Dungeon Siege

Wie kent niet de gigantische hit van een aantal jaren geleden, Total Annihilation? Dit spel deed ieder gamer-hart sneller kloppen. Een van de makers van Total Annihilation was Chris Taylor. Deze man heeft nu Gas Powered Games opgericht en momenteel werken ze daar aan Dungeon Siege. Dit kan wel weer eens een grote hit worden in game-land.

Dungeon Siege wordt een kruising tussen een role-playing game (RPG) en een real-time strategy game (RTS). Als speler zul je dus rondlopen in een gigantisch groot oorlogsgebied waar af en toe een verhaallijn te zien is. De wereld is namelijk een gigantische continue wereld, waar je in rond kunt lopen naar het diepste dal of hoogste bergtop zonder dat je zgn. ‘loading screens’ zult zien. Je zult er de meest rare oorden tegen komen op zoek naar het plot. Of zoals Chris Taylor zelf zegt:”…We zijn begonnen met de meest exotische plaatsen ter wereld te nemen waarin het ons leuk leek om in rond te zwerven. Daarna hebben we gekeken hoe we die in het spel konden verwerken Onze engine maakt dit nu mogelijk, in tegenstelling tot oude rendering-engines.”

Je begint als simpele boerenzoon (of –dochter) en zal naarmate het spel vordert uitgroeien tot een echte held(in). Om erin te slagen de wereld te redden zul je vrienden moeten maken, veel vrienden. Je kunt tot maximaal tien vrienden met je meenemen, om het jezelf wat makkelijker te maken. Ook kun je deze mensen trainen zodat ze zelf sterker worden. Dit kan erg van pas komen in de vele gevechten die je zult gaan leveren. Een andere hulp is dat je mensen kunt inhuren om je te helpen

Als een groep van karakters een kamer vol vijanden binnenkomt zullen ze automatisch aanvallen. Jij bent degene die moet bepalen hoe het gevecht verloopt, zullen jullie doorvechten of terugtrekken. Een aanval plaatsen of uit stilstand vechten. Strategy en tactiek zullen een grote rol spelen in Dungeon Siege. Om jezelf een beetje te helpen tijdens deze gevechten, kun je je characters trainen. Door ze bepaalde wapens of spreuken te geven zullen ze zich tijdens de gevechten ontwikkelen. Elk character kan elk wapen en/of spreuk gebruiken en zich daarmee beter bekend maken. De spelers zullen een grote verscheidenheid aan spreuken hebben. Door de speciale, door Gas Powered Games ontwikkelde, Siege FX engine wordt elke spreuk begeleidt door sprankelende effecten die bij de grootte van spreuk passen. Ook zal de speler later de mogelijkheid hebben om zelf spreuken en de bijbehorende effecten te maken met behulp van Siege FX.

Je zult een grote verscheidenheid aan vijanden tegenkomen, die allemaal met de meest uiteenlopende wapens bewapend zijn. Elke regio in de wereld heeft unieke monsters met speciale abilities die de spelers fysieke en strategische gesteldheid testen.

Om het spel te voorzien van een wat langere levensduur zal het ook worden uitgerust met een multi-player optie. Deze zal worden opgedeeld in twee types. Er komt een normale multi-play optie en een optie voor kortere spellen in een kleinere wereld. De tweede optie zal bijvoorbeeld doelen stellen als: een bepaalde persoon of item zoeken of genoeg punten halen binnen een bepaalde tijd. Er kunnen maximaal 10 spelers tegelijk meedoen.
Deze optie wordt nog uitgebreid met een editor, waarmee je zo’n beetje alles kunt veranderen wat er in het spel zit. Zodat je je eigen RPG wereld kunt samenstellen en verschillende characters, over het Internet, kunt uitwisselen om het allemaal wat spannender te maken in multi-player spellen.

Dungeon Siege zal innemend zijn, maar ook makkelijk te begrijpen. Vol met actie, en toch makkelijk te besturen. Stort jezelf meteen op de actie, zonder dat je teveel besluiten hoeft te maken. Omdat je characters zichzelf ontwikkelen, heb je minder dingen om je zorgen over te maken. Althans zo zeggen de makers, dat wordt dus afwachten. Maar wat ik ervan gezien heb, komt dat wel goed.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren