Rayman 3: Hoodlum Havoc

Na twee delen en een paar spin-offs mag Rayman zich toch wel een bekende noemen in de gameswereld. Binnenkort versterkt hij die positie met Rayman 3 Hoodlum Havoc.

Globox vs. André
In Rayman 3 draait alles om de Dark Lums. Deze ontstonden, toen een Red Lum zwart werd, de naam André aannam en besloot om de wereld van Rayman maar eens te gaan veroveren. Hij kreeg het voor elkaar een legertje Dark Lums te maken, maar de overname van de wereld mislukte gelukkig. Dat plan werd namelijk wreed verstoord door Globox, die André opslokte. André blijft echter een gevaar en dan vooral voor Globox en dus moet Globox geholpen worden. Daarom mag jij hem als zijn beste vriend Rayman begeleiden naar iemand die hem helpen kan. Ondertussen proberen de andere Dark Lums André op hun eigen manier te bevrijden.

Oud en nieuw
Deze preview is grotendeels op de onlangs beschikbaar gestelde demo gebaseerd. De demo laat allereerst zien, dat Rayman met zijn tijd is meegegaan en dat de game mooie graphics heeft die bij deze tijd horen, terwijl de omgevingen nog steeds even cartoony en soms bijna schattig zijn als in voorgaande delen.

Verder is uit de demo te halen, dat Rayman een aantal nieuwe eigenschappen heeft, waardoor hij bijvoorbeeld tijdelijk zijn haar kan gebruiken om mee op te stijgen in plaats van alleen maar dalen. Ook kun je een speciale vuist krijgen, waarmee je een doelzoekende raket kunt besturen.

Al deze speciale krachten en ook een paar bekende speciale krachten krijg je nu in de vorm van een blik, waarmee je tijdelijk die kracht bezit. Daarmee komt er een flinke dosis timing en tijdsdruk bij de game in.

Alweer die camera
Die timing en tijdsdruk worden flink tegengewerkt door een probleem dat in Rayman 2 al redelijk aan de orde was: de besturing is op de PC niet je van het. Een vervelende camera (vrijwel altijd een probleem met 3rd person gameplay) bederft het speelplezier nog meer.

De camera lijkt op die uit Mario 64 en deze volgt je dus niet altijd, maar blijft soms stil hangen, terwijl hij alleen maar draait. Daardoor kijk je soms naar Rayman’s voorkant, terwijl hij richting de camera doorloopt. Nu is het wel mogelijk om de camera weer achter je te centreren, maar dan komt het andere genoemde probleem weer de hoek omkijken: de besturing is echt niet lekker.

Besturingsperikelen
Rayman kan bijvoorbeeld strafen, waardoor je tijdens het strafen Rayman’s vuisten met een boogje om een object heen kunt gooien. Dit truukje is in de demo behoorlijk vaak nodig. Het strafen activeer je met de rechter CTRL-toets, terwijl je beweegt met de pijltjestoetsen en vrijwel alle andere actietoetsen in de buurt van de ‘A’-toets zitten. Je moet daardoor met je rechterhand zowel CTRL als de pijltjestoetsen hanteren en dat vond ik soms vrij ingewikkeld.

Een ander probleem is het richten van Rayman, want met slechts vier pijltjestoetsen kun je niet zomaar met één enkele toetsaanslag 10 graden naar links draaien, terwijl dat wel nodig is. Daarvoor moet je Rayman eerst een rondje laten lopen, waarna je hopelijk goed uitkomt. Het is ook wel mogelijk om een first person view aan te nemen, maar dan sta je stil en het richten gaat zo niet echt snel. Tijdens een paar van de tijdsgebonden behendigheidsparkoersen ergerde ik me dan ook verschrikkelijk aan deze besturing.

Er zijn twee manieren om deze problemen te verhelpen: de controls aanpassen naar eigen inzicht of een controller met knoppen op de juiste plaats en een analoge stick gebruiken. Die eerste manier wordt je in de demo in ieder geval gelijk ontnomen, want je kunt de controls niet aanpassen. Gamers die Rayman 3 op een console gaan spelen hebben met manier twee dan nog geluk, want die hebben een geschikte controller voor de game. Hoeveel PC-Raymanners een dergelijke controller bij hun PC hebben liggen of bereidt zijn er eentje te kopen voor deze game, weet ik niet, maar in mijn opinie kunnen het er niet veel zijn…

Conclusie
Rayman is in deel 3 met zijn tijd meegegaan en zal liefhebbers van de vorige delen zeker aanspreken. Dankzij de camera- en controllerproblemen zullen echter voornamelijk de consolegamers deze game lekker vinden spelen, PC-gamers zullen waarschijnlijk veel meer moeite hebben. Tenzij UbiSoft nog met een goede oplossing komt natuurlijk.

  1.   
    nightgamer's avatar

    de personages zijn leuk bedacht en er zitten veel levels en fimpjes erin dit blijft een van de leukste om op de pc te spelen 🙄 🙄 🙄

  2.   
    jack.'s avatar

    Rayman 3: Hoodlum Havoc ik weet niet zeker dat het een leuk spel is maar ik ga hem kopen voor de test en kijken hoe mooie het is .maar sommige mensen vinden het nog leuk .maar meschien vind ik het ook wel leuk als ik het ga uit testen 🙄

    jullie horen nog van me 8) 😀

  3.   
    nightgamer's avatar

    het spel is gewoon leuk jack ik zou als ik jouw was zou ik het kopen

  4.   
    OkkieBOOMER's avatar

    Op Console is ie veeeeel beter!! Voor Speelbaarheid xD…!! Levels zijn tof!! Leuke einde!! het is gewoon kinderlijke actie!! xD