Sony en Polyphony lijken niet echt vrolijk te worden van exploits en credit farming. Nadat men lucht kreeg van een exploit – welke relatief makkelijk in-game centen scoren faciliteerde – gooide men er maar een patch tegenaan om dat tegen te gaan. Supercars zijn hierdoor nog moeilijker vrij te spelen, wat toch al geen “twee vingers in de neus” werk is.
Eerlijkgezegd moet ik toegeven dat ik Gran Turismo 7 steeds minder het cijfer gun welke ik gaf in de review. Uiteraard, GT7 is een prima game, maar er gebeuren rare dingen op de achtergrond. Dingen die neigen naar geldgraaierij, zoals het hele microtransactie-gedoe. Nu patch 1.07 live is gezet, blijkt maar weer hoe graag Sony wat in-game credits aan je verpatst. Deze patch heeft namelijk het prijzengeld van flink wat races omlaag geschroefd. Dit moest kennelijk, want mensen bleven maar dezelfde race uitrijden om snel aan die miljoenen credits te komen.
Nu vraagt men er ook wel een beetje zelf om dat mensen dit soort praktijken erop loslaten. Gran Turismo 7 geeft weinig opties tot cash verdienen. Auto’s verkopen kan niet, dus je moet of racen, of de knip trekken om credits te kopen. Sony ziet uiteraard graag dat je dat laatste doet, gezien sommige voertuigen 3 miljoen credits kosten. Maar hey, voor veertig euries in de PlayStation Store kun je mooi 4 miljoen credits op je rekening laten storten. Je houdt dan zelfs een miljoentje over. Maar goed, racen mag ook hoor. Maar het mag niet te gemakkelijk worden.
Nu heb ik zelf niet uitgevogeld in hoeverre patch 1.07 aan de prijzenpot heeft gemorreld, maar Discord-gebruiker ddm wel (via VGC). De volgende verschillen worden opgemerkt, met het nieuwe prijzengeld na de streep.
– World Touring Car 800: 24 heures du Mans Racing Circuit: 5,000 Cr – 70,000 Cr
– World Touring Car 800: Monza Circuit: 5,000 Cr – 70,000 Cr
– World Rally Challenge: Alsace Village: 50,000 Cr – 30,000 Cr
– Dirt Champions: Fisherman’s Ranch: 65,000 Cr – 30,000 Cr
– Dirt Champions: Sardegna Windmills: 65,000 Cr – 40,000 Cr
– Dirt Champions: Colorado Springs Lake: 65,000 Cr – 40,000 Cr
– GT Cup Gr. 4: HIgh-Speed Ring: 65,000 Cr – 35,000 Cr
– GT Cup Gr. 4: Brands Hatch GP Circuit: 65,000 Cr – 45,000 Cr
– GT Cup Gr. 3: Spa Francorchamps: 75,000 Cr – 50,000 Cr
– GT Cup Gr. 3: Suzuka Circuit: 75,000 Cr – 50,000 Cr
– GT Cup Gr. 3: Autodrome Lago Maggiore: 75,000 Cr – 50,000 Cr
– Clubman Cup Plus: High Speed Ring: 35,000 Cr – 25,000 Cr
– Clubman Cup Plus: Tsukuba Circuit: 35,000 Cr – 25,000 Cr
– Clubman Cup Plus: Goodwood: 35,000 Cr – 12,000 Cr
– American Clubman Cup 700: Special Stage Route X: 30,000 Cr – 15,000 Cr
– American FR Challenge 550: Blue Moon Bay Speedway : 15,000 Cr – 10,000 Cr
– American FR Challenge 550: Weathertech Raceway Laguna Seca: 15,000 Cr – 10,000 Cr
– American FR Challenge 550: Willow Springs Raceway: 15,000 Cr – 10,000 Cr
Dat zijn beste nerfs, op de World Touring Car 800 races na. En waarom? Omdat het anders allemaal te makkelijk zou gaan. Ik weet het niet hoor, maar ik vind dit zaakje een beetje stinken. Niet tof, Sony. Niet tof…
Wat wordt het allemaal weer opgeklopt.
Gran Turismo games zijn altijd een grind geweest op credits te verduenen, dus dit us niets nieuws.
Vroeger was het ook zo als je dezelfde race keer op keer deed, dat je ook minder credits kreeg.
Het hele gezeur over de microtransactions slaan nergens op, want je hebt ze niet nodig.
Zelfde klaagzang is ook met bv GTAV of de moeilijkheidsgraad in souls games.
Dit is trouwens een mooi copy/paste bericht, wamt de hele dag zijn de servers al down omdat men een probleem heeft gevonden in de patch en de server update.
Dit lijkt dus vooral een storm in een glas water en klagen omdat het kan.
Gran Turismo games gaan om de grind. Tegenwoordig wil iedereen met een druk op de knop en zonder moeite alles vrijspelen in een game.
Nogmaals je jebt helemaal geen microtransactions nodig om dingen vrij te spelen.
Speel de game en wordt beter en voor je het weet zwem je in jet geld.
Goed gezegd! Mooi artikel.
Jankers,een game koop je toch om te spelen?of wil men tegenwoordig games kopen waarvoor men geen tijd/zin heeft om vervolgens te klagen dat ze uberhaupt die game moeten spelen?al moet ik een jaar spelen voor 1 andere auto,daarvoor heb ik het gekocht om namelijk te spelen en het trotse gevoel om die auto te kopen zonder dat iedereen hem al heeft.
@Anoniem-669020972: Je had gelijk tot aan het woord ‘jankerds’. Gran Turismo koop je inderdaad om auto’s te verzamelen en er dan mee te gaan racen. Maar je koopt elke game om dat op een eerlijke en redelijke manier te doen. En dat was het tot op een bepaalde hoogte ook. De grind was voor update 1.07 al behoorlijk, maar acceptabel.
Maar toen vond men ineens dat die grind langer moest duren. Volgens sommige bronnen omdat mensen keer op keer dezelfde race reden om sneller credits te verdienen. Dus vond men het noodzakelijk om ineens dat prijzengeld dik omlaag te draaien.
Had men dit tijdens QA testing niet al kunnen ondervinden? Had men dit al niet kunnen spotten tijdens de reviewperiode die twee weken voor launch al begon? Of kwam men er pas achter nadat de microtransacties live gingen en mensen andere manieren zochten om aan credits te komen, wat perfect gemonitord kon worden dankzij het always-online principe.
Ik zeg allemaal niet dat het zo is, maar hier hangt gewoon een luchtje aan. Als men deze patch voor launch had uitgevoerd had niemand er wat van gemerkt. Nu neigt het gewoon naar sturing richting MTX. Was wel handig ook dat we hier niks van hoorden tijdens onze review periode.