Genji: Days of the Blade

Genji: Days of the Blade is het nieuwste kindje van Game Republic, een ontwikkelaar die zich verstaanbaar maakt in het Japans, hetgeen een taal is die we bij voorkeur vermijden. Desondanks worstelde ondergetekende zich door een walhalla van Japanse tekens om met behulp van Oosterse letterkunde voor Dummies wat diepgaande informatie te vergaren.

Met Genji: Dawn of the Samurai beleefde ontwikkelstudio Game Republic in 2005 haar première en de exclusieve PS2 fantasieknokker werd over het algemeen positief onthaald. De Japanse sfeer die gepaard ging met fenomenale graphics en een intrigerend verhaal bleek in de trek, maar de potentiële titel werd ook kritisch onder de loep genomen. De korte duur en repetitieve gameplay met een ietwat irritante camerabediening waren enkele punten die menig bezitter toch wel teleurstelde. Het is dan ook geen verrassing dat deze aspecten voornamelijk vernieuwend moeten terugkomen in dit nieuwe deel.

Genji: Days of Blade gaat verder waar het eerste deel stopte. In een sneltreinvaart: de Heishi clan, die er geen erg in had meningsverschillen gewelddadig op te lossen, houdt een staking nadat ze in het eerste deel zijn omgeknikkerd. Echter, drie jaar later lijkt de clan herrezen en wordt dit keer bijgestaan door demonisch gespuis. Onnodig om te zeggen dat deze vragen om een enkeltje hel en dat jij deze voor hun moet boeken. Reiskosten voor eigen rekening.

Tot sushi vermalende opstandelingen

Degenen die met de term ‘herhalende gameplay’ Genji modder in het gezicht smeten zullen in dit deel op hun wenken bediend worden met afwisselende karakters. Zo zullen Shizuka en Buson hun intrede doen en deze laatste naam zal onder de kenners hoogstwaarschijnlijk bekend voorkomen. Buson was namelijk de laatste eindbaas in Dawn of the Samurai en werd gekenmerkt als een stereotype uit de kluiten gewassen krachtpatser met losse handjes. Shizuka is tevens een oude bekende en heeft de ballen – in tegenstelling tot de andere drie personages – niet onderaan hangen, maar zal minstens zo fanatiek rondsteken met haar zwaard. De behendige samurai Yoshitsune en zijn grote makker Benkei, een wat tragere monnik die een hoop schade aan kan richten met diens waanzinnige knots, zijn uiteraard weer vrolijk van de partij in dit nieuwe deel.

De twee nieuwe speelbare karakters zijn niet alleen toegevoegd om de kritische gamers te laten ophouden met mekkeren, maar ook om de game in een tactisch sausje onder te dompelen. Zoals het je misschien al is opgevallen heeft elk personage zijn of haar voordelen die bedoeld zijn om afwisselend te combineren om het meeste succes te boeken. Om de verschillen in vechtmethodes optimaal te benutten is het real-time switchen van wapens een van de innovatieve mogelijkheden in het spel. Elk karakter heeft naast de unieke talenten ook een beperkt arsenaal aan wapens ter beschikking zodat je met ieder motief metaal in de huid van de vijanden kan kerven. Deze zijn onderling volledig verschillend en kunnen geüpgraded worden naar wens. Naarmate het spel vordert zullen de wapens en upgradecomponenten steeds krachtiger worden, maar de vijand evolueert natuurlijk wel even leuk mee. Een paradijselijk wandelingetje zit er dus vooralsnog niet in.

BANZAAAAAI!!

Ook de verscheidenheid aan moves moet de aanhangers van diversiteit de mond snoeren. De vele ingebakken combo’s die met een welgemikte timing uitgevoerd moeten worden zullen een poging doen de repetitieve hack-and-slash actie uit het eerste deel te voorkomen. Voor de broodnodige dosis aan nostalgie is er ook nog element uit de Dawn of Samurai blijven hangen, namelijk de Kamui-mode. De Kamui-mode heeft nog het meeste weg van de traditionele bullet-time die tegenwoordig in veel hack & slashers wordt gemonteerd. In deze kleine variant verandert het beeld naar een soort mini-game en kunnen de in slow-motion bewegende tegenstanders met een druk op de juiste knop op een flinke portie cruciale treffers getrakteerd worden. En dat kan nare gevolgen hebben voor de gezondheid, kunnen we je verzekeren. Uiteraard zouden deze goddelijke taferelen de balans van het spel wegnemen wanneer de Kamui-mode overal en altijd beschikbaar zou zijn en dus is deze alleen te gebruiken naarmate je Amahagane verzamelt, een speciale kracht die gaandeweg verspreid zal liggen in de levels.

Warmdraaien

Genji: Days of the Blade lijkt samengevat een erg interessante titel te gaan worden voor degenen die wel van een uitdagende actie/adventure in een Japans jasje houden. Game Republic lijkt dit keer de schreeuwers om variatie een stapje voor te zijn met vernieuwende elementen die gepaard gaan met de toegejuichte opties uit het eerste deel. Met de mogelijkheden van de PlayStation 3 zullen we ons op grafisch gebied maar niet al te ongerust maken en als de sfeervolle soundtrack ook in dit deel blijvertje is kunnen we alleen maar de heilige 23 maart release op onze kalender bevlaggen. Eer het zover is kunnen liefhebbers van het betere afwisselende hack- en slashwerk alvast in hun handjes wrijven!

  1.   
    luckytjebbe's avatar

    Wie weet hoe ik verder moet bij de 3de karacter.
    Ik moet 3 planten dood maken voordat een deur open gaat. Maar 2 van de planten staan op een dak waar ikniet bij kom,
    wie helpt mij verder??