Metal Gear Solid 3: Snake Eater is samen met Gran Turismo 4 misschien wel het meest veelbelovende spel dat in 2005 op de PlayStation 2 verschijnt. Gran Turismo 4 maakte niet alle beloftes waar door een ontbrekende onlinemode en wéér geen schadesysteem maar Metal Gear Solid 3: Snake Eater is echt een dijk van een game, met een superverhaal, spannende gameplay, vele vernieuwingen en een lange speelduur.
Jaren ’60
Metal Gear Solid 3: Snake Eater speel je dit keer niet op een basis in Alaska of een booreiland voor de kust van New York in onze hedendaagse tijd, maar in de jaren ’60 in de jungles van Zuid-Rusland. De koude oorlog is in volle gang bezig en de Russen werken aan een nieuw wapensysteem, met de codenaam Shagohod. Je zal het brein achter dit wapen, Nikolai Stepanovich Sokolov, terug naar de Verenigde Staten moeten halen. Dit doe je wederom met Snake, maar of dit de Solid Snake uit het eerste deel is of Big Boss laat ik in het midden. Zijn codenaam is Naked Snake (in het echt heet hij Jack), waardoor hij wel eens heel goed Big Boss zou kunnen zijn, aangezien het jaartal waarin de game zich afspeelt.
Je wordt dus met Naked Snake op Operation Snake Eater gestuurd. Na een spectaculaire HALO-jump (High Attitude, Low Open, niet te verwarren met het Xbox spel) land je in de jungles van Zuid-Rusland. Daar begin het overleven pas echt, want daarom draait het ook in Metal Gear Solid 3; survivalen.
Survival
De gameplay in Snake Eater is heel anders dan de eerste twee delen. Je bent aan de natuur overgeleverd en je zult moeten vertrouwen op je zintuigen en instincten. De radar waarop zoveel spelers blind vertrouwden is er niet meer, dat ding was immers nog niet uitgevonden in 1964. Al snel leer je in bomen klimmen, jezelf verbergen in het lange gras en ongezien blijven in de natuur. Je hebt een camouflage-meter in beeld die in procenten registreert hoe goed je verborgen bent. Staat deze op 100% dan zal je niet meer dan een spook in de duisternis zijn. Om optimaal verborgen te blijven zul je in het spel al spelende ook verschillende outfits en face paints unlocken om helemaal op te gaan in de achtergrond. Een woestijnsuit zal namelijk niet opvallen in een zandlandschap, maar tussen het struikgewas val je dan nog meer op dan een halogeenlamp in het donker.
Vang je eigen eten en verzorg je eigen wonden
Dat overlevingsaspect komt ook terug in de vele vernieuwingen die de game kent. Zo zul je een staminameter hebben en wanneer die terugloopt tot nul zul je moeten eten. Je mammie heeft geen lunchpakketje voor je klaargemaakt maar je zult je eten zelf moeten vangen. Vogels, konijnen, fruit, paddestoelen, ratten, kikkers en slangen staan onder andere op het menu om dood of levend gegeten te worden. Je kunt deze arme diertjes wel doodschieten maar dan blijven ze minder lang houdbaar en van bedorven voedsel kan Snake ziek worden.
Je kan jezelf dan weer genezen van een voedselvergiftiging, schotwond of slangenbeet in een speciaal scherm waarin je met desinfecterend middel, verband en andere medische spulletjes je Dokter Bibber-skills zal moeten gebruiken op je wonden. Dit is een erg leuke minigame en wanneer Snake een wond hecht ziet dat er echt cool uit.
Close Quarters Combat
Naast deze vernieuwingen bestaat de kern van Metal Gear Solid 3 nog altijd uit het ontwijken en omleggen van bewakers, het uitschakelen van patrouilles en het verslaan van eindbazen. In de jungle zul je ook nog eens goed gebruik kunnen maken van de omgeving, maar een hogere moeilijkheidsgraad is dan wel het gevolg. De soldaten zijn echt niet dom en de A.I. is, op sommige punten na, dik in orde. Soms zien ze je namelijk niet altijd, terwijl je je toch zeker in hun gezichtsveld bevindt.
In Metal Gear Solid 3 zal je deze soldaten op een veel coolere manier kunnen doden dan in het tweede deel, namelijk door het Close Quarters Combat-gevechtssysteem (CQC). Dit heeft Snake van zijn mentrix The Boss geleerd en houdt in dat je met bijvoorbeeld je mes of de kolf van je pistool bewakers kunt omleggen, zijn nek breken of hem met het mes op zijn keel ondervragen. Zo heftig als de moves van Splinter Cell: Chaos Theory zijn ze nog net niet, maar omdat je er zelf controle over hebt zijn ze wel minstens zo leuk. Metal Gear Solid 3 bevat ook een ruim arsenaal aan wapens. Naast je nieuwe mes en pistool kun je ook met verdovingspijltjes schieten of één van de andere vele unlockable geweren en pistolen.
Graphics
Grafisch ziet Metal Gear Solid 3: Snake Eater er weer top notch uit. De jungle komt echt tot leven, het gras beweegt in de wind, diertjes rennen rond en jij zit er middenin. Ook de animaties van Snake zien er goed uit, sluipen, bukken, tijgeren, springen, in een boom klimmen, het lijkt net echt. Af en toe werkt de camera niet echt mee maar dat kan niet als storend worden ondervonden. De cutscènes zijn erg mooi maar wederom weer lang. Gamers klaagden na Metal Gear Solid 2 dat je meer naar tussenfilmpjes zat te kijken dan speelde en ook in Metal Gear Solid 3 ligt de controller soms wel eens drie kwartier (!) naast je op de bank. In ruil daarvoor krijg je wel een superspannend verhaal voor je kiezen waardoor de game echt tot leven komt.
Conclusie
Metal Gear Solid 3: Snake Eater maakt alle verwachtingen waar. Het spel is groot, mooi, spannend, vernieuwend en heftig tegelijk en er is in de Europese versie echt een heleboel te unlocken. Het spel meerdere keren uitspelen hoort er dan ook bij en als je bedenkt dat je per keer daar zo’n 20 uur over doet weet je dat je deze game gewoon in huis moet halen. Een heerlijk singleplayeravontuur!
hef
ik kan niet verder komen uit een cel.
er loopt telkens een soldaat rond maar ik weet niet wat ik moet doen!
het is gebeurd nadat snake gemarteld werd! 👿 😥
thx
Je moet de bewaker gewoon neerslaan met de vork. Dat is daar je enige wapen. Daarna kun je weggaan. Als je nog een fotocamera wilt pakken, ga dan naar de andere kamers die openstaan. In een daarvan ligt de fotocamera.
+mooie grapichs voor de ps2
+het geluid
+het survival tema (eten zoeken, camoflache , juiste wapens gebruiken etc.
+het verhaal
-de camera is wat verouderd