Total War: Warhammer 2

Met de release van Total War: Warhammer 2 neemt ontwikkelaar The Creative Assembly zijn volgende stap in het creëren van de ultieme Warhammer-wereld. Uiteindelijk zullen de drie delen namelijk één grote wereld vormen en als dit gebeurt zal de grootste Warhammer-game ooit ontstaan. Zover is het nog niet, want eerst gaan we aan de slag met TW: Warhammer 2. Het universum van Warhammer zorgt dat er een grotere focus ligt op het verhaal en meer variatie in rassen. Dit keer gaan we aan de slag met de High Elves, de Dark Elves, de Lizardmen en de Skaven. Zij gaan de confrontatie aan om controle te krijgen over The Great Vortex en dus de toekomst van de planeet.

Ratten, elven en reptielen

Bij het lezen van de inleiding zullen velen van jullie even moesten nadenken bij het zien van The Great Vortex. Begrijpelijk ook, want fans van Total War moeten een beetje wennen aan de verhalende diepgang die Warhammer naar de franchise brengt. Diepe verhaallijnen is voor ontwikkelaar The Creative Assembly nieuw, maar het gaat ze enorm goed af. Als je niks van Warhammer weet (zoals ik), dan is het nog steeds duidelijk wat er aan de hand is op de campaignmap. De High Elves zijn de bewakers van The Great Vortex, een soort magisch schild die de chaos uit de wereld tegenhoudt. Andere rassen als de Dark Elves en Skaven (rattenvolk) willen de Vortex vernietigen. Afhankelijk van het gekozen ras ga je dit voorkomen of bewerkstelligen. Daarbij is de campaignmap één van de grootste vernieuwingen voor de franchise. Deze is helemaal gebouwd om het verhaal te ondersteunen. De Vortex is te zien bij de High Elves en hun gebied is enorm afgebakend met bergen, zeeën en muren. Om langs deze muren te komen moet je goed trainen, want ze zijn gigantisch en er zijn drie keer zoveel eenheden dan op een gebruikelijke muur.

De High Elves hebben sowieso een geweldige campagne. Ze zijn misschien iets te krachtig, want ze focussen zich niet alleen op boogschutters, maar ook op veel vliegende units. Het zien van draken tijdens gevechten blijft een overweldigend gevoel. Tel daarbij op de boogschutters die ook nog eens speren en schilden hebben en je bent een zeer krachtig leger. Dat betekent overigens niet dat de andere rassen niet tof zijn. De Skaven zijn een ratachtig ras en zijn vooral goed in grote getalen (bekijk de Gamescom-preview voor alles over de Skaven), maar vooral de Lizardmen zijn aantrekkelijk. Zij hebben ook enorme eenheden, die gebaseerd zijn op dinosaurussen (lees de E3-preview voor alles over de Lizardmen). Je waant je Dino Rider en de Lizardmen zijn hiermee mijn favoriete ras van dit tweede deel. De Dark Elves zijn erg vergelijkbaar met de Hight Elves, als focussen ze zich meer op stealth en duistere draken. Wat mij betreft is dit wel een makkelijke keuze van The Creative Assembly, want ze zijn wel erg vergelijkbaar.

In de lijn der verwachtingen

De gevechten zijn alleen vernieuwend in het feit dat er nieuwe rassen en eenheden zijn, verder is het principe gelijk gebleven. Gebruik rijdende eenheden om te flanken, gebruik boogschutters van afstand en lopende soldaten voor het uitputten van de vijand. Wat dat betreft is de game nog erg vergelijkbaar met de oudere Total War-games, met het verschil van exotische eenheden die in de lucht vliegen en het gebruik van magie. Dit laatste gaat overigens erg diep, want je verschillende commandanten hebben ook allemaal een eigen skill tree, waarmee je kunt focussen op veel specialiteiten. Magie is daar wellicht de belangrijkste van, maar je kunt je ook richten op bouwen, tactiek of diplomatie. Dit laatste kan sowieso erg belangrijk zijn, want soms is het slimmer om afspraken te maken met de vijand dan om te verslaan.

Dat de game enorm vergelijkbaar is met Total War: Warhammer 1 is niet gek, want uiteindelijk verschijnen er drie delen, die allen gekoppeld worden tot één grote game. Dit is uniek te noemen, maar zorgt er wel voor dat de games grafisch en qua gameplay bijna identiek moeten zijn. Over een maand worden de eerste twee delen al samengevoegd en ik vraag me oprecht af of dit invloed gaat hebben op het verhaal. Zal er na drie delen een nieuw verhaal verschijnen de drie losse verhalen vervangt, of gaan we verhaalloos de enorme game gaan ervaren. Dat zijn vragen voor de release van Total War: Warhammer 3. Wel is er een Free for All-modus toegevoegd, die ervoor zorgt dat je tot maximaal vier man kunt strijden in een arena, waarbij ieder voor zich is. Een leuke toevoeging, waarbij het achteraf raar is dat dit niet eerder is geïntroduceerd.

Conclusie

Veel vernieuwingen hoef je niet te verwachten in Total War: Warhammer 2. Als je het eerste deel hebt gespeeld, dan weet je precies wat je kunt verwachten in dit nieuwe deel. Dit is logisch, want de drie games zullen worden samengevoegd tot één grote game en dus hoeven we geen grote verschillen te verwachten. De campaignmap is wel fantastisch gemaakt, want het verhaal van de game is perfect doorgevoerd op de map. De rassen bieden nieuwe uitdagingen. De High Elves zijn wellicht wat te sterk, maar het is episch om met boogschutters en draken de strijd aan te gaan. De Lizardmen verdienen ook een vermelding, want de gameplay met dinosaurussen is enorm tof. Over ongeveer een maand worden de eerste twee delen samengevoegd tot een enorme map en dan krijgen we al een voorproefje hoe het uiteindelijk project eruit gaat zien. Want dat is hoe we Total War: Warhammer 2 moeten zien. Het tweede deel in het enorme project dat Total War: Warhammer heet.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Geweldig verhaal
  • Mooie campaignmap
  • Drie rassen zijn tof

Wat is NOT

  • Elven-rassen lijken erg op elkaar
  • Weinig vernieuwend

8.3

  1.   
    nivlem's avatar

    moet inderdaad zeggen dat qwa battles erg vergelijkbaar is met deel 1. Maar op de kaart zijn de veranderingen duidelijker te zien, zoals bijv de stance veranderen van de ai in de beurt wisselen

  2.   
    Puddingboom's avatar

    Mooie review!
    De minpunten van de vorige versie zijn goed aangepakt except de sieges. De rassen zijn imo ook een stuk leuker. 17 hours and counting 8)