Interview met Paul Naber

GamersNet heeft op de GameXpo van dit jaar de mogelijkheid gekregen om Paul Naber, Director Home & Entertainment Division van Microsoft Nederland, te interviewen. Teun raapte zijn moed bij elkaar om hem aan een vragenvuur onderhevig te stellen!

Na het handjesschudden en het korte babbeltje dat we voor het interview hadden bleek al dat Paul een hele aardige gozer is. Misschien dat dat ligt aan het feit dat Paul zelf ook een die-hard gamer is. Eerst eventjes kennis maken en dan toch maar eens vragen of de Xbox 360 écht zo’n succes gaat worden. Natuurlijk was er ook ruimte voor een paar persoonlijkere vraagjes (niet té persoonlijk uiteraard!).

Teun: Paul, je hebt zelf uiteraard een grote interesse in games. Ik mag aannemen dat de Xbox je favoriete console is.
Paul: Klopt.

Teun: Welke games van de huidige Xbox zijn je favoriet en welke games genieten voorlopig jouw voorkeur op de Xbox 360?
Paul: Mijn favoriete game op de Xbox is Rainbow 6 Lockdown. Elk nieuw Rainbow 6-deel heb ik tot nog toe gespeeld en ieder nieuw deel vond ik weer beter. Ik weet dat Lockdown redelijk de grond ingeboord is door veel journalisten, maar ik vind ’t de beste tot nog toe. Op de Xbox 360 is Call of Duty 2 mijn favoriet, maar dat is om eerlijk te zijn slechts tot Ghost Recon 3 er is. Ik ben best wel een fan van Ubisoft; eigenlijk alle games van Ubisoft speel ik wel.

Teun: Je wilt met de Xbox 360 de games meer aan de man gaan brengen in Nederland, aangezien het gamen in Nederland een beetje een ondergeschoven kindje is. Hoe denk je dit met de Xbox 360 te kunnen gaan doen?
Paul: Met de 360 zal het een stuk makkelijker worden dan met de grote Xbox. Ten eerste het design; we hadden natuurlijk eerst zo’n lelijke, grote, zwarte bak. Één van de dingen waardoor het gamen meer aan de man gebracht zal worden is dat de 360 er veel mooier uitziet; hij lijkt ’n beetje op een Griekse zuil. Door dit mooie design is hij makkelijker de huiskamer in te praten, aangezien moeders de vrouw ook mee zal beslissen of de console de huiskamer in mag. Daarnaast heeft de 360 naast gamen heel veel functionaliteit, zoals films kijken, muziek luisteren en het gebruik van de console als mediacenter. Allemaal zaken waardoor het nut van de 360 omhoog gaat en Nederlandse consumenten zijn helemaal ‘in to’ nuttige spullen. De Xbox 360 zal zeker nuttiger gaan zijn dan de Xbox; daar kun je alleen maar op gamen. Vandaar dat ook de wat minder gamende mensen eerder voor de Xbox 360 zullen gaan.


Teun: De Xbox 360 zal vlak voor Sinterklaas en kerstmis in de winkels liggen in Europa, op 2 december. Een zeer tactische zet natuurlijk. Zullen er echter wel voldoende Xbox’en beschikbaar zijn om deze stormloop te bevoorraden?
Paul: Ten eerste is het geen tactische zet maar geluk dat we de Xbox vlak voor sinterklaas in de winkels ligt. Zoals je weet is het een Europese launch en Sinterklaas is alleen maar in Nederland. 2 december voor ons is eigenlijk een launchdatum van ‘drie weken voor kerst’. We mikken op kerst, we moeten kerst meepakken. Sinterklaas zegt eigenlijk niets buiten Nederland. We hoopten daarom dat we Sinterklaas nog net mee konden pakken en ja hoor. 2 december komt voor ons dus heel goed uit. Verder hebben we sowieso heel veel geluk gehad in Nederland met de Xbox 360. We hadden natuurlijk X05 in Amsterdam, dat was wéér geluk, daar hebben wij niets mee te maken gehad. Wereldwijd werd besloten om dit evenement in Amsterdam te houden en ja, dat was gewoon een mazzeltje, net zoals 2 december een mazzeltje is.
Hebben we genoeg? Nee, we hebben niet genoeg. We gaan giérend uit de bocht. We hebben twee systemen; het core-system en het gewone system. Die laatste is feitelijk uitverkocht. We hebben een voornoteer actie gedaan en die is 100% uitverkocht. Misschien niet helemaal handig, maar we hebben uiteindelijk 100% laten voornoteren. Dus elke unit die we krijgen, is ook voorgenoteerd. Core-systems zijn er wel nog een paar duizend die gewoon vrij de voorraad in gaan.

Teun: Waarom is er dan gekozen voor het onderscheid tussen een Core- en Premium system?
Paul: Ik ben zelf een gamer, en ik persoonlijk vond het ook een rare zet. Intussen begin ik deze keuze steeds meer te begrijpen. In Spanje is een voornoteer actie gedaan voor beide systemen, waaruit bleek dat maar liefst 20% van de mensen een Core-system reserveerde. Eigenlijk verwachten we dit gedrag ook in Nederland: 20% tot 25% van de Xbox 360’s zal een Core-system zijn. Niet iedereen gaat de console gebruiken als mediacenter extender of om DVD’s af te spelen of muziek te luisteren. Er zijn gewoon een heleboel mensen die denken ‘Ik vergelijk de Xbox 360 gewoon met de PlayStation, die heeft ook geen harde schijf, ook ’n controller met draad; voor €299,- ben ik klaar!’. Scheelt je wel honderd euro. Dus de één gaat voor een goedkope machine en de ander gaat gewoon voor de all-in-one machine…

Teun: Als multimedia-apparaat.
Paul: Ja, precies.

Teun: Zoals jullie bij Microsoft wel weten zullen Sony en Nintendo sterke concurrenten zijn. Hoewel jullie met de Xbox 360 de eerste next-gen console lanceren en daarmee al een voorsprong hebben, zullen Nintendo en Sony beiden niet stilzitten. Hoe gaat de Xbox 360 overtuigend genoeg zijn voor het publiek om toch voor de Xbox 360 te kiezen?
Paul: Nou kijk, de eerste stap, en dat is wel een tactische zet, is natuurlijk dat we de eerste zijn. Als je de uitlatingen van onze conculega’s beluistert, heb ik het gevoel dat we wel eens anderhalf jaar voorsprong kunnen hebben in Europa. Niet in Japan, niet in Amerika, maar in Europa zouden we wel eens anderhalf jaar voorsprong kunnen hebben en dat is erg veel. We hebben veel geleerd van onze fouten met de Xbox. Wat we bijvoorbeeld gedaan hebben is dat we een next-gen machine hebben neergezet die mee kan groeien en die relatief goedkoop voor ons is om te bouwen. Als wij kijken naar wat bijvoorbeeld Sony van plan is, dan denken wij dat zij behoorlijk moeten slikken als zij onze prijzen willen matchen. Dus eigenlijk een tweede, krachtig punt is dat wij de 360 voor €399,- in de markt zetten zonder dat we daarmee leegbloeden. Ik denk wel dat Sony hetzelfde gaat doen, maar die gaan dan bloeden. Dat kost ze gewoon pijn. Daarnaast denk ik dat wij de developers ondertussen heel erg op onze kant hebben. We zijn natuurlijk al 30 jaar lang bekend om ons operation system Windows, da’s denk ik geen geheim, en dus hebben we ook al 30 jaar ervaring met praten met developers voor het Windows-platform. Als je nu praat met developers en je vraagt wat ze vinden van de developerstools van de 360 en die van de PlayStation 3, dan zegt 100%: met Microsoft kun je gewoon lekker werken. Met Sony moet dat nog gaan blijken; ze hebben op dit moment nog niet een tool die lekker werkt.

Teun: De Xbox 360 moet, volgens jullie informatie, hét multimedia apparaat gaan worden voor gamend Nederland. Wat heeft dit voor gevolgen voor de huidige Xbox; zal de productie na een tijdje stopgezet worden en er niets meer voor verschijnen?
Paul: De huidige Xbox zal naar mijn verwachting zeker nog een tweede boost krijgen, rond 2007. Qua apparaat durf ik nog geen uitspraken te doen, qua games wel. In 2006 en 2007 zullen er gewoon nog nieuwe games gaan verschijnen voor de Xbox. Daarom was het zo van belang om de 360 backwards compatible te maken. Ik noem maar wat; een titel als Half Life 2 zal er niet komen voor de 360. Wil je die toch spelen, dan koop je ‘m voor je Xbox en dan kún je ‘m spelen op je 360. Dat zal natuurlijk bij de games die nog gaan komen in 2006 en 2007 ook het geval zijn. Heb jij een Xbox, dan kun je ze kopen voor je Xbox. Heb je een 360, dan heb je nog steeds de keuze om ze toch te kopen, want ze draaien gewoon op een 360. Ik ben er dus wel heel blij mee dat die emulator zo goed werkt.


Teun: De PS2 en Gamecube hebben nog een aardig slotoffensief in huis: PS2 krijgt bijvoorbeeld deze maand nog Ratchet Deadlocked, Jak X en begin volgend jaar de topper Shadow of the Colossus, waar de Gamecube nog megakaskraker The Legend of Zelda: The Twilight Princess in het gelid heeft. Welke PS2- of Gamecube-only games had jij graag als Xbox game gezien?
Paul: Nou, de titels die je zojuist noemt!

Teun: De laatste tijd is er steeds meer kritiek op games. Games zouden te gewelddadig zijn en mensen aanzetten tot het doen van ludieke acties. Ben jij het eens met mensen als Jack Thompson?
Paul: Nou, ik ben het niet eens met mensen als Jack Thompson. Wel waar hij voor staat, maar niet hoe hij het aanpakt. Ik ben eigenlijk ook een fel tegenstander van het uitbrengen van games die alleen maar draaien om geweld. Zoals je misschien weet is GTA ooit aangeboden aan Microsoft voordat ze ermee naar Sony gingen. Dit hebben wij geweigerd vanwege de content en daar sta ik volledig achter. Ik vind het een leuk spel, maar met dat type spellen heb ik persoonlijk moeite. Daarom ben ik ook zo blij dat de 360 en zo meteen ook de Revolution een family-setting hebben, zodat je als ouders het apparaat uit kunt zetten voor dergelijke content. Je kunt dus instellen dat je kinderen alle leeftijd-games kunnen spelen, of 12-jaar en ouder mag nog wel, maar 16 jaar en ouder niet meer. Als je dan niet helemaal op de hoogte bent van de content neemt het apparaat het gewoon over en zegt tegen jeugdige spelers: sorry, maar dit mag jij niet spelen van je ouders. Ik vind ook dat wij als industrie daar absoluut heel kritisch mee bezig moeten zijn, want als je nu kijkt naar de 360 en zo meteen de Revolution en de PS3, dan zie je dat het zo hyperrealistisch geworden, dat je niet iedereen alles meer kunt laten spelen. In een oorlogsspel zit je nu ook echt middenin. Het is te realistisch geworden om er niet mee bezig te zijn. Ik ben het dus eens met waar Jack Thompson voor staat, maar niet met de manier waarop hij het doet.

Teun: Je zei zojuist dat Microsoft Rockstar in eerste instantie heeft geweigerd. Waarom is er dan toch voor gekozen om GTA op de Xbox uit te brengen?
Paul: Ze hebben ons benaderd om er een first- of second-party van te maken. Zoals je weet is dat nooit gebeurd. Wij zijn van mening dat iedereen moet kunnen uitbrengen wat ze zelf willen; vrijheid van meningsuiting en creativiteit, maar wij als Microsoft zullen het niet uitbrengen. Nu zie je dat ook bij ons scheuren in dit beleid beginnen te ontstaan, omdat het commercieel toch wel heel erg interessant is om dergelijke titels uit te brengen. Wat we nu dus gedaan hebben is; als jij wilt dat jou 360 dat soort spellen niet afspeelt, dan zet je gewoon de parental lock aan.

Teun: Peter in onze crew zit in dezelfde situatie als jij: getrouwd met kinderen en fanatiek gamer. En ja, ook voor Peter vormt de vakantie geen game-hindernis en hij geneert zich dan ook niet om zijn Xbox mee op vakantie te nemen. Zijn vrouw is er echter ietsje minder blij mee… hoe zit dat bij jou?
Paul: Haha, dan moet je maar een keer m’n weblog bekijken. Maar ook ik heb er veel problemen mee. Ik probeer altijd te gamen als m’n vrouw er niet is, want zij heeft echt een bloedhekel aan games. Ze is natuurlijk ook wel van een oudere generatie, ik denk dat de generatie van de huidige tieners zelf gamers zijn. Games worden zo steeds meer gemeengoed. En ik hoop dat met de 360 dus ook met de Xbox-L!ve arcade games meer vrouwen gaan gamen. Zo vindt mijn vrouw Tetris wel leuk, en ook Lumines voor de PSP kan ze waarderen. Ze houdt van simpele, kleurrijke games… ja, ik weet het, stereotype, maar dat vindt ze gewoon fantastisch en leuk om te spelen. Maar de games die ik speel… maar tja, dat komt ook door het genre. Ik speel shooters, maar dat vindt ze gewoon helemaal niks. Ik probeer het altijd zo te doen dat als zij er niet is, dat ik dan ga gamen. ’s Avonds laat en als zij gaat werken. Nachtwerk bijvoorbeeld, inderdaad!

Teun: Hartstikke bedankt voor dit interview en veel succes met de Xbox 360!
Paul: Dankjewel!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren