Homeworld: Cataclysm

Wat begonnen is als add-on voor het strategie spel “Homeworld”, heeft Sierra nu aangekondigd als “Homeworld: Cataclysm” (H:C), dat dus wordt uitgebracht als een volledig spel. Het verhaal speelt zich ruwweg 15 jaar na de originele game af. Er zal onder andere een betere interface en een nieuwe klasse van schepen beschikbaar zijn. Diegenen die niet bekend zijn met Homeworld, raad ik aan om de review van het eerste deel te lezen. Voor degene die het eerste deel wel al kent en nu al met smart zit te lezen kan ik al vast (onder voorbehoud) mededelen dat het volledige spel 1 september in de winkels zal liggen.

Het verhaal

H:C speelt zich dus ruwweg 15 jaar na de gebeurtenissen in Homeworld af. De speler begint met het commanderen van de vloot die in het eerste deel de overwinning bracht aan het einde van het spel. Net zoals in Homeworld zal ook in H:C het moederschip centraal staan. De functie van het moederschip is om de vloot uit te breiden. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je zelf de schepen bouwen of je kunt ze van de tegenstander stelen. Om schepen te bouwen zul je mineralen moeten delven in de ruimte. Degene die Homeworld wat vaker dan één keer hebben gespeeld, zullen al gauw een aantal nieuwe onderdelen aan het moederschip ontdekken.

In H:C begin je met de ontdekking van een probe die de aankomst van een zeer oud kwaad voorspelt. Vanaf dat moment ontwikkeld het verhaal zich verder en zul je alles nodig hebben om de slachting van deze nieuwe vijand te overleven. Behalve de vernietigende kracht van deze nieuwe vijand, zul je tevens uit moeten kijken voor piraten en een aantal andere minder goedaardige rassen die het op jouw thuiswereld hebben voorzien.

Het verhaal zit goed in elkaar en is erg uitgebreid, helaas veel te veel om dat te gaan vertellen. Wil je meer weten over de verschillende rassen en het verhaal achter het spel? Surf dan naar de officiële site van Sierra.

De toekomst

De makers van het spel beloven onder andere het volgende:


  • Nieuwe schepen, technologieën en gameplay features,
  • Een verbeterde interface,
  • 17 Single player missies,
  • Een uniek genre,
  • Multiplayer support,
  • Een flink verhaal, mooi geluid en natuurlijk mooie beelden.

Gelukkig is het spel al te spelen op een redelijk normale machine. Een Pentium-II 233 MHz en 32 MB RAM is voldoende om het spel te kunnen spelen. Aangeraden wordt echte een Pentium-II 350 met 64 MB. De releasedatum van het spel is op dit moment 1 september 2000, voor de hele wereld.

Het spel is momenteel nog volop in ontwikkeling. We hopen binnenkort alvast een voorproefje te krijgen van wat het spel ons straks te bieden heeft. Tot die tijd zullen we het met deze (toch zeker niet onaardige) screenshots moeten doen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren