Call of Duty 2

Neem het bestaande deel als basis, verzin wat een paar nieuwe features, giet alles in een engine met net wat meer grafisch pit, zet er een dikke vette 2 achter en wat krijg je dan? Dezelfde verslavende en geweldige ervaring als voorheen. Kewl!

Nog steeds prima

Het succesverhaal van Infinity Ward begint voordat Infinity Ward bestaat en het team nog deel is van ontwikkelaar 2015. Dat team maakt de eerste Medal of Honor voor de PC: Medal of Honor: Allied Assault. Een kaskraker en terecht. Het is één grote trein vol goede actie, die vooral daardoor een flinke schare fans krijgt. Dan valt het team grotendeels uit elkaar en brengt even later een klein gedeelte van dat originele team onder de naam Inifinity Ward de game Call of Duty uit. De inhoud: één grote trein vol nog net iets betere actie, zowel off- als online.

En dat is dan ook weer precies wat Call of Duty 2 is. Blijkbaar kan het team niet veel anders doen dan WOII shooters vol actie maken, maar tot nu toe weten ze dat nog altijd zo goed te doen, dat ze niemand horen klagen en mij ook zeker niet. Je rent, ragt en schiet weer in drie verschillende campaigns (Russen, Engelsen en Amerikanen) door een goed aantal levels heen, ondersteund door groteske muziek en geluid dat letterlijk en figuurlijk gewoon uit je speakers knalt. Om je heen strijden je virtuele kameraden net zo’n harde strijd als jij (al ben jij nog wel immer degene die voor de vooruitgang moet zorgen) en aan het einde voelt de overwinning gewoon goed. Voorlopige conclusie: als je Call of Duty al goed vond, dan moet je Call of Duty 2 ook gewoon hebben.

Even uithouden, dan adem inhouden

Call of Duty 2 heeft nog wel een paar nieuwigheden ten opzichte van het eerste deel, die ‘2’ moet natuurlijk verdiend worden. Om te beginnen zijn de health packs compleet uit de game gesloopt. Als je nu geraakt wordt, moet je even zorgen dat je niet geraakt wordt en dan groeit je health weer aan. Hoe snel dat aangroeit of hoeveel je nog over hebt weet je nooit, de HUD verraadt dat namelijk niet. Ingewikkeld/moeilijker/oneerlijk? Helemaal niet; gewoon wat vaker dekking zoeken en een beetje voorzichtig zijn. Dat is alles en zo hoort het ook.

Nieuw is ook het scherpschuttersysteem. Heb je een scherpschuttersgeweer, bijvoorbeeld de Springfield, en leg je aan om door de scope te kijken, dan kun je met een druk op de knop nu je longen legen en de zogenaamde ‘empty lung’ techniek gebruiken. In het kort komt het er op neer dat ademen niet langer het richten beïnvloedt en je heel eventjes heel gericht kunt schieten. Het is geen wereldschokkende feature, maar wel eentje die de game wat realistischer en aangenamer maakt.

Rook

De semi-automatische wapens uit United Offensive zijn ook weer terug, wat online nog steeds de balans er wat meer in houdt. Het enige nieuwe wapen in het volledige arsenaal is de rookgranaat. Nou lijkt dit wat karig, maar sinds UO was het arsenaal al behoorlijk compleet en de rookgranaat is een zo’n nuttige uitbreiding, dat de rest er niet ze veel toe doet. Rookgranaten blokkeren namelijk het zicht (duh…) en dat weerhoudt bijvoorbeeld Duitsers achter MG42’s ervan hun wapen te gebruiken. Online kun je er ook je voordeel mee doen, als je bijvoorbeeld een doel (Search & Destroy) hebt veroverd en je het de verdedigende partij moeilijk wilt maken.

De laatste veranderingen zijn engine-technisch. Natuurlijk zijn de graphics weer beter en heeft alles net weer iets meer detail en afwerking en ook de rookeffecten (voor de rookgranaten) zijn overtuigend. De oplettende spelers zal het verder opvallen dat de maps stukken groter zijn dan voorheen, waardoor missies vaak veel langer duren dan in de voorgaande games. Er lijkt soms geen einde aan te komen, maar dan wel in de goede zin van het woord. Als het einde dan wel komt, dan krijg je een voldaan gevoel van wat je alweer niet allemaal gedaan hebt. Perfect gewoon!

Multiplayer

Qua multiplayer is er verrassend weinig veranderd: er zijn wat nieuwe maps, er zijn wat bijgewerkte maps en ook hier heb je de rookgranaten, het empty lung-systeem en het nieuwe health-systeem. De spelmodi zijn wat uitgedund en overgebleven zijn Deathmatch, Team deathmatch, Capture the flag en Search & destroy. Nieuw is Headquarters, waar twee punten op de map wachten om overgenomen te worden. Het eerste team dat het lukt om een punt over te nemen, moet dat punt verdedigen. Leden van dat team mogen echter niet respawnen, die van de aanvallende groep wel. Hoe langer een team een punt blijft verdedigen, hoe meer punten dat team krijgt. Eenmaal verslagen worden nieuwe punten op de map getoond en begint alles van voren af aan.

Het klinkt wat karig, één nieuwe spelsoort, maar wie de multiplayer van de eerste Call of Duty (en United Offensive) goed vond, die vindt dat nu nog steeds en zal zich ook weer flink vermaken in de diverse maps.

Conclusie

Call of Duty 2 is niet zomaar meer van hetzelfde, maar meer van het goede wat we al kenden. Er zijn wat nieuwe dingetjes die het net nog iets interessanter maken en verder is het oude vertrouwde en vooral supergoede kost. Een must voor de vele fans van de voorgaande delen!

Update

Zoals in het forum terecht werd opgemerkt, heb ik kennelijk liggen slapen tijdens het schrijven en heb ik enkele zaken totaal over het hoofd gezien. Allereerst waren de rookgranaten ook al in United Offensive aanwezig en is de trench gun (een shotgun met een andere naam) het echte nieuwe wapen in CoD2. Nog steeds niet bepaald een schokkende uitbreiding, vooral als je bedenkt dat een vergelijkbaar geweer al in MOHAA aanwezig was…

Verder is headquarters helemaal niet nieuw, maar werd deze toegevoegd aan de spelsoorten van de originele CoD in patch 1.2 (nu zie ik ook in waarom ik die gemist heb, maar dat is geen excuus om foute informatie te geven). Mijn persoonlijke gevoel hierbij: jammer dat Base Assault en Domination ook niet gebleven zijn…

Ondanks deze fouten blijft de conclusie nog immer als een huis staan: Call of Duty 2 moet je gewoon gespeeld hebben!

  1.   
    Golden Tears's avatar

    Voor mij is Call of Duty 2 het mooiste spel met oorlog (schieten) hoe je het ook wel noemen, en dat blijft het ook. Wat vinden jullie de beste shooter? 😛

  2.   
    Syappie's avatar

    Het beste multi-player spel na het ouwe trouwe Soldier of Fortune II Double Helix:P

  3.   
    stefanvanrenselaar's avatar

    leuk spel 🙂

  4.   
    eternal oblivion's avatar

    Call of Duty 2 is een supergaaf spel. Ik heb het spel zelf gehad. Multiplayer vond ik nog het leukst:P lekker online elkaar afknalle 😛

  5.   
    matthijs 2088's avatar

    zuiger schreef, "mien liekt di wal een leuk spel, mar kun je bij de multyplajer ook een voertuigen (vehikels), iikk vind dda namelijk belangrijk… want dan worre spelle egt vet
    ik hou een beetje van die harde, schiet, alles kapot spelle 😛
    ojaa, zit er misschien iemon op school, sg stevensbeek van ullie 8) "

    je kan helemaal niet in voertuigen in de multiplayer
    slim! 😉

  6.   
    matthijs 2088's avatar

    ps.

  7.   
    OkkieBOOMER's avatar

    De game is fantastish en snel voorbij ( maar daarom is die hardere modes er en de MP)
    Na mijn mening kan er in een game nooit genoeg actie zitten 😀

  8.   
    arno-battum's avatar

    hoe moet je een eigen server maken?

    bedankt alvast voor het antwoord

  9.   
    arno-battum's avatar

    hoe moet je een eigen server maken?

    alvast bedank voor het antwoord

  10.   
    crying baby's avatar

    Mmm…. lijk me tof spel 😀 .

  11.   
    ckerigon's avatar

    kweet niet ik vind alle WOII games echt kut :S

    CoD 4 was de 1e CoD game die ik leuk vond 😛

  12.   
    jefke gamer's avatar

    lolige game

  13.   
    basie22's avatar

    hij is wel leuk 😀 alleen CoD 4 is beter 🙄

  14.   
    HaNSoNn's avatar

    Dit is zo’n goed spel, voor mij toch wel het beste van allemaal 🙂 lekker nazi’s fraggen xD ik vind het geluid echt fantastisch!
    Alleen spijtig dat de review zo laat is geschreven, dan kan je niet echt weten of de graphx goed zijn of niet!

  15.   
    RoHoutje's avatar

    Mooi! Mooi! Mooi! 😀 😆