Far Cry Instincts

Eens in de zoveel tijd kom er een game uit waar we stiekem extra naar uit zitten te kijken. Far Cry Instincts was zo’n game en Ubisoft heeft ons wederom niet teleur gesteld. Een regelrechte poort? No Sir! We kregen een haast volledig nieuwe game voorgeschoteld!

Far Cry introductie

Voor PC gamers onder ons is Far Cry geen nieuws onder de zon. Zij konden al beschikken over een van de beste PC shooters van de afgelopen jaren en dan overdrijf ik echt niet. We hebben hier echter niet te maken met een ordinaire poort, maar met een game waarin Ubisoft en met name Crytek al haar ziel en zaligheid in heeft gelegd. Hebben we te maken met een hele nieuwe game? Je zou het haast wel zeggen als je hem hebt uit gespeeld. Natuurlijk zijn de grote lijnen hetzelfde. Far Cry zou anders geen Far Cry meer zijn. Maar voor de Xbox hebben de ontwikkelaars echt hun uiterste best gedaan om voor dit platform er echt iets heel bijzonders van te maken.

In Far Cry Instincts heeft het verhaal geen bijzondere veranderingen ondergaan. Je bent nog steeds Jack Carver, een koele bikkel, type ruwe bolster, blanke pit. Je verhuurt jezelf aan wie je maar wilt en neemt opdrachten aan zonder daar al te veel over na te denken. Zo lang het maar schuift en zo ook nu. Dit maal wordt je door een fotografe genaamd Valerie Constantine afgezet op een tropisch eiland in de Stille Zuidzee waar je onmiddellijk door een ontvangstcomité wordt onthaald met een regen aan kogels en explosies, waarbij je bootje helaas meteen al sneuvelt. Helaas heeft good old Val je waterscooter ook nog eens geleend en wordt je wakker van het geluid van helikopters, het punt waarop jouw missie begint. Het verder niet al te dikke verhaal gaat over een biochemicus genaamd Krieger die onderzoek doet naar de menselijke genen en dit vooral voor zichzelf wil houden. Jack wordt hierbij gevangen genomen waarna hij wordt geinjecteerd met een stof die hem transformeert tot een superkiller.

Wat is nieuw (en wat niet)

Na de lovende woorden meteen aan het begin van deze review moet ik toch ook enkele kanttekeningen plaatsen. Ik begin daar maar meteen mee, maar zeg er gelijk bij dat geen één van deze punten ook maar iéts af doet aan deze shooter. Wat in ieder geval niet nieuw is, is het verhaal maar dat zagen we net al. De graphics zijn ook niet te vergelijken met de PC-versie, maar zijn voor een Xbox game uitzonderlijk goed te noemen. Het grootste ‘bezwaar’ aan deze Xbox-versie is wel dat hij de gamer niet zo veel vrijheid geeft als op de PC. De werelden op de PC-versie van Far Cry zijn bij tijd en wijle vele groter, uitgebreider en zijn op (veel) minder manieren te doorkruisen. Wat overblijft is een andere Far Cry, dat eigenlijk op geen enkel punt een steek laat vallen, juist omdat het op zoveel onderdelen vernieuwd is.

Je hebt nu bijvoorbeeld een mes in je uitrusting zitten waardoor je wat meer stealthy kills kunt doen. Ook zul je keuzes moeten maken met betrekking tot welke soorten wapens je mee gaat nemen. Een beetje Halo-speler weet dan precies waar we het over hebben dus die ervaring zou ik ten volle benutten. Een beetje held heeft natuurlijk ook dual-weapons en dat is gelukkig ook het geval in Far Cry Instincts. Meteen in het begin van de game word je al geconfronteerd met een nieuwe move en gelijk ook een hele vette. Je moet namelijk een mercenarie uitschakelen in een soort latten hut met een kruipruimte er onder. Wat doe je dan??? Je schuift onder de vloer van de hut, draait je om en pompt de huurling vol met lood. Heel prettig om te doen en dit geeft je ook meteen het gevoel dat je niet alleen met een normale shooter bezig bent maar ook met een game waarin sluipen eem prominente rol speelt. De omgevingen lenen zich er dan ook heel prettig voor. Niets is namelijk beter om je in te verschuilen dan de tropische- en jungleomgevingen van Far Cry Instincts.

De game leert je in de eerste missies goed en uitgebreid met de controls en de mogelijkheden van het spel omgaan. Zoals gezegd heb je als Xbox-gamer minder keuzevrijheid voor de manier waarop je de levels doorloopt. Kom je bijvoorbeeld bij een junglebasis aan dan heb je nog steeds de mogelijkheid om alles lomp weg te vagen met flink wat lood en geweld, maar je kunt er ook voor kiezen om tactisch één voor één de tegenstanders uit de weg te ruimen. Je zult echter vaak de confrontatie met de mercenaries toch aan moeten gaan omdat ze jou uiteindelijk toch in de gaten hebben. Op dit punt verschilt de Xbox-versie duidelijk met die van de PC. Bij die confrontaties word je goed geholpen door een prima functionerende en duidelijke radar die werkt met verkleurende contactjes.

Moves en powers, voertuigen en wapens

Nadat je een flink gedeelte van het spel hebt doorlopen zal het spel een verrassende wending nemen. Je zult dan de beschikking krijgen over een aantal speciale krachten, overigens met dank aan de heer Krieger, die je de mogelijkheid geven je levenskracht te regenereren, een sprint te trekken waar een jachtluipaard jaloers op zou worden en te moorden met klauwen waar Catwoman een puntje aan kan zuigen. Je zintuigen worden daarbij niet vergeten en al snel denk je dat je onoverwinnelijk bent geworden, nee sterker nog…je bént het…. En dát is op sommige momenten ook weer een zwak punt van de game. Er zijn fases in de game die gewoon té makkelijk zijn geworden en waar je dus met het grootste gemak doorheen loopt. Hoe dan ook, de speciale krachten luisteren naar de namen Feral Claw, Feral Smell, Feral Vision, Feral Run, Feral Regeneration en Feral Jump en daarmee is niets te veel gezegd.

Far Cry Instincts voert je langs prachtige lokaties die je voornamelijk te voet moet zien te bereiken en doorkruisen. Je zult echter geregeld voorzien worden van een vervoermiddel, voornamelijk om van de ene naar de andere lokatie te geraken. Veel meer functie heeft het niet en anders zou het ook veel te ingewikkeld worden, ook al heeft de game de eer hoog te houden dat het niet slechts een first person shooter is, maar ook een game met zogenaamd veel vrijheid. Voertuigen die je kunt verwachten zijn onder andere een Hummer, een waterscooter, jeeps en ook een deltawing. De voertuigen blinken uit door hun realistische gedrag en prettige besturing.

De Far Cry-wapens waarover Jack Carver beschikt zijn niet echt bijzonder te noemen. Behalve met je eigen vuisten en een mes zijn alle gangbare vuurwapens vertegenwoordigd. Begin je de game met een simpel pistool en een ordinair automatisch geweer, later in het spel zul je ook een onder andere een Desert Eagle, Uzi, M16, sniper rifle en M60 kunnen gebruiken. Leuk is de mogelijkheid om later in de game de stationaire turrets van hun statief te rukken en daarmee dood en verderf te zaaien.

Graphics en geluid

Aan de graphics hoeven we eigenlijk geen woorden vuil te maken. Die zijn onverkort in één woord geweldig. De game ademt van het begin tot het eind een heerlijke sfeer uit en als je geen vijanden en wapens tegen zou komen zou je je zelfs af en toe in het paradijs wanen zo mooi zijn de lokaties en vergezichten. Maar het zijn niet alleen de omgevingen die Far Cry Instincts tot een grafische topper maken. De Feral Moves bijvoorbeeld zijn zó goed en realistisch uitgewerkt dat deze je regelmatig met een ‘oooh’ en ‘aaaahh’ gevoel verder laten gamen; Het onderwaterzwemmen van Jack klópt aan alle kanten; De physics van het water zijn perfect in beeld gebracht. Zelfs het water wat uit je ogen druipt is te zien mét bijbehorend wazig beeld. De stemmen in de game vallen dan weer een beetje tegen, gekunsteld is het juiste woord niet, maar echt natuurgetrouw is ook weer anders. Laten we het er op houden dat de stemmen duidelijk ingesproken klinken. De soundtrack is verder ook niets bijzonders: ‘een beetje vreemd, maar wel lekker…!!’ De bijgeluiden in de game, zoals wind, insecten, ontploffingen en wat je nog maar meer kunt verzinnen scoren wél weer hoog en juist die kleine dingetjes maken het dat de game de gamer die complete spelervaring laat beleven.

Multiplayer

Naast de vette single player campaign is Far Cry Instincts ook nog voorzien van een ontzettend aantrekkelijke multiplayermode. De Predator mode is daarvan de allerbeste want daarin kun je het samen met een andere speler opnemen tegen de rest van de spelers terwijl juist jij gebruik maakt van alle speciale krachten uit de singleplayermode. Uiteraard zijn ook Deathmatch en Team Deathmatch vertegenwoordigd, zij het dat ze hier Chaos en Team Chaos heten. Als laatste is de mode Steal the Sample te spelen, hetgeen uiteraard gewoon Capture the Flag is. Maar….ik ondervond nogal wat vertraging c.q. lag op het netwerk waardoor ik de speelbaarheid niet echt goed kon beoordelen. Het later nog eens meerdere malen proberen gaf hetzelfde resultaat. Hopelijk zal Ubisoft nog iets doen aan deze problemen, met name als je met een volle bak aan het Live-gamen bent. Duimen omhoog in ieder geval voor de zeer gebruiksvriendelijke level-editor die je in staat stelt jouw eigen maps te spelen en te delen op het Live-netwerk.

Conclusie

Far Cry Instincts is gewoon verplichte kost voor de Xbox gamer. Sfeervol, goed afgewerkt, indrukwekkend, grafisch tóp maar bovenal prettig speelbaar. Degenen die de PC-versie al gespeeld hebben en er geen genoeg van kunnen krijgen doen er goed aan de Xbox-versie te checken. Zij zullen evenals de nieuwelingen niet bedrogen uitkomen.

Meer Far Cry Instincts

27/10/2005Uitverkocht! 0
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren