GamersNet interviewt SunAge developer (Vertex4)

Ben je dat driedimensionale gedraai achter je PC helemaal zat? Word je al misselijk als je aan Quake 4 dénkt? Ben je een ‘Real Time Strategy’ liefhebber? Als je deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden dan moet je beslist verder lezen…

Het driedimensionale geweld op onze PC’s en consoles van de laatste jaren is uiteraard meer een zegen dan een vloek, hoewel er nog legio gamers zijn die zweren bij old-school- en 2D-sidescrolling games. ‘Hoe minder diepte en hoe meer ‘blokken’ hoe beter’, lijkt het devies voor deze nog altijd grote groep gamers. Af en toe komen er echter toch games uit waarbij de ontwikkelaars niet standaard grijpen naar 3D-engines, maar kiezen voor een twee-dimensionale benadering zonder in te leveren op kwaliteit, grafische kracht en gameplay. SunAge, een tweedimensionale real-time strategy game, in ontwikkeling bij het Oostenrijkse Vertex4, lijkt zo’n uitzondering te worden. In februari 2006 zal deze game worden uitgegeven door het Nederlandse Lighthouse Interactive en GamersNet kreeg onlangs de kans enkele vragen te stellen aan het hoofd van de ontwikkelstudio Vertex4, Roman Pfneudl.

Aan het eind van dit artikel kun je lezen wat Roman over zichzelf en SunAge te vertellen heeft. Nu eerst wat meer bijzonderheden over het spel SunAge, dat al meer dan twee jaar in ontwikkeling is. SunAge dankt zijn naam aan veranderingen in ons zonnestelsel en de invloed van de zon is in de gamewereld van SunAge dermate groot geworden dat de bewoners de aarde moeten laten voor wat die is en een passend onderkomen moeten vinden om hun bestaan voort te zetten. Op een nieuwe planeet komen twee menssoorten en een derde ras tegenover elkaar te staan om te beslissen wie het recht heeft om op die planeet voort te leven.

Op de paradijselijke planeet leeft één van die drie volken, de Sentinels, een machine-achtig volkje dat het niet moet hebben van grote hoeveelheden soldaten en vechtmachines maar van high-tech robots met grote kracht en intelligentie. Wij, de mensen, zijn vertegenwoordigd als The Dome Confederacy, een volk vergelijkbaar met de mens hier op aarde met ‘normale’ wapens en in het bezit van pantservoertuigen en ander conventioneel oorlogstuig. De laatste deelnemers aan de ruimteoorlog zijn de leden van een sekte genaamd RaakSun. Deze godsdienstfanaten moeten het in tegenstelling tot The Sentinels hebben van een overdaad aan manschappen. Deze types kunnen ook muteren in een wat meer geavanceerde vechtmachine. Tevens hebben ze flink wat hulpjes tot hun beschikking om de lastige karweitjes op te knappen.

Een leuk onderdeel van SunAge moeten de zogenaamde ‘Connection Lines’ worden. Deze ‘lijnen’ zul je op moeten zetten om voorzien te kunnen worden van alle benodigde grondstoffen. Je zult niet meteen over alle grondstoffen kunnen beschikken, dus je zult je Connection Lines moeten upgraden om over sterkere grondstoffen te kunnen beschikken. Hiermee kun je uiteraard meer en betere eenheden construeren. Een leuk detail is dat je met zogeheten Surge-aanvallen het netwerk van je tegenstander kunt bestoken en zo hun grondstoffen voorzieninglam kunt leggen. Die aanvalsenergie verspreidt zich via het netwerk en heeft dus een zeer grote impact.

Karakters in de game SunAge zijn ook nog eens nogal schizofreen van aard. Met andere woorden: ze hebben meerdere gezichten. Bijkomend voordeel daarvan is dat ze ook nog eens beschikken over andere krachten dan het personage dat ze eigenlijk zijn. In de game zijn in alledrie de bevolkingsgroepen speciale vaardigheden ingebouwd die in combinatie met het tweeledige karakter van de personages voor veel variatie zorgt. Ook hier spelen de Connection Lines een grote rol omdat veel eenheden zeer gevoelig zijn voor de aanvallen die via het netwerk worden verspreid. Een ander fenomeen is de ‘Fog of War’, een soort mist die ook door middel van het netwerk ‘Connection Lines’ moet worden bestreden. Het is dus zaak dat je je netwerk zo slim mogelijk uitzet, al was het alleen maar om goed zicht te hebben bij het sniperen.

Ik zei het eerder al…SunAge is een 2D-game. Des te meer hulde voor de makers om met een spel op de proppen te komen met graphics die gerust verpletterend genoemd mogen worden. Goed nieuws dus voor gamers die niet mee (kunnen) hollen met de als maar hogere systeemeisen die tegenwoordig aan een PC worden gesteld om de laatste games een beetje fatsoenlijk te kunnen laten draaien. Niet bij SunAge. Deze game draait op een middelmatige PC met 500 Mhz processor, een intern geheugen van 128 MB en slechts een 32 MB videokaart. De soundtrack van de game heb ik niet persoonlijk gehoord, maar deze schijnt bombastisch, klassiek maar ook modern en geheel in sfeer te zijn. De soundtrack is dan ook geheel op het lijf van de game geschreven.

Het is zo’n drie maanden vóór de release moeilijk om tot een voorlopig oordeel en conclusie te komen voor deze game. Noem het vooral gedurfd van de uitgever en ontwikkelaar om twee dimensionaal een game neer te zetten in een tijd waarin graphics en 3D de boventoon voeren. Aan de hand van de beelden die we op dit moment hebben gezien van SunAge is het echter des te knapper van de makers een game uit te geven die er zó goed uitziet, zeker in het genre Real-Time Strategy. Voeg daar ook nog eens een multiplayermode aan toe en we kunnen gerust spreken van een game voor een breed publiek waar we zeker naar uit kunnen kijken.

GamersNet kreeg de gelegenheid om te spreken met de CEO van Vertex4, Roman Pfneudl en vuurde enkele vragen op hem af.

Could you introduce yourself to our readers, please?

Hi, my name is Roman Pfneudl and I’m the CEO of Vertex4 and coder/gamedesigner for our first title SunAge.

Can you tell us something about SunAge, what is it about? (In a nutshell for those who never heard about it)

SunAge is basically an oldschool RTS with solid gameplay, intense battles, and resource gathering. In SunAge we put a lot of emphasize on the use of squads, which all have alternate modes to make the game more interesting and deep. The alternate modes can vary from troopers becoming snipers, walkers changing their weapons or robots using shields instead of guns. We also have a networksystem that the player can use to expand his base in order to reach resources far away from his main base. We have four kinds of resources, but only one is given at the start of a map, so the player really has to expand in to buy new units and upgrades.

What was your part in the making of the game SunAge?

I am doing all of the game code- and tool design and a big part of the overall game design.

SunAge is yet another game about a dying earth. What makes SunAge so special in the RTS genre?

I would definitively say that the combination of the squads and formations, as well as our resource and network system makes the game stand out. Also we try and put more focus on the tactical parts instead of pure micro. This is manifested by the way we handle the interface, as well as unit design. Not all units are effective against all others. Whether or not your attack will succeed will often depend on the right unit choice and use of alternate modes. Most units can shoot longer than they can see so alot will also depend on having a network near the enemy to open the FOW (Fog of War) to be efficient. Our great focus on the storyline for the singleplayer missions also makes the game stand out in my opinion, since this is usually quite neglected in most other RTS games.

When I look at the screenshots on your website, I see alot of desert- and grasslevels. What other level lay-out can we expect?

Your can expect to experience scenarios with vast sci-fi cities, in a post apocalyptic landscape, as well as a lush alien planet with sunny beaches and murky swamps. We also have a sci-fi tunnel system for non-basebuilding missions, and another huge tunnel complex with a mechanical city.

Will the multiplayer function also be for ONLINE gaming? Or only for LAN for example?

We aim for both. We have put a lot of emphasize into how SunAge plays in multiplayer, and that is always our platform for testing balances and such.

Can we look out for a demo coming soon? And of course when can we see the game in the stores?

Yes, there should be a playable SunAge demo out in a couple of month (if everything goes well of course)

Thank you.

I have to thank you instead.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren