Een jongensdroom zal ik het niet noemen, maar in mijn fantasie ben ik vaak met tassen geld uit een bank gevlucht. Toen Payday 2: Crimewave Edition op de redactie verscheen, vond ik mijzelf dan ook de aangewezen persoon om mijn tikwerk aan te bieden. Payday 2 kwam al in 2013 uit voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de pc en heeft onder de naam Payday 2: Crimewave Edition een current-gen uitgave te pakken. De vernieuwde uitgave biedt gamers die Payday 2 nog niet eerder speelden een kans om het coöperatieve schietfestijn alsnog te beleven, met de meest complete versie en in een verbeterde visuele presentatie. Het is de vraag of Overkill Software deze beloftes kan uitbetalen.
Omdat ik nog maagdelijk in de Payday-ervaring stapte, leek het mij wijs om eerst voor het offline CrimeNet-netwerk te kiezen. Het netwerk is het thuis voor uiteenlopende missies, die in alle gevallen neerkomen op flink dollars binnen harken. Of het nu een overval is op een juwelierszaak of het roven van prijzige schilderijen, een crew van vier bewapende criminelen moet op slinkse wijze – en vaak ook zeer gewelddadig – te werk gaan om heelhuids met de buit weg te komen. De missies variëren daarbij in de speelduur en moeilijkheidsgraad. Eerst maar eens een korte, makkelijke missie.
Kunstmatige infantielen
Ik had het mis. De ervaring met alleen de steun van computergestuurde crewleden bleek onnodig uitdagend. In eerste instantie legde ik de oorzaak bij mijzelf, maar hoewel ik zeker niet de beste in het genre ben, werd al snel duidelijk dat de teamleden voornamelijk geen sodemieter uitvoeren. In de originele uitgave was dit al een aandachtspunt en ik moet vaststellen dat dit euvel niet is weggewerkt in de heruitgave. Tijdens de heists schieten de heren wat in het rond en helpen je overeind als je wordt neergeschoten, maar daar is echt alles mee gezegd. Ik moest alle tassen met gestolen goederen zelf naar het vluchtvoertuig brengen en dat is erg frustrerend zonder hulp of goede rugdekking.
“Gelukkig” zijn de agenten die de jacht op je openen ook niet de slimsten. Ik heb bij de lokale vishandel zelfs Hollandse garnalen gezien met meer intelligentie. De dienders stromen blindelings toe en schuwen het gevaar totaal niet. Er is wel sprake van enig dekking zoeken, maar over het algemeen storten ze zich vol levensmoeheid in de kogelregen. Ook positioneren ze zich regelmatig tussen jou en een crewlid, om zich van twee kanten te laten perforeren. De reden dat ze het wel van je kunnen winnen, is met name door hun grote aantallen en het feit dat de verschillende waves bestaan uit wetshandhavers die steeds beter uitgerust zijn. Zo worden de reguliere agenten na enige tijd afgelost door fanatieke SWAT-teams met schilden, lastige snipers en zwaar bepantserde eenheden die wel wat lood kunnen verwerken voordat ze neergaan.
Samen sterk
Online gebeurt het, daar kwam ik snel achter. De eenzame ervaring werd door het gebrek aan betrouwbare teamleden en de afwezigheid van een goed verhaal niets meer dan een manier om bekend te geraken met de gameplay. Via het online CrimeNet zijn dezelfde missies terug te vinden en daarbij is naast de moeilijkheid aangegeven hoeveel spelers al bezig zijn met een overval en in welke fase van de missie ze zich op dat moment bevinden. Meerdaagse opdrachten bestaan uit verschillende sub-missies en duren vanzelfsprekend een stuk langer dan een opdracht van één dag. Een meerdaagse roof kan echt flink wat tijd in beslag nemen.
Met een crew die bestaat uit personages waarachter echte mensen van vlees en bloed schuilgaan, komt dus echt de kracht van de coöperatieve shooter naar boven. Zeker met vrienden, maar ook met random spelers is het een adrenaline-boost die wordt versterkt door pompende rock – en knallende bassen. De lobby was op de avonden waarop ik de online testte aardig gevuld en in alle gevallen was er snel een match te vinden. In ongeveer twee van de tien pogingen, kwam er echter geen verbinding tot stand en zeker vijf keer verloor ik tijdens een overval de connectie. Zeer pijnlijk als je al een half uur meedoet waarna alle progressie verloren gaat. Het is goed dat niemand mij hoorde vloeken en wat betreft online is de stabiliteit helaas dus ook een punt van negatieve aandacht.
Terugkeergarantie
Verzamelaars kunnen hun hart ophalen want de Payday 2: Crimewave Edition-ervaring bestaat naast de belonende coöperatieve gameplay uit bergen aan content. Naast de diverse specialisaties en perks zijn er enorm veel wapens, maskers en uitrustingen te vinden. De uitdaging is het om daarmee een gebalanceerd team te vormen, maar in de praktijk bleek bruut het vuur openen ook steeds een goede manier om met het geld weg te komen. De combinatie van de leuke gameplay en de constante stroom beloningen, maakt het dat ik in ieder geval steeds nog even wilde spelen – ook na de review-sessies – en dat is voor een game een zeer positief punt.
Conclusie
Afsluiten met toch weer een aanmerking, kan een negatieve smaak achterlaten, maar het is een feit; de game ziet er niet bepaald opgepoetst uit. Wat betreft de HD-laag, kan ik niet ontdekken wat deze versie nu opvallend beter doet dan het origineel. Ook komen er regelmatig foutjes in beeld zoals teamleden die zich vreemd bewegen of enige tijd bevroren in beeld blijven staan. Verder komt het voor dat agenten in de omgeving wegvallen of bewegingloos in een deuropening blijven staan. We hebben dus te maken met een HD-versie die niet als zodanig oogt, vaker dan acceptabel de connectie verliest en tegenstanders met een beperkt denkvermogen over je uitstort. Toch is Payday 2: Crimewave Edition aan te raden vanwege de bevredigende ervaring die de duidelijk op Left4Dead geïnspireerde game biedt als vier serieuze spelers samen los gaan.
Prima review. Wat de AI betreft ben ik nog benieuwd wat voor moeilijkheidsgraad je hebt gespeeld. De AI gaat zich namelijk steeds agressiever gedragen en ze zijn steeds beter georganiseerd tegenover de spelers naarmate de moeilijkheidsgraad hoger wordt ingesteld. Het mag echter natuurlijk op geen enkele moeilijkheidsgraad zo zijn dat AI doelloos in de hoek van een kamertje staat te wachten. Op “Overkill” moet je namelijk georganiseerd te werk gaan als je als team het vuur opent in een missie die ook in “stealth” kan. En als je dat op “Deathwish” probeert moet je van hele goede huizen komen. 😉
wat ook slecht is is de support voor de console versies en met slecht bedoel ik ook echt slecht
Dit kan niet anders dan de makkelijkste zijn geweest. Ik speel zelf ook veel Payday 2 en soms moet je een missie 10 tot 20x over doen, omdat het gewoon te moeilijk is!
Het spel is niet erg moeilijk, je moet alleen gewoon ook erg geluk hebben met de spawnpoints van guards en cams.
Erg jammer is wel de bugs die soms erin zitten dat guards je in stealth zien terwijl het dat niet kan. Maja het blijft wel een uitdaging!
De dingen de leukste zegt kloppen precies.. Des te hoger de moeilijkheid je pakt des te groter de uitdaging word..
Ik hou de toekomst van het spel erg in de gaten.. Enorm veel samen met Leukste gespeeld maar momenteel stuk minder.
Ja, de game wordt een stuk moeilijker, zeker in Overkill en Death Wish, maar alsnog vind ik dat er eigenaardigheden opduiken in de vijandelijke AI. De agenten zijn dan wel fanatieker en gegroepeerder en het is dus inderdaad aan te raden om op de moeilijkste niveau’s te spelen.
Leuke game?
Ja, de rest staat in de review. 😥
Ik had de stickers hiervan gewonnen 🙂
prima review!