De Nintendo Switch wordt steeds meer gewaardeerd door andere partijen en ook Bandai Namco draagt een steentje bij aan de line-up met Dragon Ball Xenoverse 2. De game is al een jaar oud, maar maakt ondanks dat zijn entree op de Switch. Hoewel de game in eerste instantie positief werd ontvangen, was ik persoonlijk niet omvergeblazen door Xenoverse 2. Het is de vraag of de game op de Switch wel enige meerwaarde heeft.
Weinig veranderd
Dragon Ball Xenoverse 2 draait net als zijn voorganger om het herstellen van fouten in de verhaallijn. Een groep bad guys manipuleert het alom bekende verhaal uit de tekenfilm en het is aan jou en je zelfgemaakte personage de taak om alles weer op orde te krijgen. Het is jammer dat het verhaal zo veel lijkt op die van het eerste deel. Ook blijft het een doorn in het oog dat het originele animeverhaal krampachtig wordt vastgehouden, terwijl ik toch graag een keer een heel nieuwe saga wil zien speciaal voor een Dragon Ball-game
Ondanks mijn teleurstelling over het tekort aan inspiratie, zorgt het originele verhaal wel voor een gezonde dosis jeugdsentiment. Het idee dat jij de macht hebt om iedereen te redden is heel erg tof en het is een feest van herkenning. Aan het verhaal van de game is (natuurlijk) niet gesleuteld, maar om de game op de Switch te laten draaien heeft Bandai Namco flink het mes moeten zetten in Xenoverse 2.
Niet zo super Saiyan
De hardware van de Nintendo Switch is lang niet zo goed als die van Sony’s PlayStation 4 of de Xbox One. Hierdoor zijn er wat opofferingen gedaan die duidelijk te zien zijn. Dragon Ball Xenoverse 2 op de Switch heeft slechts dertig frames per seconde, terwijl de andere versies minstens op het dubbele draaien. Ook gaan er veel details verloren op grafisch gebied. De game oogt korrelig, omdat ook de resolutie naar beneden is geschroefd. In handheldmodus is 720p nog zeer acceptabel, doordat het scherm niet zo groot is. De 900p op je televisie is echter niet zo fraai als je het vergelijkt met de andere platformen.
Uiteindelijk gaat het voor mijn gevoel toch grotendeels om de tabletop-modus, want een paar potjes knokken terwijl je weer in die verdomde trein zit, is toch erg bevredigend. Ondanks de benoemde, lagere framerate blijft het aantal framedrops minimaal en is het heerlijk vermaak voor onderweg. De kleuren spatten, ondanks de mindere specs, van het beeldscherm af.
Toch had Bandai Namco meer kunnen en moeten doen, om de game beter te maken voor de Switch. Er is heel veel moeite gedaan om Xenoverse 2 speelbaar te krijgen, maar er is echt geen seconde tijd gestoken om problemen uit het origineel op te lossen voor de Switch-port. De Engelse nasynchronisatie is nog steeds tenenkrommend slecht, doordat de mond van de meeste personages vaak nog secondelang beweegt, nadat de zin is afgelopen. Dit is zo ergerlijk dat je bijna neigt om de hele game in het Japans te spelen. Het is één van de grootste klachten geweest vorig jaar, dus hier had Bandai in mijn ogen best wat aan mogen doen.
Kamehameha in je huiskamer
Zoals eerder gezegd is het feit dat je Dragon Ball Xenoverse 2 mee kan nemen één van de grootste redenen om de aankoop van deze game te rechtvaardigen. Bandai Namco heeft voor de Switch-versie ook nog een extraatje toegevoegd, die door kan gaan als een geslaagde gimmick.
Door de twee Joy-Con los in je handen houden, is de game door middel van gebaren te spelen. Althans, de speciale aanvallen als de Kamehameha, zijn dan op deze wijze af te vuren. Je hoeft gelukkig niet als een complete idioot te staan boksen in je huiskamer, want dan ben je na één gevecht er wel klaar mee. Hoewel je deze gimmick echt niet gaat gebruiken bij elk gevecht, is het een leuke manier om de functionaliteiten van de Switch te implementeren.
Conclusie
In essentie is Dragon Ball Xenoverse 2 voor de Switch exact dezelfde degelijke game als die van een jaar geleden. Bandai Namco verdient een compliment, omdat het zo’n groot en uitgebreid spel op een minder krachtige console heeft weten te krijgen. Grafisch heeft de game wel wat moeten inleveren, maar over het algemeen is het grafisch en technisch acceptabel. Het feit dat je een fatsoenlijke Dragon Ball-game mee kan nemen tijdens een lange reis, is het grootste pluspunt van de Switch-versie.
Mocht je de game al gespeeld hebben op een ander platform, dan is het zonde om er geld aan uit te geven, want Xenoverse 2 blijft in mijn ogen beter op de andere platformen. Maar voor de Switch-bezitter die graag een keer wat anders wilt spelen dan Mario en Zelda, is de aanschaf van Dragon Ball Xenoverse 2 het overwegen waard.
Erg jammer dat hij op de Nintendo Switch wat minder draait. Dit heeft mijn besluit om Dragon Ball Xenoverse 2 op de Nintendo Switch te halen makkelijker gemaakt, namelijk dat ik het niet doe. 😆
Hoewel t grafisch minder mooi is dan op de ps4 en xbox heeft naar mijn mening meer te maken met t feit dat Nintendo achter blijft lopen qua resolutie. Ze moeten is een keertje bij blijven met de rest.. Nintendo was altijd de beste in mijn ogen maar nu zijn ze me helemaal kwijt.
Nouja mij zijn ze niet kwijt, maar ik baal er toch wel goed van hoor dat ze steeds zo achterlopen. Dat is niet de eerste keer dat ze dat overkomt. Ze hebben hun eigen goede games, maar als je die 3rd party support wilt blijven houden moet je inderdaad meekomen. Anders zijn ze er vanzelf wel weer zat van dat ze games moeten blijven downscalen.
Nintendo’s visie heeft ‘m nooit echt in de resolutie gezeten, eerder in de framerate. Voorheen waren vrijwel alle grote titels voor Nintendo-consoles steevast 60 fps, maar daar hebben ze met de Switch (en met name Breath of the Wild) wel een einde aan gemaakt. Jammer, want een hoge beeldverversing staat voor veel gamers hoger in het vaandel dan grote resoluties.
En laten we wel wezen: 720p of niet, dat scherm ziet er gewoon fantastisch uit.