In 2011 keerde Mortal Kombat succesvol terug naar zijn roots. Heerlijk bruut, bloederig, lomp en vooral voorzien van een uitdagend vechtsysteem. De game was een hit en dus snakken veel fans inmiddels naar een nieuw deel. Het uitstapje in 2013 met DC Universe in de game Injustice: Gods Among Us was best prima, maar toch… Het mist het echte Mortal Kombat-gevoel. Nu is er Mortal Kombat X. Extremer, lomper en vooral leuker dan ooit!
Genadeloos
Wie Mortal Kombat (2011) of Injustice gespeeld heeft, zal zich snel thuisvoelen in Mortal Kombat X. Het vechtsysteem is herkenbaar, snel vooral, en de omgevingen zijn op bepaalde plekken interactief. Zo kun je aan lianen slingeren, voorwerpen (en mensen) smijten, met balken klappen uitdelen en nog veel meer. Ook de heerlijke X-Ray is terug, waarbij je de botten van je tegenstanders genadeloos kunt breken op de meest extreme manieren.
Een grote vernieuwing is dat elk personage in Mortal Kombat X 3 variaties kent, die ieder een net iets andere speelstijl met zich meebrengen. Hoewel het vaak maar een ogenschijnlijk kleine variatie aan moves betekent, kan je jezelf hiermee nog meer specialiseren met een favoriet personage. Wil je met Jax liever worstel-achtige combo’s maken of gewoon zo hard mogelijk beuken? Wil je Scorpion vooral acties met vuur laten maken of juist een minion op kunnen roepen? Zo heeft elk personage een drietal opties, die er ook qua uiterlijk anders uitzien. De ontwikkelaars spreken graag van grote, strategische variaties. Dat gaat me wat ver, maar het is wel leuk om wat meer keuze te hebben.
Hoe meer, hoe beter!
De Story Mode speel je in een paar uurtjes uit, waarbij je een scala aan vechters onder de knoppen hebt gekregen. Het geheel wordt met tussenfilmpjes en zo nu en dan wat eenvoudige quick time events aan elkaar geplakt, waardoor het een stuk leuker is dan alleen maar van gevecht naar gevecht gaan. Een groot gemis is echter het gebrek aan Fatalities. In de verhalende modus is het zelden mogelijk om een gevecht met een Fatality (of Brutality) af te maken, wat toch wel als een domper aanvoelt. Ook het feit dat je een hele ‘typische’ eindbaas tegenkomt, die nogal fan is van hele krachtige, laffe acties, draagt niet echt bij aan een lekker gevoel na het afronden van het verhaal.
Gelukkig kan je in de overige spelmodi wel volledig losgaan. En hoe! De Fatalities zijn gru-we-lijk! Ontwikkelaar NetherRealm heeft de meest zieke acties weer bedacht en dat uiterst stijlvol op het scherm getoverd. Een mooie motivatie om te blijven spelen is het feit dat je nieuwe moves, waaronder Fatalities en Brutalities, vrij kunt spelen. Hoe meer, hoe beter!
Naast de multiplayer kent Mortal Kombat X ook nog leuk vermaak in de vorm van Living Towers. Deze torens bieden je telkens een nieuwe rij met uitdagingen, waarbij er zowel per uur als dag gewisseld wordt. Deze variatie zal er zeker voor zorgen dat het ook op de langere termijn leuk blijft om de game eens op te starten.
DLC
De minpunten bestaan dit keer vooral uit nadelen van het DLC-tijdperk waarin we leven. Er missen wat vechters in de game en de verwachting is dat deze nog wel in de vorm van betaalde pakketten gekocht kunnen worden. Goro is het eerste voorbeeld, die direct in de selectielijst een duidelijk “koop nu” opgeplakt heeft gekregen.
Ook kan je tokens kopen voor het uitvoeren van eenvoudige Fatalities of de mogelijkheid om gevechten over te slaan. Een eenvoudige Fatality houdt in dat je alleen maar de rechter trigger en een andere knop hoeft in te drukken. Succes verzekerd. Deze tokens verdien je af en toe ook tijdens het spelen, dus gebruik die vooral en ga er zeker geen extra geld aan uitgeven. De knoppencombinaties om tot een geslaagde Fatality te komen, zijn zeker niet onmogelijk. Het gros van de acties zal je snel onder de knie kunnen krijgen.
Conclusie
Mortal Kombat X bouwt verder op de hele solide basis van MK9, met een vleugje Injustice. Er zijn zeker wat minpunten, zoals de matige Story Mode en het feit dat er nogal wat content in de vorm van betaalde DLC zal gaan komen. Toch heeft de game het meest belangrijke aspect subliem voor elkaar: de gameplay. Het vechten gaat bijzonder soepel, je kunt nog meer specialiseren met de 3 variaties per character en met een beetje oefenen gooi je er al heel wat lekkere combo’s of gruwelijke Fatalities uit. Als NetherRealm iets minder gierig was geweest qua content, had er een dikke 9 ingezeten. Nu schurkt de game er met een 8,5 tegenaan. Wil je een toffe, bloederige beat ‘m up? Mortal Kombat X is op dit moment de beste keus.
ik had precies tzelfde punt gegeven
Leuke review! Ik hoop dat ze niet overboord gaan met de DLC’s…
Het ontbreken van core characters behoort ook zeker tot de minpunten. Denk aan Cyrax , Sheng Tsung , Stryker en Kabal. Voor de rest kan ik mij wel in de review vinden. Al is het cijfer iets te hoog.
goede review ben normaal niet zo van de mortal combat maar dit klinkt vet genoeg om te halen
mooi review en ik ga akkoord met het cijfer… al vind ik de story niet tegenvallen!
het is korter dan MK9 maar je weet duidelijk waar je mee bezig bent, het blijft je ook boeien…
er is ook heel wat content is de game!
karaters zijn er voor mij genoeg en het is een hele uitdaging om met iedereen een deftige combo te maken, weet vooral dat MKX geen button- basher is, want dan gaat je kop er meteen af! + punt
het grote nadeel vind ik als iedere gamer dat het DLC al op het schijfje staat, maar je hoeft het niet te kopen.
ik heb geen probleem met de nieuwe karacters dit is vernieuwing in mijn ogen, dat er sommige oude niet meer inzitten, ja dat is het verhaal, deze zijn dood! je kan toch niet verwachten dat ze telkens dezelfde karaters terug brengen, dat zou voor mij meer uitmelken zijn!
al bij al is MKX een heerlijke game en is het zeker de moeite om te kopen en een terecht cijfer weer op GN
Het lijkt soms wel alsof DLC de enige inkomsten bron is van fighting games… Ik bedoel, serieus, ik moet bijbetalen voor core-characters? -.-“