Uitverkocht!

‘Uitverkocht’, ‘Helaas tijdelijk niet leverbaar’, ‘Reserveer nu..’. Het zijn kreten die je als gamer regelmatig in de winkels tegen komt. De laatste tijd is het weer aardig raak en kan het zo gebeuren dat je in je zoektocht naar games of hardware volledig gefrustreerd weer huiswaards keert. Is daar iets aan te doen?

Herkenbaar

We kennen het allemaal denk ik wel. Nadat een ‘game-met-een-hoog-verwachtingspatroon’ met veel poeha is aangekondigd verschijnen in een aantal winkels, die ik niet nader bij naam zal noemen, aangeplakte briefjes en bordjes met daarop de vreselijke tekst: ‘Reserveer nú game X’. Deze mededelingen gaan meestal gepaard met de tekst dat de game in verband met een grote populariteit waarschijnlijk toch wel erg snel uitverkocht zal zijn. Sommige winkels maken het online zelfs nog erger door ook op hun website vooral toch maar te benadrukken dat het noodzakelijk is dat kandidaat kopers de game reserveren, uiteraard tegen een geringe reductie.

Nog een voorbeeld. De PSP is nu een kleine twee maanden uit. Met veel bombarie werd Sony’s handheld (terecht) de hemel in geprezen en stonden de bladen en websites vol met informatie. Na 1 september kon een klein aantal gelukkigen een PSP bemachtigen (uiteraard weer na zo’n fantastische reserveringsactie), waarna al snel weer de bekende bordjes met de tekst ‘De PSP is helaas tijdelijk niet leverbaar’ verschenen. Uiteraard stonden de rekken vól met PSP games, maar die rekken bleven gewoon vol want het apparaat waar ze in moeten was er eenvoudig niet.

Om gék van te worden

Mijn eigen ervaring met de aanschaf van mijn PSP (ja, ja, ik heb er eentje te pakken!) was ook al geen eentje om gelukkig van te worden. Uiteraard komt dat ook omdat ik in principe niet reserveer, maar daarover later meer. Enkele weken geleden was het dan zo ver. Het persoonlijke groene licht voor de aanschaf van een PSP was bij mij thuis gaan branden. Vol goede moed en met € 250 op zak toog ik naar zo ongeveer het grootste winkelcentrum van Europa. Je leest het goed: ik had tweehonderdvijftig Euro op zak. Tweehonderdvijftig Euro die ik kwijt wilde. Een klant die iets wil aanschaffen. Mag het dan ook? Neen, maar laten we eerlijk zijn, dat artikelen uitverkocht zijn is logisch en kan gebeuren. Maar zoiets als games en consoles?? Een massaproduct?? Spullen die héél veel mensen willen hebben?? Blijkbaar is de industrie niet in staat om voldoende waar te leveren.

Ik stond dus na het afrennen van vijf winkelketens nog steeds met lege handen maar met het zweet op mijn voorhoofd en een kloppend hart van kwaadheid. De € 250 nog steeds in mijn zak. Het ergste was dat ik in bijna alle zaken waar ik om een PSP kwam bedelen met dezelfde toon te woord werd gestaan, wat gepaard ging met fronsende wenkbrouwen en een verwijtende, ongeinteresseerde blik die mij bijna deed schamen dat ik het maar dúrfde te vragen. ‘Neeeeee hoor, uitverkocht en voorlopig krijgen we hem ook niet..’ en ‘Pfff, alstublieft mijnheer…u ben al de zoveelste…ziet u dat bordje daar??’ Nadat ik mijn vraag had gesteld waren de verkopers al weer met de volgende klant bezig en was het oogcontact met mij al weer verbroken. Één enkele verkoper deed nog wel de moeite om mij uit te leggen dat het allemaal aan Sony lag en dat ze de markt een beetje onderschat hadden. Geloven ze het zelf? Een ander wist mij te vertellen dat ze om de anderhalf á twee weken een of twee PSP’s geleverd kregen, maar…die waren uiteraard bestemd voor de mensen die zo slim waren geweest te reserveren. ‘Zou u ook eens moeten doen!!’

Nee bedankt. Ik ploeter wel weer verder. Naar een speelgoedwinkel dan maar. Daar werd ik voor de verandering eens lekker uitgebreid te woord gestaan (uiteraard na de mededeling dat er geen PSP’s in da house waren). De vriendelijke verkoopster wilde mij wel op de lijst zetten, maar die bleek bij navraag uit circa 20 wachtenden vóór mij te bestaan voor welgeteld één PSP, waarvan ze niet wisten wanneer en óf die wel zou komen. De jongedame probeerde mij nog wat op te vrolijken door er haastig aan toe te voegen dat ze uiteraard bovenaan de lijst zou beginnen met bellen als er een PSP werd ingevlogen, maar ‘er zijn altijd mensen die hem toch niet willen hoor, dus het heeft écht wel nut dat ik uw naam opschrijf’. Vooruit dan maar…(nooit meer wat gehoord overigens). Uiteindelijk is het toch nog (toevallig) gelukt toen ik ten einde raad maar een DVD’tje ging huren bij een grote videotheek (die weten blijkbaar ook van gekkigheid niet wat ze in de winkels moeten gooien om de tegenvallende DVD-verhuur te compenseren). Er lag er nog één! Hoe was het mogelijk dat niemand dit was opgevallen. De aanhouder wint. Uiteraard lagen de rekken vól met games en UMD-video’s dus meteen maar mijn keus gemaakt.

Moraal

Waarom nu dit verhaal? Waarom val ik jullie lastig met mijn persoonlijke sores, die, als je het vergelijkt met wat er op dit moment in de wereld gebeurt, natuurlijk hélemaal nergens over gaan. Omdat ik denk dat er misschien, wellicht, een tactiek achter zit. Niet geheel toevallig circuleren er de laatste tijd geruchten dat Microsoft zélf de hand heeft in dit soort toestanden. De naderende launch van de Xbox 360 heeft hen doen besluiten een reserveringspack in het leven te roepen. Alsof een multinational als Microsoft niet kan inschatten hoeveel stuks Xbox 360 er bij benadering worden verkocht. De reden dat Microsoft dit doet is volgens eigen zeggen omdat ‘er wel eens een te kort aan Xbox 360 zou kunnen zijn begin december’.

Wakker worden allemaal! Laat je niet inpalmen met een longsleeve shirt. Het is gewoon een marketingtruc. Zó zou het kúnnen werken: Maak de consument eerst gek en lekker, adverteer flink. Help vooral het gerucht in de wereld dat er wel eens een tekort aan consoles zou kunnen ontstaan want de Xbox 360 is datgene wat je móet hebben voor de Kerst. Bevoorraad vervolgens de winkels met een klein aantal Xbox 360. Ik weet haast zeker dat het met de PSP ook zo is gegaan. De winkels liggen vol met games, er is werkelijk geen tekort aan. De consument ziet al die games en wíl een PSP. Helaas, nog even geduld.. maar verlekker je maar even fijn verder aan al dat moois. En wie uiteindelijk die PSP heeft, koopt ook weer games en films. Zo werkt dat. Ik herinner mij nog als de dag van gisteren de release van de PlayStation 2. Twee stuks per filiaal en dan hebben we het niet over een kleine speelgoed- of electronicawinkel. Zo hou je de klanten scherp is het devies waarschijnlijk… In dit geval zijn de winkels niet schuldig aan mijn stress. Dat ze daar óók gek van worden kan ik nog wel begrijpen.

Is er wat aan te doen?

Ik denk het niet. De hele reserveringsshit is dusdanig de Nederlandse gameswereld ingeslopen dat ik niet verwacht dat het in de toekomst bij bijvoorbeeld de launch van de PlayStation 3 anders zal zijn. Persoonlijk zal ik nooit reserveren, al helemaal niet voor een console. Mijn mening is dat een electronicagigant bij een launch er gewoon voor moet zorgen dat er voldoende consoles (en games) beschikbaar zijn, maar ik ben geen verkoper en het zal marketingtechnisch wel he-le-maal niet verantwoord of slim zijn. Ik heb uiteindelijk besloten dat ik mijzelf niet meer voor gek ga zetten in een winkel en ga dus óf heel veel geduld opbrengen, of net zo lang zoeken totdat ik het gezochte gewoon uit het rek kan plukken. Zo, ik denk dat ik nu maar eens ga kijken of Grand Theft Auto Liberty City Stories toevallig al in de schappen ligt. Kijken of ze mijn geld willen hebben. Wedden dat er een bordje staat??

Meer Far Cry Instincts

21/10/2005Far Cry Instincts 0
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren