Tijdens de ontwikkeling van Might & Magic Heroes 7 heeft ontwikkelaar Limbic geluisterd naar de fans om zo (in theorie) te komen tot de beste Might & Magic-game ooit. Zo zijn de facties Dungeon en Sylvan in de game gekomen door middel van een verkiezing onder de fans. Ook is het aantal verschillende grondstoffen dat de speler kan verzamelen verhoogd naar zeven, omdat gamers klaagden dat vier simpelweg niet genoeg was. Dat is fantastisch voor deze fans, maar helaas kom je er al snel achter dat Might & Magic Heroes 7 voor de niet-fans een stuk minder leuk is.
Statische boel
Het verhaal wordt verteld door middel van zes verschillende campagnes, een voor elke speelbare factie. Al die zes facties hebben een verhaal te vertellen aan de koning, om hem zo te overtuigen van de beste aanpak voor de opvolgingskwestie die centraal staat. Tussen de campagnes door krijg je natuurlijk cutscenes te zien. Het vervelende aan die filmpjes is dat de karaktermodellen niet bewegen: je hoort mensen praten en ziet wie er aan het woord is, maar de sprekers zijn letterlijk standbeelden. Dit zou op zich niet zo stuitend zijn, ware het niet dat de camera wél beweegt ten behoeve van het dramatische effect. Zo lijken de tussenfilmpjes eerder op een audiotour door een museum met felgekleurde standbeelden dan op een verhit politiek debat. Dit doet de uitstekende voice-acting en de mooie karaktermodellen in die cutscenes volledig teniet.
Om nog even voort te borduren op de graphics: in de daadwerkelijke game zijn ze redelijk verzorgd, maar er zitten wat grafische knulligheden in die niet zozeer irritant zijn, maar wel opvallen. De reptielachtige Troglodytes bijvoorbeeld verplaatsen zich door tunnels te graven en aan de andere kant weer naar de oppervlakte te komen. Dat graven en weer verschijnen ziet er behoorlijk ongeloofwaardig uit, waardoor je toch een stuk minder in het spel wordt gezogen.
Een pluspunt is dat het verhaal niet zo clichématig is als ik in de preview nog vreesde. Toegegeven, het is nog steeds geen kandidaat voor een Pullitzer-prijs, maar het zorgt in ieder geval voor een redelijk interessante achtergrond van de gameplay. De verschillende facties zorgen allemaal voor een andere dynamiek en sfeer, waardoor het verhaal niet alleen degelijk, maar ook afwisselend is. Voor een game die ruim zestig uur aan singleplayer-gameplay belooft, kan dat zeker geen kwaad.
Weinig diepgang
Die gameplay is overigens vermakelijk, maar niet al te diepgaand. De RPG-elementen zijn vrij standaard (puntje meer daar, procentje minder hier) en het economische aspect is haast verwaarloosbaar. Wat combat betreft had de game net zo goed Magic Heroes kunnen heten, want magische aanvallen zijn oneindig veel sterker dan fysieke aanvallen. Ook komt er slechts weinig beweging kijken bij fysieke aanvallen van je Heroes, waardoor ze er ook nog minder realistisch uitzien. Het is dus duidelijk waar Limbic de focus op heeft gelegd.
Ook ontbreekt een tutorial, waardoor het voor nieuwkomers behoorlijk pittig is om de besturing onder de knie te krijgen. De basis is natuurlijk simpel en intuïtief, maar om succesvol te zijn in Might & Magic Heroes 7 is meer nodig dan de basis. Tijdens mijn eerste missie bijvoorbeeld duurde het (zelfs na het spelen van de preview-versie) een hele tijd voor ik doorhad dat ik twee Heroes bestuurde in plaats van een. Daardoor liep ik een behoorlijke hoeveelheid potentiële zetten mis, wat ertoe leidde dat ik genadeloos in de pan werd gehakt door de AI, terwijl die nou echt niet zó denderend presteert.
Conclusie
Deze recensie lijkt misschien wat negatief, maar dat wil niet zeggen dat dit spel niet leuk kan zijn. Wel zorgen deze details ervoor dat Might & Magic Heroes 7 niet echt boven de middelmaat uitsteekt. Daar staan echter genoeg pluspunten tegenover: de game draait stabiel, ziet er redelijk uit voor een game in dit genre en het geluid is tiptop in orde. Al met al is het zevende deel in deze franchise dus vooral leuk voor de fans, maar worden nieuwkomers nogal afgeschrikt, onder andere door het ontbreken van een tutorial. Dit is niet de beste Might & Magic-game ooit, maar ook lang niet de slechtste. De algemene conclusie uit de preview blijft dus staan: Might & Magic Heroes 7 blinkt inderdaad vooral uit in middelmatigheid.
Mij storen de laadtijden nooit zo erg. Waarom maken daar zoveel mensen een probleem van, ik heb liever een mooie game zoals ik dat ook van M&M Heroes7 vind, dan dat ik een prutsgame krijg om de laadtijden maar zo kort mogelijk te houden.
Ben vanaf 5 begonnen met deze serie, vond die overigens super!
6 viel me erg tegen, heb daar maar een kleine 10 uur in te zitten.
7 leek weer meer in de richting van 5 te gaan dacht ik?
Daarom zal deze game binnenkort ook in mijn libary staan :).
Wat ik geweldig vond aan 5 waren de 3D kastelen.
Helaas is het in 7 weer 2D 😥 .