Re-play: deel 4

Diede vond zijn GTA 3 terug, met een dikke laag stof op het doosje. Hierop besloot hij om ook maar de andere GTA’s op te zoeken, aangezien de hele reeks ergens op z’n kamer moest liggen. Na even gezocht te hebben…

Vakjes

… lag er een prachtige collectie voor me. Een meter breed zal het ongeveer zijn, alle hoesjes naast elkaar. Het eerste dat opvalt is dat het artwork sinds GTA 3 hetzelfde is gebleven. De kenmerkende vakjesstructuur op de doosjes, met daarin sleutelfiguren van de verhaallijn en een sexy chick daartussen. Jammer genoeg heb ik niet alle GTA-spellen in mijn bezit: GTA Advance en GTA London ontbreken in de collectie. In deze re-play-special kijk ik naar de consoleversies van de games, dus Vice City Stories en Liberty City Stories zullen ontbreken. Ik zal op zoek gaan naar de allerbeste, door alle games apart te bespreken en de voor- tegen de nadelen af te wegen.

GTA Classic View

Het begon allemaal in 1998, toen Grand Theft Auto op de markt kwam. De speler was vrij om te gaan en te staan waar hij wilde, en diende punten te behalen om zo in een volgende stad zijn ding te kunnen doen. Zijn ding is in dit geval het vernielen van auto’s, het vermoorden van mensen, het spelen met de politie en problemen zoeken bij de beschaafde burgers in de stad. De locaties van dit eerste deel waren drie steden: Liberty City, San Andreas en Vice City. Je had slechts vier wapens gedurende het hele spel, maar dat was toch genoeg om wereldwijd aandacht te krijgen. Alles werd gezien van vogelperspectief, wat een soort van mengsel tussen 2D en 3D opleverde.

Ook Grand Theft Auto 2 maakte gebruik van deze top-down-view, en speelde zich af in Anywhere City. Je startte als onbekende crimineel in een stad beheerd door gangs. Ook deze game maakte gebruik van drie verschillende levels, zij het dat deze ook écht anders waren. De gangs (drie per stad, zeven in totaal) boden je hun diensten aan om zo geld te verdienen. De respectbalkjes bovenin lieten zien bij wie je geliefd was en bij wie je beter niet je hoofd kon laten zien. Deed je missies voor de Zaibatsu, dan ging je respect bij de Yakuza en Loonies een flink stuk achteruit. Elke gang had zijn eigen kenmerken: een eigen auto, een eigen outfit en een centraal punt waar jij je missies aan kon nemen. De kenmerken konden zowel nadelig als voordelig zijn, maar er was een goede balans te vinden. Voorbeeldje: de Loonies, met hun kleine groene autootjes met een smiley op het dak, konden zich niet snel voortbewegen. Daar stond tegenover dat áls ze je gevonden hadden, ze je met grote explosieven persoonlijk je hoofd van je romp kwamen scheiden…

GTA III

Je besluit samen met je vriendin een bank te overvallen. Catalina, die je later in San Andreas ook weer tegen komt, neemt je flink in de maling en schiet met een pistool op je, om jou vervolgens gewond achter te laten en zo een simpele prooi voor de politie wordt. Tijdens een verhuizing naar een andere gevangenis wordt het politiekonvooi aangevallen en grotendeels opgeblazen. De man die verantwoordelijk was voor de aanslag blijkt het hoofd te zijn van de Triads, waarvan er enkele gevangenen in het konvooi zaten. eftJij overleeft samen met 8 Ball de aanslag, en besluit samen te werken om je leven weer een nieuwe impuls te geven. I know a place on the edge of the Red Light District where we can lay low, but my hands are all messed up so you better drive, brother.

Zo gezegd, zo gedaan: al snel bereiken we in onze Kuruma de hoerentent van Luigi. Ik parkeer mijn wagen op de plek waar zojuist een hoer naar de grond is geslagen, om de bloedvlek een beetje af te dekken. Ik ga naar binnen en daar ontmoet ik ‘m: Luigi, de pooier onder de pooiers. Het begint allemaal rustig: hoertje ophalen, hoertje wegbrengen, hoertje uit de brand helpen. Gaandeweg leer je de meest fascinerende werkgevers kennen, en kom je in contact met de Leone Mafia family, geleid door Don Salvatore Leone. Na een tijdje is de Callahan Bridge, die verwoest werd door de aanslag op het konvooi, gerepareerd en heb je toegang tot het tweede eiland. De setting is totaal anders, de infrastructuur bezit verschillende hoogteniveaus en dat resulteert in een moeilijkere doch meer uitdagende spelwereld. Het derde eiland bereik je op den duur ook, zij het dat deze een stuk kleiner is en een stuk minder missies bevat. Het verhaal speelt zich grotendeels op de eerste twee eilanden af, om vervolgens een einde te krijgen op het derde eiland, een fantastisch slot met een fantastisch plot. De impact van deze game (GTA III dus) werd op het eerste gezicht nog niet duidelijk. De overstap van 2D naar 3D viel natuurlijk op, maar de èchte verandering werd pas duidelijk tijdens het verschijnen van de volgende delen.

Meer GTA, meer sfeer

Welkom in Vice City, welkom in de jaren 80. Hoofdrolspeler Tommy Vercetti is te bekend bij de politie van Liberty City en dus besluit hij naar het zuiden te vertrekken, naar het zonnige Vice ‘Miami’ City. ightEen stad van glamour, hoerenbuurten, sportwagens, filmsterren en skeelerende dames. Tommy is door zijn oude baas Sonny Forelli in de val gelokt en zwerft nu zonder geld en spullen over het eiland. Tommy wil zijn geld terug maar wordt daarvan weerhouden door een Biker Gang, de Cubaanse gangsters, en corrupte politici. De meerderheid van Vice City zien Vercetti het liefst dood, en dus kan het avontuur beginnen. Tommy’s laatste redmiddel is zélf Vice City overnemen, een fantastische taak die natuurlijk het een en ander teweeg brengt.

Het is een tijdperk van de opkomst van sportwagens, merkkleding en de Compact Disc. Elke rijke stinkerd wil zoveel mogelijk statussymbolen om zijn rijkdom te showen en zijn patserstatus naar een nieuwe dimensie tillen. Het zijn de hoogtijdagen van de popmuziek, met Madonna en Michael Jackson als hoogtepunt. Vice City staat bekend om de palmbomen en de sportwagens die stoepen vegen. Om de skeelerende dames die neergeslagen worden met een golfclub. Om de caddies die je bij het golfterrein jat en daarmee een pornostudio binnen rijdt. Tijdens het typen van deze zinnen krijg ik er weer helemaal zin in. Het is slechts tien minuten geleden dat ik het spel afsloot en ik mis het nu al. Misschien komt het ook omdat het buiten uitzonderlijk mooi weer is op dit moment. En dat ik dit deze zinnen typ onder het genot van ‘Video killed a Radio Star’, van The Bugles. Het enige dat ik mis zijn de palmbomen; de skeelerende meiden zijn er buiten wel en ook de golftassen worden op dit moment bij de buren ingepakt, midden op straat. Vice City is een paradijs, zoals het echte leven zou moeten zijn. Het is simpelweg beter dan het echte leven, een genot van cocktails, strand en muziek. Dit spel is onvergetelijk, en één van de beste spellen ooit gemaakt. Punt.

Conclusie

Ik kan nu wel over San Andreas beginnen maar ik denk niet dat dat veel zin heeft. Het crossen met je motor door de bossen van Catalina is vet, de verhaallijn is beter dan alle andere GTA’s en de graphics zijn beter. De sfeer is ook fantastisch, maar kan niet tippen aan Vice City. Een tweede plaats dus voor San Andreas, na het heilige en fantastische Vice City. Mocht je het niet met me eens zijn, dan hoor ik het wel. Ik zou het wel gek vinden, want wie vindt het nou niet vet om met een chopper over Sunset Blvd. te racen…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren