Star Trek Deep Space Nine: The Fallen

Star Trek fans worden verwend de laatste tijd! Star Trek: Voyager – Elite Force is nog maar net uit of Deep Space Nine – The Fallen kondigt zich alweer aan. Deze laatste speelt zich af op en rond Deep Space Nine, een ruimtestation aan één van de uiteinden van een wormgat. Deep Space Nine lijkt de minst populaire van de Star Trek series. Maakt dat ook uit voor het spel?

Action/Adventure
Wat is the Fallen voor een spel? Het loopt op de Unreal Tournament engine en daarom zou het dus heel goed een 3D shooter kunnen zijn. Maar de makers van het spel, the Collective, beschikten anders en heeft met die engine een action/adventure gemaakt. Een soort Tomb Raider dus. Je speelt het spel in 3rd person 3D en je zult vaker moeten denken dan in bijvoorbeeld Elite Force, dat een echte 3D shooter is. In de demo speel je Sisko. In het volledige spel zul je ook nog Kira of Worf kunnen kiezen. De keuze die je maakt hangt van je stijl van spelen af: Kira sluipt meer, Worf is meer een brute aanvaller (zoals het een echte Klingon betaamt!) en Sisko zit ergens tussen de twee eerder genoemden in. De middelen die tot je beschikking staan, laten ook zien dat je denken een belangrijk onderdeel van het spel is. Je begint de demo met een phaser, een phaser rifle en een tri-corder. De eerste twee zijn wapens en de laatste is een soort zakcomputer waarmee je de hele omgeving kunt scannen en zodoende weet waar je heen moet of wat je te wachten staat. Het laat een, naar keuze 2D of 3D, kaart van de omgeving zien waarop regelmatig enkele dingen zullen opduiken. Je kunt bijvoorbeeld zien waar er munitie verstopt ligt of waar er mogelijk gevaar drijgt. Is dat laatste het geval, dan hoef je alleen nog maar je wapen te trekken en te schieten. Het schieten is gelukkig beter in te stellen dan in menig 3D person action/adventure. Je kunt zelf kiezen hoe gevoelig de auto-aim is. Ik raad zelf aan om deze op z’n hoogst te zetten, aangezien er in de demo wat beestjes rondvliegen die je veel kwaad doen, terwijl je nauwelijks de tijd hebt om goed op ze te richten.

De demo laat een typische één-persoonsmissie zien, waarin je op zoek gaat naar overblijfselen van een neergestort schip. Verhalen op het Internet beloven echter dat het één-persoonsgevoel haast niet voor zal komen, maar dat je een ‘teamgevoel’ krijgt, omdat je met andere personen en computers kunt communiceren.
Grafisch ziet het spel er goed verzorgd uit. Lekker strakke omgevingen en mooie grafische effecten. Ook hangt er overal een donkere, dreigende sfeer, iets wat naar mijn mening in de serie ook het geval is.
Het geluid is helaas nauwelijks aanwezig in de demo. Zo waren er bijvoorbeeld nog geen stemmen ingesproken. Er was wel een vrij irritant getik aanwezig als er een gevaarlijk dier in de buurt was. De regelmaat van dat getik gaat omhoog als het dichterbij komt en het gaat echt op de zenuwen werken.
De muziek klinkt authentiek, al had ik wat moeite met de actiemuziek. Ik liep namelijk richting een plaats waar ineens drie vijandelijke soldaten uit het niets kwamen (via teleporters). Ik schoot ze vrijwel direct alle drie neer, maar toch bleef de dreigende muziek nog een minuut lang spelen, terwijl er niets aan de hand was!

Conclusie
Deep Space Nine – The Fallen is een spel dat de serie zeer goed tot leven brengt. Het is verder ook een leuke actie/adventure waar fans van het genre, maar zeker ook Star Trek fans lang plezier aan kunnen beleven.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren