Dungeon Siege

Het begon allemaal op de deurmat. Het doosje kwam binnen en ik ging gelijk naar boven met een noodgang. Na een kwartiertje uitpakken plaatste ik het cd’tje in mijn PC en installeerde de 1020 MB’s. De intro hebben ze maar overgeslagen en het was gelijk starten de game. Dungeon Siege is zoals gezegd een RTS/RPG gecombineerd. De game is vooral gebaseerd op diablo 2 en dat is duidelijk te merken. Zo kom je regelmatig dingen tegen waarvan je duidelijk kan merken dat deze van het concept van Diablo is overgenomen. De actie is niet turn-based maar het hack-en-slash smash en bash werk waarmee je dus niet over moet schakelen naar battle schermen. De RTS zit vooral in het feit dat de wereld waarin je je beweegt compleet 3d is. Dan zeg ik ook met nadruk “compleet”.

Met toeters en bellen

De engine is anders dan bijna elke game. Elke game gebruikt namelijk een rendering engine. Dungeon Siege alleen niet. Zo hebben ze het voor elkaar gekregen de engine zo te maken dat de levels allemaal aan elkaar zitten en dat het geen laadpartij tijdens het spelen veroorzaakt oftewel… geen oponthoud maar gewoon 100 % bezig zijn met de game. De wereld is dus immens en de vele plaatsen zijn gewoon rechtstreeks uit een mooie fantasy story gejat. De vele bossen, woestijnen, grotten, moerassen, tunnels, sneeuwgronden, open vlaktes, gebergten en noem maar op. Het staat allemaal tot je beschikking. De vele verschillende landschappen waar je in rond loopt, hebben ook allemaal hun eigen flora en fauna. De bossen zijn zo gedetailleerd dat je gewoon verscheidene soorten paddestoelen, bessenstruiken, hoge bomen, kleine of grote riviertjes, dikke struiken, kleine heuvels en rotsen ziet staan. De sneeuwbergen hebben dan weer overal een dik pak sneeuw op liggen. De moerassen hebben dan weer dikkere grove vormen als dikke lange hangende bomen, vliegenvangers, dikke rode zwammen en de dikke drabmoerassen zelf en dit alles uiteraard voorzien in een stevig pak mist. De woestijn zit vol met dikke stekelplanten, cactussen, oases, palmen en veel zand. Dan heb je om de zoveel tijd dat je een huisje of dorpje tegenkomt welke weer bewoond wordt door mensen, dwergen of monsters. Of de dorpjes zijn gewoonweg verlaten. De bewoonde dorpjes zijn meestal wel lekker voor het aanschaffen voor allerlei waren. De huisjes zijn netjes afgewerkt en werkelijk scherp gedetailleerd. Je komt soms in een huisje op een kamer terecht en je kan bijna de structuur van een laken zien en schilderijen welke ook echt herkenbaar en mooi zijn. Al met al mooi vormgegeven. De huisjes horen precies in de plek en tijd thuis als het geplaatst is. Maar al dat grafische geweld heeft natuurlijk ook tot gevolg dat mensen met een lager systeem de game niet of nauwelijks kunnen draaien.

Da story

Het verhaal begint in Farmlands. Dit is de boerenstreek van Ehb, een groots continent dat in een soort draaikolk van gebeurtenissen ligt. Het verleden wordt naar boven gehaald wanneer er ineens allemaal vreemde gebeurtenissen voorkomen. Ehb is een groots continent in het landvlakte van tranen (plain of tears). Ehb is het jongste continent ontdekt. Er is een grote verscheidenheid in culturen en er is een rijke geschiedenis wat vooral gebaseerd wordt op de zogehete “the 10th Legion” welke de best getrainde soldaten ter wereld waren. Deze hebben voor de vrijheid van Ehb gevochten en nu ligt het land er een beetje verlaten bij. Oftewel, alles ligt open voor aanvallen of verbeteringen. Dit verhaal komt naarmate het spel vordert meer aan het licht en je wordt meer op de hoogte gesteld van de 10th legion en wat zij gedaan hebben. Zo krijg je in de hele game een verzameling boeken waar verhalen over het land in staan.

Gameplay

De gameplay is lekker gezet. De besturing is lekker simpel en je raakt nogal snel bekend met de toetsen en sneltoetsen. De camera is soms wel enigszins onoverzichtelijk. Zo had ik dat ik voor een deur stond en ik deed hem open met een klik op de deur. Dan denk je dat je naar binnen loopt maar dan sluit de deur gewoon weer. Dit gebeurde me nog al eens. Ook als er soms wezens aankomen rennen tussen de bosjes moet je óf snel inzoomen óf je camera een paar slagen draaien. De sneltoetsen zijn bijna hetzelfde ingesteld als Windows zelf. CTRL-A is bijvoorbeeld alle karakters selecteren. Deze sneltoetsen is zeker 1 van de handigste en meest gebruikte. Je speelt uit een echt RTS standpunt. Dat betekent dat de camera dus schuin boven staat en lekker ver kan in en uitzoomen en je kan gewoon 360 graden draaien om je karakters. En je camera in de diepte of van bovenaf richten. Zeg maar het zelfde idee als Black & White.

Rare wezentjes

Je gaat dus naar heiden en ver en weer terug. Je komt echt de vreemdste wezens tegen. In het begin zijn het alleen de Krug, een soort lelijke lopende zwijntjes. Dan zijn er nog gewone dieren die lekker agressief worden zoals reuze muggen, beren en wolven. Ook zijn er in de meeste bosgebieden sierlijke rondvliegende elfjes zodat het echt een sfeervolle fantasy sfeer krijgt. Deze elfjes zijn overigens tot niets anders functioneel als rondvliegend decoratie. In grotten heb je dan Darklings: een soort schaduwmonsters en spinnen, skeletten en dat soort ongein. De besneeuwde gebieden zijn voorzien van een arsenaal blauwe muggen, ijstrollen en levende ijspegelmannen. In moerassen zijn weer de moerasmonsters aanwezig en de muskieten en levende bomen. Een zeer grote variatie in wezens dus. En dit is maar een kleine greep uit het arsenaal. De wezens hebben één nadeel en dat is het constant hetzelfde geluid wat ze maken. Elk ras heeft precies hetzelfde geluid in zijn strot maar dat wordt gecompenseerd door het immense aantal verschillende wezens.Je eigen karakters, want je kunt er tot maximaal 9 meenemen zijn zelf heel gedetailleerd en met elk wapen te bepakken mits ze de juiste voorwaarden voldaan hebben. Je kunt ze opleiden tot mage, knight of archer. De knight is de beuker met het zwaard in de hand en het harnas aan. De archer is de minder brede maar meer snelle persoon met de boog en het flexo-pak aan en de mage is degene met de weerzinwekkende special effects en de dodelijke of verlichtende magie en zijn staff en puntmuts. Je kunt ook kiezen tussen mensen of dwergen. Ze leven allebei vredig naast elkaar en strijden dus gewoon zij aan zij. Je karakter kan dus uitgroeien tot een machtig figuur van dood en verderf.

Conclusie

De game zit op een paar punten wat lastig in elkaar. Maar het overgrote deel van de game is toch zeker de moeite waard voor de RPG fans. Het is zeer uitgebreid en ik kan nog een paar kantjes vol schrijven maar dan kost het weer zoveel tijd. Dus overal zit de game goed in elkaar met een hele berg wezens een lekkere sfeer en uiterst uitgebreid.

  1.   
    jack.'s avatar

    Dungeon Siege”getest makelijke gameplay orders geven door een vrij klein landje je kunt je mannen upgraden ,swaarden ,armor, 😳
    Dungeon Siege weinig reatie’s ik ben benieuwd naar Dungeon Siege 2 🙄

  2.   
    hgrs1's avatar

    Staat er op het spel een leeftijd?

  3.   
    nightgamer's avatar

    het is voor 12+

  4.   
    fearblaster's avatar

    nightgamer schreef, "het is voor 12+"

    op myn doosje staat 15+

  5.   
    stefaandw's avatar

    leuk spel!