Lumines II

God schiep de mens, Sony schiep de PSP en met de komst van de PSP was ook de puzzelgame Lumines geboren. Lumines gooit alle basiselementen overboord en gaat terug naar hoe het ooit allemaal begon, namelijk met een simpele maar verslavende gameplay. Niks geen gezeur, gewoon lekker snel en simpel puzzelen, dat is waar Lumines II om draait.

Puzzlen is hip!

Wie doet het tegenwoordig niet? Puzzelen is de laatste tijd weer helemaal hot en hier maken de games ontwikkelaar gretig gebruik van. Games als Sudoku verschijnen op handhelds, spelklassiekers worden gebundeld en uitgebracht en dan is het natuurlijk ook niet zo gek dat Q Entertainment met het tweede deel van de puzzelgame Lumines komt.

Het principe van Lumines is eigenlijk zo simpel dat een kind de was kan doen. Er komt een vierkant van vier kleine blokjes naar beneden in twee verschillende kleuren, afhankelijk van je skin. De blokjesvolgorde binnen het vierkant kan je aanpassen terwijl hij naar beneden komt en op die manier is het mogelijk om kleine blokjes van vier of meer in een vierkant bij elkaar te krijgen en op deze manier de blokjes weg te spelen. Heel kort gezegd is het Tetris maar dan net even anders. Geen horizontale rijen maken dus, geen Vier-Op-Een-Rij, maar vier binnen een vierkant. Vervolgens verdwijnen deze blokken niet meteen, maar blijven ze even hangen. In die korte tijd kun je dan ook andere blokjes van dezelfde kleur er aan koppelen, om zo combo’s te maken en hoge scores binnen te halen.

Lumines II, meer dan puzzelen alleen

Mensen die Lumines II voor de eerste keer zien, zullen waarschijnlijk zeggen dat het een eentonig en saai spelletje is, maar degenen die het gespeeld hebben zullen wel beter weten. Al is de gameplay nog zo simpel, Lumines II is één van de meest verslavende, zo niet dé meest verslavende game die ik heb. Uren zul je doorbrengen op je PSP om de highscores te verbeteren, alle geweldige skins vrij te spelen en alle nieuwe missies en opdrachten te voltooien. Je zou denken dat dit toch ooit gaat vervelen, maar hoe zorgen ze er dan voor dat het spel leuk blijft?

De skins

Dé manier om een spel met een vrijwel eentonige gameplay toch iedere keer aantrekkelijk en uniek te maken is door ervoor te zorgen dat het spel wel steeds hetzelfde blijft, maar er net weer even anders uitziet. Q Entertainment heeft hier slim op ingespeeld om ervoor te zorgen dat de game bomvol zit met de mooiste en meest uiteenlopende skins en de mooiste muziek om er zo voor te zorgen dat het iedere keer weer uniek is.

Deze zogenaamde skins zijn vrij te spelen in de Challenge Mode. Wanneer je een bepaald aantal punten behaald, hebt zal de skin veranderen. De blokjes zijn dan bijvoorbeeld niet meer groen en wit, maar zijn rond geworden en hebben nu een oranje en blauwe kleur, met natuurlijk ook een ander muziekje op de achtergrond. Dit zorgt ervoor dat het met iedere skin weer anders is, maar ook hebben de verschillende skins op de gameplay. Hoe drukker en onoverzichtelijker de skin is, des te moeilijker kan je je concentreren en des te sneller maak je fouten. Dit afgewisseld met de wat rustigere skins met een lekker lounge muziekje op de achtergrond zorgen voor een lekker evenwicht.

Maar er is meer

Natuurlijk houdt het niet op bij de Challenge mode en hebben ze ervoor gezorgd dat de game niet alleen bomvol zit met skins, maar ook met de meest uiteenlopende modes. Eén van de modes die waarschijnlijk voor de meeste mensen een godsgeschenk is is de Skin Edit Mode. In deze mode is het mogelijk om voor het starten van een spel je verdiende skins in de volgorde te plaatsen die jij wilt. Zo kun je dus zelf beslissen of wilt spelen onder de relaxende deuntjes van The Black Eyed Peas of juist onder de rockende sounds van Gwen Stefani.

Maar natuurlijk zijn ook de oude en vertrouwde modes als VS CPU Mode, Time Attack Mode en de Puzzle Mode. In de VS CPU Mode neem je het op tegen een computergestuurde tegenstander en is het de bedoeling om zo snel mogelijk zo veel mogelijk blokjes weg te spelen. Wanneer jij er meer weg speelt dan jouw tegenstander zal bij jou het speelveld wijder worden en zal dat van je tegenstander juist kleiner worden. In de Time Attack Mode is het weer de bedoeling om in een bepaalde tijd zoveel mogelijk blokjes weg te spelen en het is ditmaal zelfs mogelijk om terug te zien hoe je het gedaan hebt, zodat je kan werken aan je techniek.

Twee modes die er tussenuit springen qua gameplay zijn de Puzzle Mode en de Mission Mode. In de Puzzle Mode is het de bedoeling om volgens een voorbeeld in precies dezelfde kleuren een figuur na te maken en in de Mission Mode moet je opdrachten uitvoeren, bijvoorbeeld het compleet wegwerken van alle blokjes. Genoeg modes dus om je helemaal in uit te leven.

Conclusie

Lumines II heeft het hem geflikt. Lumines II verslaat zijn voorganger op alle punten, mede door de uitgebreide keuze aan skins en de toevoeging van nieuwe modes. Het is een heerlijke verslavende game waarin iedere gamer zich helemaal in uit kan leven. Lumines II is de ultieme puzzlegame voor de PSP en is een must-have voor iedere zichzelf respecterende PSP-er.

Meer Lumines II

  1.   
    ckerigon's avatar

    dit is zown vet spel hebk voor de psp 😀
    zekr verslavend en ideal voor in de les xD

  2.   
    fearblaster's avatar

    puzzle is niet egt mijn ding