Halo 2: Multiplayer Map Pack

Bungie’s Halo 2 is bijna een jaar na release nog steeds razend populair. Hoewel vrijwel iedereen op de singleplayer is uitgekeken wordt de multi-player natuurlijk nog wel elke dag door honderden gamers gespeeld. Bungie heeft natuurlijk ook niet stil gezeten en kwamen vorige maand met de Multiplayer Map Pack, een verzameling multiplayer maps die ook via betaling op Xbox Live te downloaden zijn. Voor een prijs rond de 20 euro haal je negen nieuwe multiplayer maps in huis. Is het de prijs waard?

De Multiplayer Map Pack bestaat uit negen maps die je via de DVD disc op je hard disk moet zetten. Na afloop kun je via je originele Halo 2 disc de nieuwe maps spelen. Daarnaast bevat de disc nog een kort filmpje dat zich tijdens de gebeurtenissen van Halo 2 afspeelt, de allereerste Halo trailer en een filmpje over (het in elkaar zetten van) de nieuwe maps. De filmpjes zitten exclusief op de DVD en kunnen dus niet via Xbox Live gedownload worden.

Containment

Een van de grootste maps uit het Map Pack. Containment is een besneeuwde locatie met aan twee kanten een ‘afgesloten’ fort. Leuk detail is dat in tegenstelling tot Zanzibar dit keer de switch om de ‘gate’ te openen buiten het fort is, tegenstanders bepalen dus of het fort open gaat. Deze map is goed voor teamgames en dan voornamelijk CTF. Let wel op dat met minder dan acht man deze map te groot is. Ook komen ieder voor zich games niet goed uit de verf op deze map. Pas ook op voor de vreemde paarse boxen, deze ontploffen snel en zijn zeer dodelijk als je dichtbij staat. Containment preview

Warlock

Wanneer je Warlock voor het eerst binnenstapt denk je een redelijk grote map te zien, kijk je goed dan zie je dat deze map gewoon een nieuwe versie is van Wizzard, een kleinere map uit de eerste Halo. Dat maakt hem echter niet slecht, Wizzard was een prima map voor Slayer en Team Slayer splitscreen games met maximaal vier spelers. Grafisch ziet Warlock er heel gelikt uit met vallende druppels en vergroeid onkruid, nadeel is dat deze map vrij donker is en je elkaar dus moeilijker ziet. Verder ben ik nooit fan geweest van de Invisible Upgrade, die in deze map wel heel makkelijk en snel te verkrijgen is. Toch was Warlock direct een van mijn favourieten. Warlock preview

Gemini

Deze map is geinspireerd op de High Charity levels van de single-player. De rose gangen die hier aanwezig waren zijn er ook in Gemini, en ze zijn moeilijk te onderscheiden van elkaar. Zie het als een grotere versie van Midchip, met veel spelers wordt het gewoon te druk in die kleine ruimtes. Op deze map is Capture The Flag goed te doen als het speleraantal niet te hoog wordt. Slayer of Team Slayer kunnen ook maar wordt door het makkelijk te verkrijgen zwaard minder leuk. Gemini preview

Turf

Deze map heeft als setting een stel nauwe straatjes in Old Mombasa en ziet er prachtig uit. Turf heeft echter een probleem, je raakt er gauw de weg kwijt door de vele gangetjes en straatjes. Team games op deze map doen kun je dus vergeten, wel is hij uiterst geschikt voor Slayer en King of the Hill. Hoewel spawn kills, vermoord worden als je nog geen seconde in de map bent, wel een bedreiging vormen. Turf is een gedetailleerde map met een wrakstuk van een Covenant voertuig en een Medical Post die fans van Halo 2 erg bekend voor zal komen. Ook heeft de map een Warthog, die door de nauwe straatjes eigenlijk geen functie heeft. Turf preview

Relic

Dit is een map die qua setting veel weg heeft van Zanzibar. Relic is een eilandje omringd door water met een open gebouw als middelpunt. Deze map is perfect voor vrijwel iedere gamemode met meer dan 4 spelers. Deze open vlakten en het gebouw zijn perfect voor sluipschutters, maar ook de hobbeltjes en rotsen zorgen dat close-range vaak voor komt. Een prima gebalanceerde map die vaak gebruikt zal worden, vooral voor Team games. Relic preview

Elongation

Naar mijn mening de lelijkste map van het stel. Elongation bestaat uit twee gangen met een transportband waar grote dozen over worden getransporteerd. Omdat je makkelijk achter de dozen kunt schuilen is het in de map alleen mogelijk je tegenstander van dichtbij te vermoorden. In Longest, een map uit de eerste Halo die erg veel overeenkomsten heeft met Elongation, ging het vooral om gevechten op langere afstand. In deze map gaat het dus niet om tactiek, maar gewoon blind op je tegenstander af gaan en hopen dat jij het sterkste wapen hebt. Geen sterke map. Elongation preview

Terminal

Deze map gelegen in New Mombasa ziet er op het eerste gezicht heel erg gaaf uit. Er raast een trein door de map, poortjes in de parkeergarage gaan automatisch open als je met je Warthog of Ghost aan komt rijden en de map heeft ook nog eens een Wraith. De monorail waar de trein over raast en het aangelegen treinstation vormt het middelpunt van de map, ga niet de lolbroek uithangen door stoer op de rails te gaan staan want het kan je duur komen te staan. Terminal is eigenlijk te groot, aan weerskanten van het station zijn twee open vlaktes te vinden die moeilijk met elkaar in verbinding staan. Omdat een gevecht zich meestal maar aan een kant van het station afspeelt moet je dus een aardig eindje lopen als je aan de andere kant van de map wordt gedropt. Deze map is top voor Capture the Flag, maar de andere gamemodes komen alleen tot hun recht wanneer er met een groot aantal spelers wordt gespeeld. Terminal preview

Backwash

Wie herinnert zich niet het grauwe singleplayer level 343 Guilty Spark uit de eerste Halo. Het moeras waar je in het begin wordt afgezet lijkt erg veel op het moeras uit Backwash. Dezelfde grauwe sfeer is te vinden in het niet zo grote level. Dit is een map die het beste tot z’n recht komt bij Slayer en Team Slayer. Maar ook hier zijn er een makkelijk te verkrijgen zwaard en Invisible Upgrade die het spelplezier verzieken. Backwash preview

Sanctuary

Laatste map is Sanctuary, een map met de oude tempeltjes die je herkent van de levels toen je op Delta Halo aankwam. Sanctuary is een middelgrote symetrische map met aan twee kanten een basis met een Turret. Deze map is goed voor snelle Capture The Flag games vanwege de geringe grootte. Ook Team Slayer en Slayer games zijn er goed te doen. Sanctuary preview

Hoewel de maps er op eerste gezicht allemaal goed afgewerkt uitzien, ze zien er grafisch mooi uit en hebben een goed sfeertje, zijn er toch sommige foute keuzes gemaakt. Soms zijn er verkeerde wapens aanwezig, zijn er op rare plekken voertuigen en liggen power ups erg makkelijk voor het oprapen. Door die fouten zijn de in potentie goeie maps nu een beetje verkloot en val je al gauw terug op de originele maps. Er zijn echter ook positieve dingen, de maps Relic, Warlock en Sanctuary kan ik een waardige toevoeging aan het assortiment maps noemen. Gamers die de multiplayer van Halo 2 spelen moeten hoe dan ook de negen nieuwe maps hebben, de vraag blijf alleen hoe zij die verkrijgen. Xbox Live gamers kunnen al vanaf 30 augustus alle negen maps gratis downloaden, gamers die geen Xbox Live bezitten moeten dus de afwegingen maken of zij dit een aankoop waard vinden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren