Dead Island 2 hands-on

Nadat Techland in 2011 Dead Island uitbracht en in 2013 de standalone Dead Island: Riptide verscheen, is de ontwikkelaar overgestapt op de ontwikkeling van Dying Light en Hellraid. Dit betekent echter niet het einde van de franchise, want uitgever Deep Silver heeft het stokje doorgegeven aan Spec Ops: The Line-ontwikkelaar Yager Entertainment. Wat dit betekent voor Dead Island 2, lees je in deze preview.

Sweet home California

Nadat het originele Dead Island en opvolger Dead Island: Riptide beide op een eiland afspeelden, hence the name, speelt het nieuwe avontuur zich af in het immer zonnige Californië. De map is op te delen in drie delen, Los Angeles, San Francisco en een gebied dat in de toekomst nog onthuld zal worden. Doordat men gebruikmaakt van daadwerkelijk bestaande locaties is de herkenbaarheid in deze post apocalyptische wereld groot. Santa Monica, de Hollywood-letters en nog veel meer zullen hun opwachting in het spel maken.

Verwacht overigens niet een grimmige, grauwe sfeer in Dead Island 2, zoals we vaak zien in een post apocalyptische wereld. In het Californië van Dead Island 2 staat de zon nog altijd fel aan de hemel te branden en de game is ontzettend kleurrijk. Echt serieus moet je Dead Island 2 immers ook niet nemen, want hoewel er tijdens mijn speelsessie niets over het verhaal is verteld, is overduidelijk dat men gekozen heeft voor een flinke portie humor in de game.

Kill it with fire!

Uiteindelijk draait het echter natuurlijk allemaal om het afslachten van zombies en daarin zijn de mogelijkheden weer legio. Ditmaal heb je de keuze uit vier verschillende klassen; berserker, speeder, hunter en bishop. Hierbij kan de berserker als een soort tank-klasse behoorlijk wat klappen vangen en beschik je over flinke wapens. De speeder is juist een damage dealer en met snelle aanvallen kan je binnen de kortste keren heel wat schade uitdelen. Over de andere twee klassen wilde Yager Entertainment zich niet verder uitweiden.

Een bekend onderdeel uit de Dead Island-reeks is natuurlijk het craften van wapens en ook maakt wederom zijn opwachting in Dead Island 2. Daar genoeg onderdelen of benzine te verzamelen, kon ik bijvoorbeeld mijn brandweerbijl daadwerkelijk omtoveren tot een ‘fire axe’ en werd mijn mes voorzien van wat elektrische kracht om zombies nog wat gemakkelijker af te maken. Helaas gebeurde het craften nu nog automatisch, dus ik heb niet kunnen zien hoe dit daadwerkelijk in zijn werk gaat. Uiteraard zal je in de volledige game wel gewoon kunnen kiezen wat je wanneer creëert.

Uiteraard zijn er ook weer diverse soorten zombies waarop je jouw wapens en vaardigheden op kunt botvieren. In de speelsessie kregen we natuurlijk te maken met walkers, de meest simpele soort zombie die enkel gevaar weet te zaaien in grote groepen. Dan zijn er runners, dit zijn zombies die recent veranderd zijn en daardoor sneller zijn. Ook heb je suiciders, enorme gevaartes gevuld met pus, die ontploffen als je op ze schiet. Ook zijn er thugs, zeer gespierde zombies die je bijna onmogelijk zonder samenspel neer kan krijgen. Natuurlijk komen er nog meer zombievarianten in Dead Island 2, maar daarover hield Yager zich nog op de vlakte.

Samenspel

Een veel gewaardeerd onderdeel van de Dead Island-franchise is de co-operatieve modus. Het is dan ook niet zo gek dat ontwikkelaar Yager Entertainment voor Dead Island 2 de co-op heeft uitgebreid. Niet langer kan je met maximaal drie andere vrienden online zombies af gaan slachten, ditmaal kan je met z’n achten aan de slag. Gedurende mijn speelsessie bleef de co-operatieve modus echter nog beperkt tot vier man. Desalniettemin staat het natuurlijk vast dat wanneer je met acht spelers zombies af gaat slachten, er vanzelf een prettige chaos ontstaat.

Je hoeft echter niet op te trekken als een groep in de multiplayermodus, het is ook prima mogelijk dat sommige gamers zich op een compleet andere omgeving bevinden. Sterker nog, één van de ontwikkelaars omschreef de game als ’s werelds kleinste MMO, waarmee hij doelde op het feit dat iedere speler afzonderlijk zijn gang kan gaan en missies kan doen.

Voorlopige conclusie

Hoewel Dead Island 2 afkomstig is van Yager Entertainment en niet van Techland, dat de voorgaande delen ontwikkelde, lijkt dit uiteindelijk weinig af te doen aan de vertrouwde gameplay van de Dead Island-franchise. Het is wederom ouderwets zombie hakken, al gebeurt dat ditmaal niet op een eiland, maar in het altijd zonnige en ontzettend kleurrijke Californië. Liefhebbers van de co-op kunnen ook hun hart ophalen, want ditmaal kan je met niets minder dan acht man aan de slag! Natuurlijk zijn er nog de nodige vraagtekens over de game, want hoe zit het met het verhaal en lukt het Yager, in tegenstelling tot bij de voorgaande Dead Island-games, een relatief bugvrije game af te leveren?

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Toch wel weer zin in zo’n game