De Role-Playing-Game Fable die vroeger als Project Ego door het leven ging moet een titel worden die alle RPG’s in het genre overbodig maakt. Je creëert je eigen karakter, loopt vrij rond door een immens grote wereld en kiest je eigen verhaallijn. Fable, het babytje van Peter Molyneux moet een wonderkind worden.
Al in het jaar 2002 werden de eerste beelden en informatie omtrent de game Project Ego bekend gemaakt, een RPG naar idee van gamegoeroe Peter Molyneux die zou worden verwezenlijkt door de broertjes Carter van Big Blue Box.
Begin vorig jaar werd deze game ongedoopt in Fable. In Fable kies je niet langer een voorgeprogrammeerd Character en een aantal skills, ook schuif je de Levul-Ups, Experience Points en noem maar op aan de kant, je begint en je ziet wel wat je tegen komt is het concept van Fable.
Fabeltje
Aan het begin van je grote avontuur ben jij een 12-jarige jongetje die de wereld van Albion intrekt om zijn vader, een held, te zoeken. Dit omdat je moeder en zusje ontvoerd zijn en je wel hulp kunt gebruiken, hier blijft het verhaal ook voorlopig bij, omdat je het verdere verloop zelf in de hand hebt.
Albion wordt sinds kort geteisterd door veel kwaad, een die de hele wereld wil onderdompelen in gevaar, en alle Helden van welleer heeft omgetoverd in gewetensloze krijgers. Maar een Held bood verzet, jouw vader, waardoor jouw familie ontvoerd werd. Het lot van jouw familie, en dat van de hele wereld ligt dus in jouw handen!
Wat Fable heel bijzonder maakt is een speciaal morphing systeem, als jonge knaap begint iedereen hetzelfde, maar naarmate je het spel lang speelt zal iedereen een eigen unieke karakter krijgen. Gebruik je zware wapens, dan krijg je brede spieren, gebruik je liever de toverkracht dan zul je langzamerhand slanker en langer worden.
Houd je van een lekker zonnetje in je nek, dan wordt je bruin, ga je liever ’s nachts op stap dan zal je steeds bleker worden. Ga je naar de kapper, of laat je je baard staan, en neem je een stoere tatoeage. Een ook de verwondingen die je tijdens het vechten oploopt zullen als littekens overal blijven staan.
Vechten en…
In de sprookjesachtige wereld van Albion bevinden zich natuurlijk vele dorpen en steden, waar je allerlei side-quests kunt doen om meer aanzien te creëren. De meeste side-quests staan rond het vecht systeem. Fable heeft een real-time vechtsysteem waar je met 1 knop kunt vechten en slaan, maar geen button-bash avontuur zal worden. Dit omdat je de acties die je wilt maken moet plannen, en met een juiste Timing dit pas goed gedaan krijgt. Hopelijk pakt dit goed uit.
Maar om terug te komen op de vele side-quests, omdat je hier te maken hebt met een game vol vrijheid kun je een quest op verschillende manieren aanpakken.
Stel, je komt een man tegen die lastig wordt gevallen door 2 bullebakken die zijn koffertje met geld willen stelen, dan kan je ervoor kiezen om de lastpakken een kopje kleiner te maken en zo met de eer te strijken, maar wat je ook kunt doen is de man afslachten en de buit verdelen. Daarnaast heb je nog de mogelijkheden om het gehele stel in de pan te hakken en alles meenemen, of er met een grote boog omheen lopen, maar wel de kans krijgt om door het hele dorp uitgelachen en vernederd te worden.
Je kunt namelijk aanzien krijgen bij de bewoners van verschillende dorpen, heb je een lichaam vol spierballen, littekens en zie je er ook nog eens knap uit dan kun je vele oeh’s en aah’s verwachten, ben je een slanke sluwe vos, die bekend staat om zijn afzetterij dan zijn de burgers van een dorp niet al te blij met je en zien ze je liever gaan. Elke keuze die je maakt heeft dus zo zijn gevolgen.
…Liefde
Om nog maar eens te benadrukken hoe vrij je in Fable bent kun je ook de liefde opzoeken, je versiert een vrouwtje, koopt een knus woningtje, sticht een gezin met wat kinderen, en wanneer je het zat bent vertrek je naar het volgende dorp om lekker de beest uit te hangen met een jonger vrouwtje, het kan allemaal.
Toch zijn er bepaalde beperkingen, die Molyneux en co. wel in moesten voeren, vestig jij je bijvoorbeeld in een fijn dorpje met een leuk gezin en bezoek je dagelijks maar weer de kroeg dan zal op een dag je vrouw en kinderen worden ontvoerd of vermoord om jou weer op avonturenpad te zetten. Zelf de mogelijkheid hebben om kinderen te vermoorden is natuurlijk om begrijpelijke redenen geschrapt.
Ook is Fable als een soort boek verdeeld in Chapters, het zal voorkomen dat je na een aantal hoofdstukken een stukje ouder bent geworden, en ze geven je net dat beetje hulp op weg zodat het niet voorkomt dat je totaal de kluts kwijt bent.
Fable is natuurlijk een single-player avontuur bij uitstek, toch zal er in de vorm van een coöperatieve mode spel voor meerdere spelers aanwezig zijn. De Hoofdrol speler blijft degene die met de honderden computergestuurde en van elkaar verschillende NPC’s (Non-Playable-Characters) praten, maar de anderen (tot 3 spelers), de “alter ego’s”, kunnen meevechten, én vechten om de Hoofdrolspeler te worden. Ook kan een 2e speler de rol van het “hondje” spelen, jij verkent dan de regio voor de hoofdrolspeler en kan het gevaar wat loert dan doorgeven.
Dit alles gebeurd zonder splitscreen, het speelt zich dus allemaal op een scherm af, iets wat goed afgewerkt moet worden zodat je anderen niet voor de voeten of pootjes loopt.
And they all lived happily ever after
Ooit zal er een einde komen aan jouw avontuur, dit zal waarschijnlijk de dag zijn waardop je door ouderdom sterft, sterven tijdens het vechten gebeurt niet, wanneer een tegenstander het van jou wint zal je achtergelaten worden, en pijnlijk moeten wachten op een barmhartige Samaritaan die jou in het dichtstbijzijnde dorp verzorgt.
Wanneer je het verhaal, zonder enige side-quets door “rusht” zal je nog aan zo’n 20 uur gameplay komen, denkend aan de enorme herspeelbaarheid van deze game kan je waarschijnlijk weken zoet zijn met deze game.
Of Fable daadwerkelijk ook voet aan wal weet de zetten, en de wereld van de RPG op zijn kop zet zal blijken wanneer de game in de zomer of tegen het einde van het jaar exclusief op de Xbox released zal gaan worden.