of dit niet snel gaat vervelen. Want eigenlijk is het keer op keer gewoon crossen door de woestijn. De controlls waren zoals eerder gezegd wel goed, maar een andere functie is om te sturen met bewegingen van de controller. Dit is pas echt feest. Draai je de controller linksom, dan stuur je naar links en dat hetzelfde met rechtsom naar rechts. In het begin lijkt het allemaal erg gevoelig, maar als je er even een race mee gedaan hebt krijg je het al snel onder de knie. Dit is een leuke toevoeging aan de game en zeker als je met meerdere mensen bent kan dit heel grappig zijn.

Dave Epke vertelt alles over de PS3 wat je wilt weten

Na het spelen van deze games schoven we aan bij Dave Epke, de New Media-manager van Sony. In een ruim interview wist hij ons veel nieuwe informatie te geven, waar we af en toe toch even van moesten opkijken. Eerste onderwerp van gesprek was de launch zelf. Hij wist ons te verzekeren dat er sowieso 50.000 units in de winkels in de Benelux zullen liggen op de eerste dag van de launch. De verdeling tussen België en Nederland was nog niet duidelijk maar wel wist Epke ons te melden dat zelfs hij niet wist of het genoeg zou zijn. Als iemand van Sony zelf zoiets al zegt, dan moet er toch wel sprake zijn van een tekort.

’Gamen is een dure hobby, en dat is het altijd al geweest'

Gelukkig krijgen de pre-orders (wat er nog geen 50.000 zijn) als eerste de PS3, daarna komen de winkelcentra aan de beurt. Groot punt van kritiek bij Nintendo en Microsoft was de nalevering. Na de launch, waarbij de consoles direct uitverkocht waren, was er een gat van enkele weken of soms zelfs maanden tot de volgende lading gereed was. Sony verzekert ons echter dat er een gespreide nalevering zal komen, waarbij ook de mensen die niet voor de winkel gaan liggen snel een PS3 kunnen bemachtigen. De eerste 500.000 verkochte consoles zullen tevens een Blu-ray versie van Casino Royale ontvangen, de nieuwe prachtfilm van James Bond en zijn dames.

’Het met modder naar elkaar gooien hoort bij deze business. Het is best vermakelijk'

Volgende punt van gesprek waren de grote titels, of het gebrek daaraan. Met Resistance: Fall of Man, MotorStorm, Formula One, GTHD en Ridge Racer waren de grote titels ver te zoeken. Natuurlijk, Resistance is retevet maar om nou te zeggen dat het van Zelda of Halo-niveau is… nee. Epke was het absoluut niet eens met onze stelling dat er geen toptitels bij de launch zaten. In zijn ogen is MotorStorm dè launchgame, dè toptitel die er met kop en schouders bovenuit steekt. Hij speelt al een geruime tijd Resistance, wat dus zou moeten betekenen dat MotorStorm beter is dan Resistance. In mijn ogen stelde MotorStorm niet veel voor, het liet enkel zien waartoe de launch line-up in staat is op grafisch gebied. Het spel verveelde al na vijf minuten, terwijl het me toch echt een vette game leek. Anderen die mee waren gegaan naar Amsterdam vonden het wél een vette titel, dus ik zal wel iets gemist hebben. Epke meldt dat er nog nooit zo’n goede line-up is geweest bij een launch van een console. Ja, dat lees je goed. Terwijl de Xbox enkele jaren met Tony Hawks Pro Skater 3, PGR en Halo toch echt drie goudmijntjes in handen had. Op deze reactie meldde Epke ons dat ze niet naar Microsoft kijken, maar alleen naar zichzelf. Met veel packs in de planning, die ook al in ontwikkeling zijn, wordt de levensduur van elke launchgame flink verlengd. Deze zullen aan de lopende band te downloaden zijn.

’Er hoeft geen andere titel naar de PS3, zoals Zelda of Halo'

Na de praat over de launchgames was het online gedeelte van de PS3 aan de beurt. Via de home-button (denk aan de Xbox 360-knop) kan er makkelijk geswitched worden tussen on- en offline gameplay. Binnen enkele seconden verander je van online slachtvoer tot übergamer in de singleplayer-campaign. MotorStorm online beloofd gigantisch goed te worden, iets waar wij jammer genoeg niet aan toe kwamen. Er zijn slechts acht tracks, maar de manier waarop deze bereden worden is fantastisch, volgens Epke. Met name als meerdere gamers de headset op hebben, is het grappig om te zien hoe meerdere spelers samenwerken om één bepaalde speler de afgrond in te duwen, om vervolgens met elkaar het slachtoffer vierkant uit lachen. Tevens zal ook de PS3 weer gratis online kunnen. Over de headset gesproken. Bij Resistance is het mogelijk verschillende teams te maken qua chatsessie. Zo zullen bepaalde spelers het Tango-kanaal joinen, de ander het X-ray- of Zulu-squad. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld vier spelers continue met elkaar communiceren zonder dat anderen het horen, iets wat de strategie alleen maar ten goede komt. Ook zal de PlayStation 3 via een puntensysteem gaan werken, met betrekking tot het aankopen van uitbreidingen. Dit gaat echter niet met ‘500-punten-is-een-euro’ maar met keiharde valuta. Je zal dus gewoon een Euroteken voor de aankoop staan. Naast de aankoop van deze netwerkkaarten kan het natuurlijk ook via de creditcard.

’Halo vind ik niks aan, Zelda is wél tof'

De menustructuur van de PlayStation 3 zal flink veel opties bevatten. Je kan bijvoorbeeld je PSP aan je PlayStation 3 hangen, je telefoon of gewoon je fotocamera. Dit kan allemaal op de harde schijf worden opgeslagen, mits je daar de toestemming voor hebt. De PS3 werkt namelijk met een master-account en twee sub-accounts. De master kan de rechten verdelen en bijvoorbeeld Euro’s schenken aan een sub-account (je zoontje, dochter, moeder etc.) zodat diegene dat weer uit kan geven aan uitbreidingen. Via de home-button is het dus mogelijk om direct uit je game te gaan en met andere dingen bezig te houden. Wat echter ook kan: het scherm wordt door de helft gedeeld, aan de ene kant zie je je game nog staan, aan de andere kant je hoofdmenu, als je bijvoorbeeld snel even wat aan wil passen. Dit is natuurlijk allemaal hetzelfde als bij de 360, maar één punt steekt er met kop en schouders bovenuit. Je account is namelijk óveral oproepbaar! Je kan bijvoorbeeld bij je kameraden thuis op de PlayStation 3 gaan en daar via een wachtwoord je eigen account oproepen. Op deze manier kun je jouw stats overal ter wereld doorzetten, wat natuurlijk ideaal is.

’We zijn zo goed genoeg, we hoeven geen franchises te jatten'

Waar we het ook over wilden hebben, waren de games zelf. Epke wist ons te verzekeren dat Gran Turismo exclusief zal blijven, naast MotorStorm en Killzone. Over Resistance werd niets gezegd qua exclusiviteit, wel zei hij dat er al gewerkt werd aan het volgende deel. Er zullen voorlopig geen PS2 games naar de PS3 gaan komen, iets waar we stiekem toch wel op hoopten. Zeker sinds de komst van Okami, Guitar Hero 2 en God of War 2. Een titel waar we al een tijdje niets over hoorden maar wel heel erg benieuwd naar waren, was Warhawk. In deze game zal niet alleen gevlogen kunnen worden zoals de meesten denken, maar er zullen meerdere voertuigen aanwezig zijn. Denk aan Battlefield maar dan iets minder voertuigen en iets meer actie en betere graphics. Je zal met 32 man online kunnen spelen, in gigantisch veel verschillende modi. Dit komt vooral omdat de basismodi veel aangepast kunnen worden, waardoor een unieke modus al snel gecreëerd is. Er kunnen tevens vier man op één console online, zij het dat je ranking/stats dan niet meetellen voor je account.

Een half jaartje geleden kregen we te horen dat de PS3 uitgesteld was, althans voor Europa. De pers en gamers waren natuurlijk teleurgesteld, terwijl Sony er wel om kon lachen. Epke vind het grappig dat mensen op een product met zó’n prijskaartje aan het wachten waren. Hij concludeert dat de prijs op deze manier geen obstakel is (gamen was vroeger duurder, denk aan 225 gulden titels als F-Zero), aangezien er zo gigantisch naar uitgekeken wordt. Sony maakt al dat wachten meer dan goed, zeker omdat de PS3 meer dan tien jaar mee zal draaien. De PlayStation 2 doet dat nu al een achttal jaren, en de grootste titels blijven maar komen, zoals Okami. Met de technologie van nu is het makkelijker om een console uit te putten, de levensduur te rekken. Op de vraag of de PS3 interessant zal zijn voor de mainstream- of casual gamer antwoordde Epke dat de casual gamer zeker niet vergeten zal worden tussen al het oorlogsgeweld en alle ingewikkelde HDMI-termen. Denk aan Singstar, wat eigenlijk al genoeg zegt. De Blu-ray van Sony is beter dan welke andere Blu-ray dan ook, blijkt uit recent onderzoek. Wil je dus gewoon de beste Blu-ray speler, dan kun je het beste een PS3 in huis halen. Kun je er ook nog op gamen ook.

  1.   
    denjaap's avatar

    zat ik maar in de crew…. dan kon ik ook uitgenodigd worden free gaming !!! en drinken 😮 daar droom je toch van !

  2.   
    patrick123's avatar

    wat een columm 😛 😉

  3.   
    panteralover's avatar

    ps3 vind ik niks vergeleken met xbox 360 elité(en dat is voorall door halo). 😛

  4.   
    tebannet's avatar

    Ik heb hem