Franchises van PSone naar PS2

Naast allerlei nieuwe franchises die op de PlayStation2 onstaan zijn, komen er ook allerlei nieuwe versies van oude PSone games.

En in wezen is dit niet slecht, maar helaas blijkt in de praktijk toch vaak minder leuke games. Wat kunnen we hieruit concluderen? De stap van de PSone naar de PlayStation2 voor franchises is moeilijker dan verwacht. Dat valt dus vies tegen, de beruchtste voorbeelden staan hieronder.

Zaak: Destruction Derby
Wat dachten we bijvoorbeeld van Destruction Derby. Op de ‘oude’ PlayStation waren dit erg coole games, mede doordat je nog nooit eerder auto’s in de prak kon rijden om punten te krijgen. Later werd er echter een nieuwe versie gemaakt, met alle gevolgen van dien. Deze game heette Destruction Derby Arenas, en was een ramp. Zelfs bepaalde fanboy-bladen gaven de game een vette onvoldoende. Maar waarom was de game zo slecht dan? Nou, door bijvoorbeeld de inmiddels verouderde gameplay. De gameplay van elkaar verrot beuken en dergelijke is immers al door vele andere games overgenomen. Persoonlijk vond ik dit zeer vervelend, ik had immers altijd kunnen genieten van de oude Destruction Derby games, maar ja.
Volgende voorbeeld, alstublieft.

Zaak: Parappa The Rapper
Misschien kennen jullie nog wel het verslavende Parappa The Rapper op de PSone. Een game waarbij je op het juiste moment een knopje moest drukken… voor die tijd zeer revolutionair. Er waren mensen die niks anders meer speelden dan Parappa The Rapper, maar ik vond er eigenlijk maar weinig aan. Dit kwam omdat ik niet erg hou van het op ‘het juiste moment, op het juiste knopje te drukken’-gameplay.
Maar dat is verder eigenlijk redelijk onbelangrijk, we hebben het immers over Parappa The Rapper. Er kwam dus weer een vervolg op deze game voor de PlayStation2, met de verbazingwekkende naam Parappa The Rapper 2. Eigenlijk goldt voor mij bij deze game hetzelfde als bij het origineel… gaap! Het vreemde was echter dat die Parappa The Rapper-junks er ook niks meer aanvonden, waarom? Geen idee eigenlijk, misschien omdat ze er achter kwamen dat er ook nog leuke games zijn!

Zaak: WipeOut
Nog een voorbeeldje dan, WipeOut. Zoals bij de eerdere voorbeelden was dit een zeer leuke game op de PSone. Een game die ik persoonlijk ook leuk vond, dit kwam door de hoge snelheden, uitdagende tracks, mooie graphics en de sound. WipeOut was daarnaast nog een van de populairste games op de PSone. En wat had dat dus toch gevolg? Juist, een WipeOut game op de PlayStation2. Niet alleen kreeg de game mooiere graphics, hogere snelheden en dergelijke. Maar ook een flitsende nieuwe naam, WipeOut Fusion. Helaas, deze game kon mij niet overtuigen. Ik heb de game niet eens gekocht; heb wel de demo gespeeld, maar die was teleurstellend, of grover gezegd: waardeloos. Natuurlijk was de game niet geheel waardeloos, maar als je de WipeOut games met elkaar gaat vergelijken dan mag die WipeOut Fusion niet eens in de schaduw staan van bijvoorbeeld (het leukste deel) WipeOut XL.
O ja, voor die mensen die niet weten wat WipeOut is, het is net als F-Zero, maar dan anders. Overigens gaat er het gerucht dat er een nieuwe WipeOut komt, hopelijk lijkt de game meer op WipeOut XL dan WipeOut Fusion, kwa fun dan…
Next!

Zaak: Metal Gear Solid
Uiteraard mocht Metal Gear Solid niet ontbreken in dit lijstje. De eerste (bekende) game die stealth gebruikte, al ver voordat ene Fisher in het donker ging spelen. Een game met de stoerste held allertijden, Solid Snake. Een game met een meesterlijk verhaal, dito graphics en geluid. Kortom: een meesterlijke game.
Maar toen kwam er de PlayStation2, een console die ideaal was voor een volgend groots avontuur. Er kwam dan ook een nieuw avontuur, maar wel een avontuur dat verre van groots was. Een avontuur waarbij Solid Snake werd ingeruild voor een of andere sukkel. Deze sukkel had een sukkelige naam, en zag er sukkelig uit. Hij heette R., ik schrijf niet z’n hele naam op, want dan krijg ik jeuk. Verder was het avontuur veel te kort, en waren er diverse vage opdrachten.
Deze Metal Gear Solid 2 was niet slecht hoor, maar gigantisch tegenvallend na de grootse hype die ervoor woedde.
De volgende… O, er zijn geen voorbeelden meer. Dan maar de conclusie uit dit alles opschrijven.

Conclusie
Voor deze conclusie richt ik mij tot de ontwikkelaars.
Heren ontwikkelaars,
Verzin nieuwe concepten en avonturen, en laat die oude avonturen van de PSone lekker in de gedachten van de gamers blijven spoken. Op deze manier vernielt u hele franchises. Ik heb hierboven een aantal voorbeelden gegeven, waar ik mijn mening over dit soort feiten onderschrijf. Uiteraard gaat het ook soms goed, zoals bijvoorbeeld bij Gran Turismo. Maar het gaat vaker fout, dan goed. Kortom: verzin iets nieuws, en maak ons vrolijk.

Zoals jullie misschien weten komt er ook een PS2 versie van Syphon Filter, de game heet Syphon Filter: The Omega Strain. De game is al uit in de VS, waar de cijfers niet erg denderend zijn. Het zou toch niet weer…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren