Sensible Soccer 2006

In de tijd van simulatie en graphics lijkt het erop dat men, behalve een vette knipoog naar de realiteit, vaak haar roots vergeet. Jon Hare is dat niet en werkte samen met Codemasters aan Sensible Soccer 2006, een remake van het spel wat begin jaren negentig menig voetbalfan op de Atari en Amiga bezig hield.

Alles en iedereen

Codemasters en voetbalspellen doen mij persoonlijk direct denken aan de afschuwelijke Club Football serie. Terwijl men deze valse start aan het maken was, was Jon Hare ondertussen al bezig om zijn befaamde Sensible Soccer-merk weer op poten te zetten. De game zou uitkomen nog vóór het begin van de next-gen consolewar en later werd de deadline bijgesteld tot het WK 2006 in Duitsland, uiteraard uit strategisch oogpunt. Dit laatste betekende voor Jon Hare dat er voor het ontwikkelen van een goede online-multiplayer geen tijd meer was. Op zich een flinke domper, maar dat betekent niet dat de game direct afgeschreven moet worden.

Want het concept van Sensible Soccer ís en blijft leuk. In de tijd dat simulatie- en pc-spellen nog niet in één zin voorkwamen, bestond de Sensible Soccer-serie al en kwam deze uit op onder andere de Amiga, de Atari ST en onder DOS. Ondanks dat men inmiddels in staat is realisme en simulatie redelijk goed uit te werken in videogames, blijft Sensible Soccer dicht bij haar roots. Het camera-standpunt is nog altijd hoog in de lucht en het spel is nog altijd spetterend, niet-realistisch en vooral snel (lees: heel snel).

Juist doordat Sensible Soccer dicht bij haar roots blijft en daar een kleine twist aan geeft, wat terug te zien is in kleurgebruik en de grote hoofden van de voetballers, zal iedereen Sensible Soccer wel ergens leuk vinden. Gamers die het spel vroeger ook hebben gespeeld, zullen veel spelelementen herkennen en verbeteringen over het algemeen niet storend vinden; het concept van de game is immers onaangepast. De mensen die graag en vaak FIFA en Pro Evolution Soccer spelen (onder die laatste reken ik mijzelf), zullen zich ook aangetrokken voelen tot de game, omdat het een spectaculair spel is van hun favoriete sport, die op een hele leuke en frisse manier is uitgewerkt. Ik durf zelfs te beweren dat mensen die niet van voetbal houden of er weinig verstand van hebben, zich zullen vermaken met de game, puur door de snelle, aantrekkelijke gameplay en het minder serieuze jasje wat de game draagt. Doordat de doelgroep zo breed, de gameplay zo verschrikkelijk snel en er weinig simulatie in het spel is, ben je na het opstarten van de game al snel aan het voetballen. Dat maakt Sensible Soccer tot een ideale pick-up and play-title, waarbij een online-multiplayer eigenlijk niet had mogen ontbreken. Aan de andere kant is het natuurlijk leuker om degene die je vernedert, naast je te hebben zitten. Door het snelle tempo van de game, kun je een minder bedreven iemand he-le-maal zoek spelen, totdat hij letterlijk niet meer weet waar de bal op het scherm is.

Vanuit een ander perspectief

Zoals gezegd maakt Sensible Soccer gebruik van een hoge camera-positie welke is gestationeerd achter de keeper. Dit in tegenstelling tot de camera van FIFA en PES welke hoog vanaf de zijlijn ‘toekijkt’. Tijd om te wennen aan de camerapositie van Sensible Soccer heb je eigenlijk niet nodig. De camerapositie is uit tactisch oogpunt zelfs beter, omdat je bij het aanvallen of verdedigen direct mogelijkheden in de vorm van ruimtes ziet. Door het duidelijke beeld zie je direct hoe je speler met een steekballetje zich kan loslopen. Wel wennen is de manier waarop de camera de bal volgt. Doordat het spel snel is, heb ik het idee dat de camera moeite heeft dit te volgen. Wanneer je harde passes onderschept en de bal weer hard wegspeelt, volgt de camera de bal zo snel, dat je op het scherm de bal even kwijt bent. In het begin is dit wellicht even wennen, maar later heb je daar weer minder moeite mee. Het past bovendien in de snelle gameplay.

Anti auto-aim

De simpelheid maar de efficiëntie van de game, maken het tot een succes. Dat geldt ook voor de bediening. Naast de linker analoge stick bestuur je het gehele spel maar met (slechts) drie andere knoppen. Een knop om te passen, eentje om te schieten/tackelen of te koppen en als laatste een knop om te sprinten. Wederom ontzettend simpel, maar erg doordacht. Het past bij de franchise en het werkt. Niet elke knop behoeft altijd te worden gebruikt.

Bij FIFA of Pro Evolution Soccer kun je vrijwel blind passen. Je hoeft op het laatste moment maar richting de speler te kijken en na één druk op de knop zal hij hem direct de juiste pass geven. Juiste snelheid, juiste richting. De kunst is daar om er geen man van de tegenpartij tussen te laten staan. Bij Sensible Soccer ligt dat echter anders. Onder de spelers zit net zoals vroeger een pijl met de pass richting. De snelheid én de richting van de bal bepaal je helemaal zelf. Een verschil tussen een directe-aanspeel-bal of een tactisch steekballetje is er qua bediening niet, omdat je zélf de volledige pass controleert. Door deze mogelijkheid is de grote snelheid van de game mogelijk.

Conclusie

Ik moet toegeven dat bij in de perspresentie van de game voorafgaand aan de release niet kon geloven dat dit een game zou zijn die ik lang zou spelen. Het tegendeel is echter waar. Wanneer je de game lang speelt, onder controle krijgt en bent gewend aan de gameplay, heb je op en top voetbalvertier. De snelheid, de looks, het menu-pingeltje, alles ademt Sensible Soccer uit zoals ik het nog ken van vroeger. Het enige minpuntje van de game is het ontbreken van een online multiplayerfunctie.

Jon Hare vertelde ons persoonlijk dat hij niet verwacht dat de game tegen de concurrentie van FIFA en Pro Evolution op kan. Hierbij wil ik Jon Hare echter tot een bescheiden persoon uitroepen, want de game kan absoluut een heel eind mee. Hare verwachtte dat mensen de game zouden kopen naast een FIFA of een Pro Evo. Ik hoop dat deze verwachting waar wordt gemaakt, want een initiatief als dit verdient waardering. Codemasters speelt geen paniekvoetbal door een simpele game uit te geven, sterker nog: Jon Hare en zijn mensen wisten dondersgoed waarmee ze bezig waren. Voor de prijs hoef je het al helemaal niet te laten, deze is namelijk maar 30 euro.

  1.   
    Dotz's avatar

    De voordeel-regel is niet van kracht, dat is voor mij echt een pré wat betreft voetbalgames, ook fluit de scheidsrechter af als je net een corner aan het nemen bent etc.