De release van de PlayStation 3 is dichterbij dan je denkt, over iets meer dan twee maanden zal het apparaat namelijk al in de Europese winkels liggen. Om het wereldwijde publiek nu op te warmen is Sony met zijn marketingcampagne gestart, waar we vandaag een Japanse website voor jullie van hebben, genaamd Play Beyond. Op PlayBeyond.jp zullen verdiepende interviews over de PlayStation 3 met bekende mensen uit de gamesbranche te zien zijn, waarvan de eerste nu al te bekijken is. Hierin praat Kazunori Yamauchi, de geestelijk vader van Gran Turismo, elf minuten lang over alles wat er met de PlayStation 3 te maken heeft.
Het filmpje is hier te bekijken, maar echter wel in het Japans. Gameswebsite IGN.com kwam echter vrij snel met een vertaling. Het interview is opgesplitst in negen fragmenten, elk gescheiden door korte gameplaybeelden van Gran Turismo HD voor de PlayStation 3.
Yamauchi verteld in het eerste fragment dat hij verbaasd is over de grote sprong tussen High-Definition en de oude PAL/NTSC-resolutie van de PlayStation 1 en PlayStation 2. Volgens hem heeft deze sprong hetzelfde effect op de gamers.
Naast High-Definition maakt de PlayStation 3 dankzij zijn geweldige rekenkracht ook superrealistische physics met zich mee, wat volgens Yamauchi een erg belangrijk aspect is van de Gran Turismo-games. Met de PlayStation 3 kan hij eindelijk doen wat bij de vorige twee consoles helaas niet lukte. Wat denk je bijvoorbeeld van real-time physics van alle dingen die er op je scherm te bewonderen zijn?
Ten derde haalt Yamauchi het netwerk wat hij wilt creeren aan. Het is niet duidelijk wat hij precies bedoeld, maar hij zegt dat het tot dusver zo is dat je een game uitspeelt, en hem weglegt en een nieuwe game moet kopen. Vermoedelijk bedoeld hij dat er voor Gran Turismo’s op de PlayStation 3 steeds meer nieuwe content aangeboden kan worden. Zie ook het vijfde fragment voor dit aspect.
In het vierde fragment haalt Yamauchi het belang van High-Definition weer aan. Met de nieuwe, hoge resolutie is het namelijk mogelijk om honderden meters ver te kijken met nog steeds een grote scherpte, en dat is erg belangrijk.
Het volgende onderwerp wat hij aanhaalt is erg interessant, hij verteld namelijk dat Gran Turismo op de PlayStation 3 zal blijven evolueren. Hij zegt dat Polyphony gaat proberen om elke dag kleine tweaks toe te brengen aan de auto’s, waardoor het realisme van deze wagens langzaam geperfectioneerd wordt. Dit zal weken, maanden, jaren door kunnen gaan.
Daarna gaat hij weer over op het online netwerk voor Gran Turismo. Het zal niet alleen mogelijk zijn om tegen andere mensen te racen, maar het zal ook een community gaan bevatten met miljoenen autofreaks van over de hele wereld.
In de laatste drie fragmenten verteld Yamauchi dat de PlayStation 3 niet alleen een revolutie op gamesgebied, maar ook op televisiegebied zal zijn. Games en films komen steeds dichter bij elkaar te liggen en games moeten steeds meer tot in de puntjes verzorgd zijn, net zoals dat scenes van films soms wel tientallen keren overgedaan moeten worden. Tenslotte vertelt hij dat de PlayStation 3 in zijn ogen gereedschap voor een revolutie is. Hij denkt dat hij niet alleen een prachtige game kan maken met de machine, maar ook de wereld kan veranderen met zijn games.
Tja wat zal ik zeggen,heb zelf een 360 maar was wel nieuwschierig hoe de ingamebeelden zouden zijn.
Ik heb geen intentie fanboypraat te doen,maar ben niet overtuigd van gran tourismo dan,ik vind de nurnburgring grafisch niet onder doen met pgr3,en is toch weer gran tourismo concept veel hetzelfde wel mooiere graphics maar niet denderend beter dan wat ik tot nu toe geraced heb met moto gp6 en pgr3 en wil forza 2 ook wel vergelijken binnenkort daar heb ik no geen filmpjes van gezien,maar kan zijn dat het nog komt maar ben niet overtuigd dat de ps3 werkelijk revolutionair beter zal zijn.