De ellende van bugs

Het krioelt ervan in vrijwel alle games en zelfs de eeuwige patches lijken er geen antwoord op te hebben. We hebben het natuurlijk over bugs, een term die menig gamer vast en zeker bekend in de oren zal klinken. Trauma’s en nachtmerries zijn vaak de trefwoorden waarmee de persoonlijke ervaringen met deze kakkerlakken beschreven worden. Bugs, ik krijg er hoofdpijn van!

Houd me tegen!

De stand is 93-92 met nog slechts 32 seconden op de klok. Williams dribbelt rond om een opening in de defense te vinden, maar loopt zich vast. De 24-seconden-klok begint langzaam maar zeker weg te tikken en Williams passed de bal naar Wade om zijn acrobatische moves te uiten in dit ijzerspannende gedeelte van de wedstrijd. Wade krijgt de bal, doet een crossover gevolgd door een fade-away jumper en scoort triomfantelijk terwijl ik het hele huis bij elkaar vloek. Met nog 14.6 seconden te gaan en met een stand van 94-95 op het scorebord neem ik een time-out om een sluw plannetje op te zetten om Wade even een flinke bal in z’n bek te schieten. Radmanovic neemt de bal uit en mijn hart begint te als razende te kloppen. Terwijl ik mijn toetsenbord laat weten dat Radmanovic de bal naar Bryant mag passen is het enige wat ik zie een aftellende scheidsrechter die de 5-second-violation bijhoudt. Radmanovic reageert nog steeds niet hoewel ik inmiddels op de pass-toets loop te button bashen en het uit loop te krijsen van brand, moord en verraad. Terwijl mijn huisgenoten alvast het ziekenhuis bellen aangezien er nu bloed en flinke stukken toetsenbord in de rondte vliegen hoor ik de 5-second-violation nog door mijn boxen schalmen. Opeens voel ik een flinke elektrische schok door mijn lichaam terwijl het Staples Center Arena op mijn 19 inch monitor langzaam zwart wordt en mijn stembanden een demonstratieve staking houden.

Dan wordt het langzaam weer helder voor mijn ogen en zie ik een knakker in een witte jas naast mijn bed die allerlei interessante termen loopt uit te kramen. Mijn huisgenoten staan naast deze dokter emotioneel ja te knikken en wanneer dit mormel me in de smiezen heeft dat ik hem af sta te luisteren, schuifelt het snelt naar me toe. Ik herken de puisten op zijn neus als de route naar mijn PC en kom tot de conclusie dat ik al eerder in dit ziekenhuis geweest ben. ‘Uw verschijnselen zijn uitermate dubieus en een concrete verklaring voor deze fatalistische rottigheden die zich voordoen tijdens het vierde kwart van NBA Live 07 in het duister van den nacht zijn dermate indrukwekkend dat we u graag willen onderzoeken voor operatie ‘Bugcilitus’.’ Dan komt er een volgende dokter met een serieuze blik naast me staan en vertelt mij wat dit project inhoudt. ‘Bugcilitus is de mogelijke werknaam en gaat uit van een allergie voor onbewuste misvormingheden van gameontwikkelaars. Voordat u nog meer doden op uw naam krijgt en uw verdere huisgenoten ook uitmoordt door de woedeaanvallen die deze ‘bugs’ veroorzaken willen we u maar al te graag begeleiden.’

Een extreem voorbeeld

Na heel dit dwaze experiment meegewerkt te hebben, ben ik vooralsnog ongeneesbaar verklaard. De allergie voor bugs zit in heel mijn lichaam en wanneer deze tracht getest te worden door een hypocriet insect die de game verpest, wordt er een cruciaal signaal naar mijn hersenen doorgegeven waardoor ik in het ergste geval een moordenaar kan worden. Helaas, maar het is niet anders. Het is de schuld van ontwikkelaars die hun games niet goed genoeg laten testen en met gemakzucht over de fouten in hun games denken. Nee, ik hoef geen tientallen patches die deze problemen verhelpen. Ten eerste bevatten deze zelf ook weer bugs en ten tweede wil ik games kunnen spelen zonder de nodige software op mijn computer te installeren. Het motto ‘de klant is koning’ moet ook in de gamesindustrie kunnen gelden en niet alleen in de lokale supermarkt om de hoek. Tegenwoordig lijkt het wel mode om elk spel met inbegrepen bugs af te leveren. En dan heb ik in de inleiding een bepaalde bug uit NBA Live 07 gepikt, maar het krioelt gewoon van de insecten in dit spel. Zittende spelers op de bank komen na een bepaalde tijd gezellig op het veld zitten, irritante commentaarfouten waardoor ik liever het geluid uitzet, herhaaldelijke aanvallen van de tegenstander die met een bug gemakkelijk te doorbreken zijn, spelers die tegen elkaar inlopen en geen steek vooruit komen, een ‘screen’ zetten en vervolgens blijft je tegenstander hangen, bepaalde moves zijn niet te stoppen en vul die waslijst zo maar in. Wat voor clowns heeft EA in vredesnaam ingehuurd om dit spel te testen? Worden deze stakkers zo overweldigd met games dat ze maar weinig tijd krijgen om hun werk goed te doen? Hebben ze een dag voor het testen van dit spel de hele nacht doorgefeest zodat ze te moe waren om hun ogen open te houden? Zijn deze kerels toevallig op dezelfde dag gedumpt door hun vriendin dat ze geen zin hadden om een paar wedstrijden te spelen? Of krijgen deze mensen simpelweg te weinig betaald om hun werk goed te doen? Ik zou het niet weten, maar ik zou graag alle mensen willen aanraden om demonstratief NBA Live 07 in de winkels te verstoppen zodat niemand meer dit kreng kan kopen om verdere schaamte voor het genre te voorkomen.

Spelondersteuning? Ik noem het onnodige rotzooi!

Maar natuurlijk zou ik deze column niet geschreven hebben als bovengenoemd spel een uitzondering was. Het bulkt van de bugs in allerlei genres en het lijkt onvermijdelijk om er op te stuiten in welk spel dan ook. Vroeger waren de games nog grotendeels bugvrij (alhoewel, er waren weinig zeer irritante bugs), totdat een of andere idioot het heeft bedacht om het leven van gamers een stuk onaangenamer te maken. Na dit startsignaal volgden vele gamesontwikkelaars die het nodig vonden om hun pijlen meer op graphics te richten dan om een vlekkeloze bugvrije gameplay te creëren. En toen kwam de volgende onbenul aanzetten met een uitvinding genaamd ‘patch’, een stukje software dat zogenaamd ‘spelondersteuning’ zou zijn. Ha! Nu konden ontwikkelaars nog minder loon gaan betalen aan hun insectenjagers, aangezien de gamers nu zelf de infecties van bugs konden opsporen en aanklagen. Deze technische ondersteuning zou de problemen waar klachten over waren direct kunnen oplossen aangezien deze ondersteuning toch op internet gedumpt zou worden. Zijn er nog meer problemen? Dan maakt men nog een patch en nog een, net zolang tot het spel verleden tijd is en het tweede deel van het desbetreffende spel in de winkels ligt. Na enige research ben ik er achter gekomen dat bijvoorbeeld Battlefield 2 (jawel, we hebben hier weer te maken met EA) meer dan 15 verschillende patches (ik had geen puf meer om de server patches ook te tellen) op haar naam heeft staan! En nu weet ik ook wel dat er in die patches enige cadeaus zijn verwerkt, maar dit prul heeft als hoofdzakelijk doel de voorgaande fouten te fixen. En nu weet ik ook wel dat je alleen de laatste patch nodig hebt, want als je alle patches zou moeten downloaden ben je na afloop al lang over je downloadlimiet heen. Maar als er zo veel patches nodig zijn om een spel te maken zoals die oorspronkelijk bedoeld is, dan is er toch enige laksheid bij de ontwikkelaars te bespeuren. Laat we een andere FPS erbij halen, Half-Life 2 die net als het nog op te wachten Episode Two enkele keren was uitgesteld. Om de connectie met Battlefield 2 te maken, Valve heeft nog geen enkele patch voor Half-Life 2 geleverd. Simpelweg omdat het niet nodig is. Er is gekeken en verbeterd en met een antibug-spuitbus over het spel gespoten, waardoor ik nu geen ‘ondersteuning’ hoef te downloaden en vele anderen met mij. Nu is het niet zo dat ik Valve de hemel in prijs en EA het vuurpeloton wens, maar het verschil is er. En dat maakt uit voor mierenneukers zoals ik. Wij gamers horen lui te zijn, niet de ontwikkelaars.

Geleedpotige humor

Maar we hadden het dus over bugs. Na het nadelige ervan benadrukt te hebben, moet ik toevoegen dat bugs ook leven in de brouwerij kunnen brengen. Hoewel dit schaarse verschijnselen zijn, zijn er toch enkele humoristische bugs te vinden die voor euforie kunnen zorgen. Vooral online zijn ze vaak leuk als je bemerkt dat je tegenstander vast zit in een glitch zodat je hem makkelijk het onderspit kan laten delven of jezelf in een bug verstoppen om vervolgens onverschillig het vijandige leger om te leggen terwijl ze geen idee hebben waar je zit. Maar dat heet ‘ergens profijt van hebben’ en dat gaat online geheid gepaard met anderen die ‘ergens leed van hebben’ en wordt op de meeste servers bestraft met een permanente ban. Volkomen terecht natuurlijk, want het gebruik van bugs valt eigenlijk onder de categorie cheaten. Maar er zijn zelfs plezierige bugs die niet onder de categorie ‘irritant’ vallen en ook niet onder de categorie ‘leuk, maar oneerlijk’. Vooral in MMORPG’s zijn die te vinden en sommigen lijken soms door de ontwikkelaars expres niet verholpen te worden. In Guild Wars bijvoorbeeld is er een aparte pathfinding bug die enkele guards in een quest als een stelletje wilden om een boom laat rennen, wat erg humoristisch is om te zien. Ook in World of Warcraft zijn er in enkele steden de nodige wallbugs te bekennen (wie als eerst boven op die toren is!) en zo af en toe komt het ook wel eens voor dat je corpse met je spirit meebeweegt (wie als eerst zijn corpse in dat huisje krijgt!). Zo kan je ook het positieve in een bug zien, hoewel deze fouten vaak wel goedkoop ogen. Irritatie kan opeens omgezet worden in lol en dan zijn die pathfinding- of wallbugs opeens niet zo erg meer. En bovendien zijn World of Warcraft en Guild Wars natuurlijk allesbehalve goedkoop, dus sowieso zul je om deze bugs het spel niet zo snel de dichtstbijzijnde sloot ingooien wat je misschien wel bij een minder bekende titel zult doen als deze fouten zich voordoen.

They will always excist

Maar dit is mij verteld in het project waarvan ik je in de inleiding verteld heb en positief denken moet mij weerhouden van het gooien met stoelen, monitoren en toetsenborden. De woorden ‘positief’ en ‘bugs’ in één zin zonder een ontkenning kunnen mijn hersenen gewoon niet koppelen. Maar wat zou een wereld zonder bugs toch onvoorstelbaar mooi zijn. Alles hoort zoals het moet zijn en het woord patches wordt zonder stille tocht van de aardbodem geschrapt zonder dat we er ooit nog mee te maken krijgen. We zetten het verleden achter ons en vergeten games als NBA Live 2007 en Gothic 3 (ook een game met ongewenste prutfouten) en een hoop gecheat is evenals de wereld uit. Gametesters kunnen nieuw werk zoeken en wij kunnen eindelijk achterover in onze luie stoel leunen zonder ons druk te maken over misvormigheden. Stel bijvoorbeeld dat er een programma is ontwikkeld die over een spel heen kan lezen en alle ongewenste fouten eruit haalt. Dit programma bevat een character (Sam Fisher, Masterchief, of desnoods Japie Krekel) die het spel uitspeelt en ondertussen wijst hij alle personages die zich in en om bugs bevinden op hun fouten. ‘Hey, lapzwans! In een muur blijven hangen is zóóó 2006. Blijf even zitten, dan zaag ik je eruit!’ Vastlopers worden zo eenvoudig gefixed en een vlekkeloze gameplay is gegarandeerd. Onmogelijk zei je? Natuurlijk, maar het is tenminste te hopen dat we ooit zo ver kunnen komen al is het dan in de verre toekomst. Als dit programma er binnenkort namelijk echt zou komen zou het bovendien… ook weer bugs bevatten!

Bugs, ik krijg er hoofdpijn van!

  1.   
    P.M.'s avatar

    Bij mij ook NBA 2007: in m’n eentje loop ik met 1 pt achterstand (53-54) op de basket van de tegenstander af. Nog 5 (!!) seconden op de klok, dichtsbijzijnde tegenstander 3 meter achter me, ik neem aanloop voor de dunk en met nog 2 sec. op de klok lijk ik de beslissende dunk te maken. Maar nee, m’n tegenstander 3 meter achter me blokt mijn dunk (???). ZOOOOOOEM, verloren!

  2.   
    prof_111's avatar

    test drive unlimited da is 1 grote bug 😉

  3.   
    Zarkon's avatar

    leuke column. bugs zijn zowiezo irri vooral bij wow als je een monster aanvalt en dat die monster dan niet zoals het normaal hoort op je af komt om je af te maken maar nee dan blijft ie staan en dan kan je sprayen met magic zoveel je wil maar hij gaat nie dood.

    of dat er een monster staat en dan denk je van ha die ga ik aanvallen maar dat die dan evade zegt 👿

  4.   
    Basketter14's avatar

    Heb ik ook al gehad met mario slam basketbal voor de nds.In de laatste wedstrijd sta ik 50 punten voor met heel veel moeite en dan in de laatste seconde shot bowseren krijgt voor 1 simpel shot 60 punten 👿 dan kreeg ik zoon woedeaanval dat ik men nds ramde en me spel weg smeet!
    en elke keer al ik het opnieuw probeer wint de nds op en onmogelijke wijze. Ik haat de bugs al de pest echt waar

  5.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    had ik een keer bij een racegame toen werd ik zo kwaad dat ik de armleuning van de bank waarop ik zat kapot heb geschopt. 👿

  6.   
    FPS–>TOM!!<--'s avatar

    spaar je lang voor een nieuwe game, vol bugs, neem HL2 nou, die kan je ook niet omruilen vanwege actievatie, das egt een berg bugs 👿

  7.   
    delta62's avatar

    Ik haat bugs! Vreselijk!

  8.   
    Umbra's avatar

    ”FPS–>TOM!!<--" schreef, "spaar je lang voor een nieuwe game, vol bugs, neem HL2 nou, die kan je ook niet omruilen vanwege actievatie, das egt een berg bugs :evil: "

    Half Life 2 vol met bugs? Je bedoelt zeker dat je bepaalde vijanden niet kan raken hoewel je zeker bent dat je erop geschoten hebt? Dan ligt het zeker bij jou...

    Half-Life 2 is zowat de meest bugvrije game van de laatste jaren. Heel het spel drie keer uitgespeeld, heb nooit een bugje tegengekomen...