Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Enkele tijd terug bracht Rockstar Max Payne 2 uit op de PC, de opvolger van Max Payne die redelijk goed in de smaak viel, zoals je ook in de review van Danny kon lezen. Ook zat er nog een console versie in de pijplijn, of deze aan zijn PC broertje kan tippen dat lees je hier.

The name’s Payne
Menig gamer mocht de kaskraker Max Payne uit 2000 niet ontgaan zijn, dankzij de gebruikte “Bullet Time”-technologie, die op zijn beurt weer over was genomen van de Film hit The Matrix, zette MP een nieuw concept op de gamesmarkt neer, wat nu helaas ook al uitgemolken is.
Daarom is een introductie van onze cop eigelijk niet nodig, zeker wanneer de gamers eind verleden jaar ook deeltje 2 in de schappen zagen liggen.

Toch wil ik een klein beginnetje in het verhaal maken, wanneer je Max Payne 2 opstart bevind je je in het ziekenhuis waar het met Max Payne eindigde, je “femme fatale” heeft het helaas niet gered en jij moet zo snel mogelijk uit het ziekenhuis proberen te komen voor ze jou ook te pakken krijgen. Naarmate het verhaal vordert kom je het nog overlevende zusje Mona Sax tegen die je maar niet te pakken kunt krijgen, een verhaal met vele plotwendingen zal volgen.
Dankzij de striptekeningen die we ook in deeltje een zagen blijft alles er vertrouwd uit zien, deze dramatische comics leiden je niet alleen door het verhaal, maar er is ook nog de keuze om het verhaal van Max Payne nog eventjes kort door te nemen, het verdere verloop laat ik jullie liever zelf ontdekken, want wat we alleen willen weten is of de Xbox versie de prijs van 60 doekoe wel waard is.

Een goeie port?
Omdat we te maken hebben met een consolegame die eerst op de PC is verschenen heeft Take 2 Interactive ervoor gekozen om Remedy niet lastig te vallen met het opnieuw bouwen van de MP2 code voor de Xbox maar Rockstar Vienna ingeschakeld om de game te porten naar zowel de Xbox als de PlayStation 2. De game heeft dus ook een sluikje van haar grafische pracht die het op de PC had verloren, toch ziet Max Payne 2 er goed uit voor een Xbox game, er zijn verder geen punten weggevallen. Dezelfde interactiviteit waar we in de PC versie lovend over waren is gebleven ook de Havok 2.0 engine doet nog prachtig ze werk.

Waar het vaak echter mis gaat in zowel console shooters als ports is een dramatische besturing, en het mooiste aan Max Payne 2 voor de Xbox is dat we dit helemaal niet tegenkomen. Iedereen weet dat een shooter met joystick nou niet het fijnste te besturen valt, en maar enkele games weten hier wel in te slagen, Rockstar Vienna heeft gezorgd dat je bereik wanneer je schiet groter is geworden, dus wanneer je mis mocht richten toch nog de kans hebt om een tegenstander te raken.

Nieuw aan de consoleversie van Max Payne 2 is de “Dead Man Walking” modus, de PC mod die pas enkele dagen na de release naar buiten kwam zit standaard op de console versie meegebakken, in deze optie, die na het uitspelen vrijkomt, moet je jezelf zo lang mogelijk in leven weten te houden in een ruimte waar om de zoveel seconden tegenstanders spawnen en respawnen. Een mode die je wel keer op keer blijft spelen, helaas zal je het gewone Single Player avontuur meestal na een keer gezien hebben, want veel variatie om het een tweede keer te spelen is er niet, natuurlijk zijn er de hogere moeilijkheidsgraden, maar ik vraag me altijd af wie hier nou echt zin in heeft.

Dat laat trouwens niet weg dat de Single Player ervaring nog steeds geweldig is, ookal duurt deze wat aan de korte kant, PC gamers hebben natuurlijk deze er al op zitten, maar voor nieuwelingen die Max Payne 2 aanschaffen staat ze een potje oeh’s en ah’s te wachten. Het zijn vooral de opmerkelijke nachtmerries en locaties die het hem doen. Zo is het “laugh-house”-level me nog perfect bijgebleven, je voelt je echt in een lachhuis, en wanneer een game dat gevoel mee kan brengen dan weet je dat je tot de betere games hoort, iets waar Max Payne 2 op de Xbox trots op kan zijn.

Conclusie
Max kon op de PC niet online, Max kan op de Xbox ook niet online. Max is op de PC voor 1 speler, Max blijft op de Xbox voor 1 speler. Kortom, als jij deze game voor de PC al hebt liggen, laat de Xbox versie dan liggen.
Ben je echter niet in het bezit van de PC versie, maar wil je wel een Actie-game met een diepgaand verhaal, dan is Max Payne 2 een knaller van een game met geweldige graphics, een solide besturing, toch aardig wat uren speelplezier, en bovenal een stoere held een goede aankoop.

N.B. : Deze review bevat weinig informatie omtrend de beleving van de game, het verhaal en de mening ten opzichte van het vorige deel, wanneer je deze wilt lezen dan raad ik je aan om de eerder te lezen PC review ook door te nemen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren