De geschiedenis van (i)Gaming: Hoe is het ontstaan?

iGaming is een term die je steeds vaker hoort, maar wat is het precies en hoe is het ontstaan? iGaming is de overkoepelende term die gebruikt wordt voor alle vormen van online wedden, of het nu gaat om online casino’s met hun verscheidenheid aan spellen, wedden op sportwedstrijden of op de uitkomst van andere evenementen zoals bijvoorbeeld verkiezingen of het Eurovisie songfestival. Hoewel we deze categorie spellen (nog) niet reviewen, willen we je toch wegwijs maken in dit groeiende genre.

Inmiddels is deze branche wereldwijd gezien bijna groter dan de film- en muziekindustrie samen en ook in Nederland wordt deze vorm van vermaak steeds populairder nu je ook hier legaal kunt spelen bij een van de meer dan twintig Nederlandse online casino’s en bookmakers.

Hoewel online kansspelen in Nederland pas sinds 2021 volledig legaal zijn, bestaat online gokken al sinds de vorige eeuw. Halverwege de jaren ‘90, toen het internet nog in zijn kinderschoenen stond, ontwikkelde Microgaming als eerste online casino software. Rond dezelfde tijd werd, vanuit de kelder van hun ouderlijk huis, Cryptologic gelanceerd door de broers Andrew en Mark Rivkin. Met deze dienst werd het voor het eerst mogelijk om veilig online financiële transacties te doen.

De combinatie van deze twee diensten was de basis voor het allereerste online casino: Intercasino, dat werd opgericht in 1996. Het bedrijf was gevestigd in Antigua, waar op basis van het “Free Trade and Processing Zone Act“ van 1994 de overheid als eerste land ter wereld vergunningen voor het aanbieden van online kansspelen uitgaf.

Microgaming begon met een klein team en een klein budget, maar is nu, bijna 30 jaar later, nog steeds toonaangevend en een van de marktleiders in de de iGaming industrie. Wie naar hun tijdlijn kijkt ziet dat ze door de jaren heen talloze primeurs en records op hun naam hebben geschreven. Ze hebben online kansspelen helpen groeien tot een volwaardig alternatief voor fysieke casino’s

Zo kwamen ze tien jaar na hun online casino software in 2004 als eerste met casino software die volledig op mobiel gebruik was gericht. Ook al lijkt dat nu een voor de hand liggende keuze, dit was de tijd van de Nokia’s en Blackberry’s en jaren voordat de eerste Android en iPhones met hun app stores uitkwamen.

In hetzelfde jaar kwam de eerste ‘online slot’ die gebaseerd was op een bestaande franchise uit: “Lara Croft: Tomb Raider”. Dit zette een trend die door vele andere aanbieders gevolgd zou gaan worden en tot vandaag de dag voortduurt. Films, series en zelfs musicals lenen hun naam aan casino spellen. Enkele namen die iedereen wel zal kennen zijn Terminator, Jurassic Park, Games of Thrones en Phantom of the Opera.

Met de toenemende rekenkracht van computers en mobiele apparaten als laptops, tablets en smartphones, en steeds snellere (mobiele)internetverbindingen werd er steeds meer mogelijk wat betreft spelen voor echt geld. Niet alleen zorgde dit ervoor dat spellen er steeds beter uit gingen zien door betere graphics en het toevoegen van 3D elementen, ook werd de weg vrijgemaakt voor een hele nieuwe categorie spellen, namelijk ‘live casino’.

Bij ‘live casino’ spellen maakt een speler een videoverbinding met een echt casino of een studio waar echte dealers onder andere tafelspellen als Roulette en Blackjack aanbieden. Door interactie met de dealer en andere spelers komt de ervaring veel dichter in de buurt van een bezoekje aan een echt casino.

Een ander soort live spellen zijn de zogenaamde game shows, die zich het beste laten omschrijven als een combinatie van een Rad van Fortuin met de belspellen zoals die tot 2007 op televisie te zien waren. Het grote verschil met belspellen is dat hier direct duidelijk is dat het om een kansspel gaat, en je als speler een eerlijke kans maakt op prijzen. Net als bij ieder ander online casino spel kun je namelijk makkelijk de exacte winkansen opzoeken omdat aanbieders verplicht zijn om deze te vermelden.

Tot slot is de laatste categorie spellen ‘online weddenschappen’, waarvan veruit de bekendste en populairste weddenschappen op sportwedstrijden zijn. Ook hier weten de aanbieders optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die krachtige computers en snelle internetverbindingen bieden.

Zowel de spelers als de aanbieders kunnen door middel van geavanceerde tools en uitgebreide statistieken hun inzetten en odds vele malen beter vaststellen. Ook hier geldt dat het online aspect de ervaring compleet veranderd heeft, vele aanbieders bieden functies als live-chat, forum en integratie met sociale media zodat spelers hun ervaringen en adviezen snel en makkelijk met elkaar kunnen delen.

Daarnaast is ook hier een ‘live’ element ingebouwd, niet langer kun je alleen vooraf een weddenschap afsluiten, met ‘live betting’ bestaat de mogelijkheid om zelfs terwijl de wedstrijd gespeeld wordt nog weddenschappen af te sluiten, te wijzigen, of zelfs je winst te pakken voordat de wedstrijd is afgelopen.

Wat de toekomst zal gaan brengen is een gok, maar het ligt niet voor de hand dat de innovaties zullen stoppen of vertragen. In de kansspelindustrie gaat zelfs alleen al in Nederland miljarden om, en met technologische ontwikkelingen zoals VR en AR die langzaam maar zeker volwassen worden, lijken de mogelijkheden onbegrensd.

 

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    RLXTR's avatar

    Ik weet niet wat ik inhoudelijk van dit artikel moet vinden, maar tof dat er weer eens een teken van leven op deze site te bespeuren is!

  2.   
    Anoniem-237992955's avatar

    @RLXTR: hoe moedig je aan dat het lijk van een website uitgehoerd wordt voor gokreclames? digitale necrofilie dit

  3.   
    RLXTR's avatar

    @Anoniem-237992955: Haha. Mooi verwoord. Het was gewoon een site die ik een warm hart heb toegedragen.

  4.   
    Prince's avatar

    Is gamersnet ten einde?