Unreal Tournament: Mods, Mutators & Total Conversions

Dacht je dat je het gehad had? Dacht je dat Unreal Tournament je na (Team) DeathMatch, Domination, Capture The Flag en Assault niets meer te bieden had? Vond je deze typen spellen te makkelijk, zelfs op Internet tegen anderen? Dacht je echt: “Het is voorbij”? Fout gedacht! Unreal Tournament kent namelijk iets wat we bij Quake en Half-life al waren tegengekomen: Uitbreidingen die door UT spelers zelf in elkaar zijn gezet. De meest in het oog springende worden nu aan allen die het lezen willen, vertoond.

Carry The Flag
Capture the Flag is veruit het meest populaire teamspel wat er is. Het ‘vreemde’ aan deze spelsoort is dat als de vlag gestolen is, je deze alleen hoeft aan te raken om hem op zijn standplaats terug te laten komen. Met Carry The Flag is dit net ietsje anders en iets realistischer. Met Carry The Flag moet je namelijk de vlag weer naar zijn standplaats terugbrengen. Dit geeft een veel moeilijkere vorm van CTF, want tijdens het spelen zul je dus ook vaak naar je eigen vlag op zoek moeten gaan. Let op: Op de terugweg kun je zelf ook weer neergeschoten worden en dan moet je de vlag opnieuw gaan zoeken. Je kunt echter niet met twee vlaggen tegelijk lopen en dat is best vervelend als je net de andere vlag ziet liggen terwijl je je eigen vlag net aan het terugbrengen bent. Als de vlag een tijdje blijft liggen zonder opgeraapt te worden, dan verschijnt hij weer op zijn standplaats. Dit is wel zo handig als een speler met de vlag in een lavapoel is gerend.

Om het geheel nog spannender te maken heeft het CarryTF team nog een zogenaamde ‘Dropcap’ optie toegevoegd. Met deze optie moet je de twee vlaggen bij elkaar krijgen en dat hoeft dus niet alleen op zijn standplaats! Sterker nog: Met een andere optie kun je zelfs je eigen vlag meenemen en zo kun je dus met je eigen vlag naar de vijandelijke basis toerennen en scoren!
Ook is er nog de Team Fortress Mode waarbij een team zijn eigen vlag niet kan oprapen en dus moet beschermen tot deze op zijn standplaats terug verschijnt.

Voor iedereen die Capture The Flag te makkelijk vond is Carry The Flag een must!
Carry The Flag vind je op www.planetunreal.com/nexus

DarkMagic
‘Weapons are for the weak’ is het eerste wat je op de DarkMagic-site vindt en dat slaat op de magie die de wapens vervangt in deze mod. In DarkMagic draait alles om magie. Hier komen dus al gelijk ‘mana’ en ‘scrolls’ om de hoek kijken. Mana, omdat dit je magische ammo (die zichzelf weer bijvult) is en scrolls om de verschillende spreuken te leren kennen/gebruiken. Je moet dus op zoek gaan naar de stukken papier die als vervangers van de normale pick-ups over het level verspreid liggen. Een greep uit deze spreuken:

  • Magic missles : standaard wapen. Schiet scherven weg die niet erg veel schade aanrichten.
  • Lightning : Bliksemschichten schieten. Vrij sterk.
  • Speed : sneller lopen.
  • Healing : health aanvullen.

Je moet zelf wel de spreuken uitkiezen en activeren en dat gaat niet direct met de wapenkeuzetoetsen. Je moet namelijk met de rechter muistoets klikken tot de juiste spreuk tevoorschijn komt en dan met de linker muistoets deze spreuk gebruiken. Dit is vrij vervelend als je 10 spreuken hebt en blijkt dat bots sneller met het wisselen zijn dan jij.

Verder heb je ook nog het principe van ‘learning’ door vaak een spreuk te gebruiken en/of scrolls van dezelfde spreuk te vinden bereik je hogere levels van die spreuk. Zo wordt de aanval van een aanvallende spreuk sterker of krijg je bij healing meer health per keer.
Misschien leuker voor de fans van magic, maar toch de moeite van het proberen waard.

www.planetunreal.com/ucz

HolyWars
Het HolyWars spel is simpel, maar misschien moet je een paar keer lezen voor je het snapt. Je hebt namelijk een Saint, een hoop Sinners en misschien enkele Heretics. Ook heb je nog de Halo, ofwel aureool in het Nederlands (dat ding dat engelen boven hun hoofd hebben zweven). Iedereen is een Sinner, totdat iemand de Halo pakt en daarmee de Saint wordt. Je mag als Sinner alleen op de Saint of Heretics schieten en de Saint mag op iedereen schieten. Een Sinner die te vaak andere Sinners neerschiet wordt een Heretic en een Heretic kan (niet mag, maar kan) alleen de Saint neerschieten. Sinners mogen Heretics neerschieten om zo snel aan frags komen. Een Saint die wordt neergeschoten laat de Halo vallen, waarna iemand anders deze kan oppakken en dus de nieuwe Saint wordt.

Wat krijg je met dit alles? Een zeer hectisch iedereen-op-één spel wat best leuk is. Je bent constant op zoek naar de Halo en als je hem eenmaal hebt schiet iedereen op jou en moet jij op iedereen schieten.

www.planetunreal.com/flatware

A Man With A Flag
A Man With A Flag, waarvan ook een teamgame beschikbaar is, lijkt een beetje op HolyWars. In een AMWAF spel zitten één of meerdere vlaggen. Zodra je een vlag hebt, heb je ook meteen de damage amplifier, waarmee je dus sneller anderen kunt doden. Je kunt instellen hoeveel frags je met vlag krijgt en hoeveel frags je verdient voor het neerschieten van iemand die de vlag draagt.
Gewoon een leuke variant op DeathMatch dus.

www.planetunreal.com/wizard

Captain
Van het AMWAF team komt ook de Captain-mod. In het Captain-spel is iemand, die willekeurig gekozen is, de captain. Het neerschieten van leden van het andere team laat je fragteller wel oplopen, maar het heeft geen zin, tenzij het de captain van het andere team is. Je moet namelijk een bepaald aantal keren de captain neerschieten om te winnen. Het andere team probeert natuurlijk hetzelfde en zo krijg je dus een een spel waarbij je je eigen captain moet verdedigen en op de andere captain moet jagen.
Een erg leuke Team DeathMatch is het gevolg van het kiezen voor Captain.

www.planetunreal.com/wizard

SlaveMaster
SlaveMaster is één van de meest interessante mods tot nu toe gemaakt voor UT. Het spel bestaat namelijk uit masters en slaves, maar dat had je natuurlijk al door. Het spel begint heel simpel zonder slaves. Zodra iemand echter neergeschoten wordt, wordt deze persoon direct een schimmig figuur (echt heel goed gemaakt!) die zijn vrijheid moet verdienen van zijn meester. Deze vrijheid kan hij verdienen door punten te verzamelen en punten verzamelen doet hij weer door voor zijn meester spullen op te rapen. Eenmaal vrij kan een ex-slaaf zelf weer slaves maken. De meester krijgt dus steeds health, wapens, ammo en andere zaken, mits hij slaves heeft natuurlijk. Hoe meer slaves, hoe makkelijker het soms wordt om anderen tot slave te maken.

Een slave heeft echter nog een andere mogelijkheid om punten te verdienen, namelijk met zogenaamde ‘soul flares’. Een slave kan zo’n soul flare op een vrije speler/master ‘plakken’, waarna zijn meester deze soul flare dwars door muren heen kan zien en zo dus weet waar nog tot slaaf te maken spelers zijn. De flares doven na een tijdje wel uit. Een uitbreiding op de HUD laat zien wie je slaves zijn en wie er met een soul flare opgescheept zitten. Je kunt winnen door een bepaalt aantal slaves te hebben en dit maakt het spel erg moeilijk als je met zes spelers bent en je vijf slaves moet hebben.

www.planetunreal.com/slavemaster

MatrixMoves
Geen mod, maar een mutator voor UT. Zo’n optie die je dus bij ieder spel kunt aanzetten. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft deze mod met the Matrix te maken. Herinner je de scene nog waarin Neo en Morpheus in een dojo het tegen elkaar opnemen? In deze scene rent Neo op een gegeven moment een eind tegen een paal op en maakt een salto achterover om zo achter Morpheus terecht te komen. Voor iedereen die dit altijd al na had willen doen (eventueel in simulatie) is er nu een MatrixMoves. Ren gewoon naar een muur, spring net voordat je hem raakt terwijl je tegelijkertijd omhoog kijkt en je kunt een eind omhoog lopen en door te springen maak je de salto na. Echt geinig!

Ondertussen is versie 2 alweer uit en daarin kun je ook nog backflips maken, stilhangen in de lucht en dubbel springen (spring in de lucht nog een keer om nog hoger te komen). Maar ja, net als the Matrix moet je het gezien/gespeeld hebben om het te geloven.

www.planetunreal.com/reactor4

CosmicUT
In principe heeft deze mutator de meeste kracht in huis. CosmicUT geeft je namelijk de mogelijkheid om een totaal eigen persoon te creëeren. Dit doe je door een paar eigenschappen uit te zoeken, zoals een ander standaard wapen, hoger springen, sneller lopen of beter richten. Zo kan iedereen dus een persoon maken waarmee hij of zij het lekkerst speelt (en dus beter fragt). Je krijgt dus een veel grotere verscheidenheid aan (tegen)spelers, ware het niet dat het aanbod aan eigenschappen nog vrij klein is…

www.planetunreal.com/cosmicut

Sin2UT
SiN is mijn op één na meest favoriete 3D shooter en ik was dus ook aangenaam verrast toen ik Sin2UT tegenkwam. Sin2UT is meer een total conversion dan een mod, want het heeft eigen levels, skins en wapens. Zo kun je dus als John Blade rondlopen in een gedeelte van Freeport City en andere op SiN karakters lijkende spelers/bots schieten. De wapens lijken nog niet allemaal op echte SiN wapens, maar dat komt later nog wel. Het map aanbod is niet erg groot met 2 maps, maar het geeft in ieder geval al een indruk van wat het nog kan/moet gaan worden. Happy SiNing!

www.planetunreal.com/sin2ut

S.W.A.T.
SWAT (Special Weapons And Tactics) is een team van speciaal opgeleide personen die de politie in gevaarlijke situaties moeten assisteren. Ze werken doorgaans met zwaardere wapens en bescherming dan de ‘normale’ politie. Wie altijd al wilde weten hoe het is om een SWAT-lid te zijn moet eigenlijk SWAT 3 van Sierra spelen, maar wie sneller (en goedkoper!) even wil ‘swatten’ moet SWAT voor Unreal Tournament downloaden.

In SWAT kun je de zijde van SWAT of de terroristen kiezen. Als SWAT-lid kun je winnen door genoeg bewijsmateriaal te vinden, een bepaald aantal gijzelaars te redden of gewoon de terroristen allemaal te elimineren. Als terrorist heb je alleen de mogelijkheid om de SWAT-leden te vermoorden. SWAT-leden moeten dus erg uitkijken om geen gijzelaars te doden en dat is best vervelend, want deze gijzelaars rennen als idioten dwars door de vuurgevechten heen. Van het neerschieten van een gijzelaar merk je alleen iets in je portemonee, want in SWAT zul je je wapens en andere spullen moeten kopen met het geld dat je verdient per missie. Dit is af en toe wel vervelend, want als je in het begin vaak verliest zul je dus minder geld dan de tegenstanders hebben en die tegenstanders hebben dan zwaardere wapens en jij loopt nog maar rond met een standaard pistooltje…

Een SWAT-level heeft altijd een paar bepaalde ‘hot spots’ waar iets te doen is: Een basis, een gijzelaars-bevrijd-zone en een koopzone. Met behulp van het menu (normaal toets ‘v’) kun je, als je naast een gijzelaar staat, deze aan jezelf koppelen en zo meenemen naar een gijzelaars-bevrijd-zone, waarna de gijzelaar gered is. In de koopzone kun je met hetzelfde menu wapens en ammo kopen. Dit gebruik van het menu heeft één belangrijk nadeel: Je bent het ‘orders’ menu kwijt. Je kunt dus geen dekking vragen van een ander teamlid via het in-game menu. Ik raad dus aan om naar een stukje software te zoeken waarmee je online met elkaar kunt praten, zoals Roger Wilco of TeamStream (www.rogerwilco.com & www.teamstream.com) of te wachten op DirectX 8, waarin dit verwerkt hoort te zitten.

Ik wou nog even iets kwijt over het realisme van SWAT. In SWAT betekent dood ook dood tot aan de volgende ronde. De valschade is hoger dan in Unreal Tournament zelf en wapens doen meer schade. Ook moeten wapens nog herladen worden. Toch blijft de speelsnelheid van UT nog behoorlijk gehandhaafd. Verder zijn de wapens ook heel goed gemodelleerd, alhoewel sommige wapens niet recht naar het midden richten, maar daar wel hun ammo heensturen. Vervelend als je graag zonder cross-hair speelt en aan de loop van het wapen wilt zien waar je op richt. Grappig zijn verder de stemmen van de spelers die SWAT heeft. De makers van SWAT hebben deze zelf ingesproken en het klinkt niet erg professioneel maar wel lekker komisch.

www.planetunreal.com/swat

Infiltration
De ‘military conversion’ voor Unreal Tournament. Infiltration voegt de mogelijkheid toe om de standaard spellen van UT (deathmatch, CTF, domination & assault) realistischer te maken door echte wapens en skins te introduceren, valschade te verhogen, (loop)snelheid te verlagen en door dood echt dood te maken. Je loopt dus met echte wapens rond die ook reëel schieten, dus met spreiding en herladen. Je kunt sommige wapens wel beter laten richten door ze met ‘secondary fire’ te activeren. Zo zal je pistool recht voor je verschijnen en zo kun je over de loop richten. Het vervelende van ‘dood-is-dood’ is wel, dat je domination, CTF en assault wel kan vergeten. Infiltration is eigenlijk allen leuk in (team) deathmatch. Verder bevat Infiltration ook nog een zogenaamde radar die midden in het scherm zit en je zo laat zien waar anderen te vinden zijn. Deze radar lijkt op die uit Wing Commander, dus deze geeft zowel boven- als vooraanzicht aan en dat is niet erg makkelijk spelen. Gewoon uitzetten dus.

Strike Force
Een soort kruising tussen Infiltration en SWAT. Op dit moment kun je echter alleen nog maar team deathmatchen, maar later zul je ook nog dingen zoals ‘hostage rescue’ en ‘jail break’ kunnen spelen. Ook in Strike Force heb je dus reëele wapens, reëele valschade en dood-is-dood. Eén verschil is al gelijk aan het begin duidelijk: Strike Force is een Total Conversion en moet met een speciaal programmaatje worden opgestart. Dit programma geeft je de mogelijkheid om of Strike Force of Unreal Tournament te spelen. Het spel zelf is echt heel professioneel opgezet. De wapen modellen zijn levensecht, al richten ze niet helemaal naar het midden (zie ook SWAT). De stemmen zijn ook heel goed ingesproken en de levels zijn bijna niet van echt te onderscheiden. Ook heb je verschillende personages waarvan je er één uit moet kiezen en ieder personage heeft zijn (sorry, nog geen dames) voorkeur aan een wapen, waarmee die speler ook het beste schiet.

Het spel begint ook anders dan normaal, namelijk met een wapenselectiescherm. Je kunt je kleding en rugzak in dit scherm volstouwen met ammo en de twee wapens die je wilt dragen. Dit geeft wel een iets ‘oneerlijker’ manier van spelen, aangezien je dus direct een sniper rifle kunt kopen waarmee je dwars door een paar spelers heen kunt schieten.
Het bevelen menu is in Strike Force heel uitgebreid en bots luisteren heel goed naar bevelen. Een minder punt van de bots is dat ze een bepaalde plaats in een level hebben waar de actie volgens hun plaats moet gaan vinden en dat maakt het opnieuw spelen van een level vrij gemakkelijk (tegen bots).

Conclusie
Unreal Tournament is nog lang niet dood. Dus surf direct naar www.planetunreal.com en kijk zelf naar de mods en kies je favoriet om zo je UT ervaring nog verder te verrijken.

  1.   
    Xclusive's avatar

    Waar zou ik deze downloads nog kunnen vinden, want ben al uren op zoek naar goede mods/mutators voor ut99