Van de makers van het klassieke Painkiller komt volgend jaar een game die de fun-factor weer terug moet geven aan shooters. Tijdens een live demonstratie in Londen kregen we in elk geval te zien dat die fun meer dan duidelijk aanwezig zal zijn…
Lekker ongedwongen
Bulletstorm moet het spelen van een shooter weer lekker ongedwongen en leuk maken, zo vertelde Cliff Bleszinski ons via een videoboodschap. Niet dat shooters als Gears of War niet leuk zijn om te spelen, maar zulke games zijn toch vaak wel iets serieuzer qua setting en verhaal. Bulletstorm kan ik na het zien van een toffe trailer en een live demonstratie dan ook het beste omschrijven als een heerlijk lompe actie-comedy. De game is bruut, bloederig, voorzien van wat cheesy humor en speelt eigenlijk als een shooter met een knipoog naar het genre.
De game vertelt het verhaal van een elitaire groep huurlingen, genaamd Dead Echo. Op een dag ontdekken de Dead Echo-leden Grayson Hunt en Ishi Sato dat ze voor de verkeerde kant hebben gewerkt en als beloning worden ze ook nog eens door hun leider verraden en verbannen naar een uithoek van het heelal. Grayson en Ishi belanden op een verlaten paradijs met hordes gemuteerde wezens en vleesetende planten. Ze vechten niet alleen voor hun leven om levend van deze planeet te komen, maar ook zoeken ze wraak op de man die hen daarheen heeft gestuurd.
Harde knal
Als speler stap je in de bikkelharde schoenen van Grayson Hunt en dat was eigenlijk ook onze kennismaking met de game. In Londen presenteerde een medewerker van People Can Fly een missie, waarvan we onlangs al beelden zagen in de eerste trailer van de game. Hoewel de inhoud van de missie niet eens zo heel speciaal was, werden we toch wel extreem enthousiast door de gameplay. In Bulletstorm draait het namelijk om zo lomp mogelijk vijanden omleggen, het liefst met de meest pijnlijke combo’s.
Je kunt dus wel snel verder komen door mutanten vol lood te pompen, maar zoals het een echte arcadeshooter betaamt kan je punten verdienen en hoe lomper de kill, hoe meer punten je krijgt. Gewoon een headshot is er dus niet meer bij, want de echt vaardige spelers zullen eerst een vijand in hun kruis schieten en ze vervolgens uit hun lijden verlossen met een harde knal. Of gebruik je lompe schoenen om een mutant eerst een trap te geven, slinger ze vervolgens met een soort elektro-zweep de lucht in en doorzeef ze in de lucht met flink wat kogels en explosieven. Creatief moorden is dus het sleutelwoord, waarbij je ook de omgeving kunt gebruiken. Schop explosieve karretjes of bollen richting vijanden en richt een waar bloedbad aan of trap een irritante mutant genadeloos tegen een cactus of vleesetende plant.
Veel punten
Natuurlijk heeft alles een doel, want veel punten verdienen zorgt ervoor dat je kunt gaan upgraden. Zowel je character als nieuwe wapens zijn vrij te spelen om gedurende de game nog meer extreme en bloederige ‘skillshots’ te maken. Tijdens de demonstratie in Londen vlogen dan ook de meest humoristische kreten over het scherm om aan te geven wat voor soort kill er was gemaakt: Gang Bang als je een groep tegelijk weet te doden, Enviro Mental als je de omgeving gebruikt, Fertilizer als je lichamen werkelijk in stukken uiteen laat spatten, 4th Of July als je een vijand in de lucht laat exploderen… kortom, ook in deze termen voor de diverse ‘skillshots’ zit de nodige humor verwerkt.
Overigens was het duidelijk dat we met een vroege versie te maken hadden, want de diverse vijanden liepen soms redelijk onnozel rond en fungeerden vooral als domme kleiduiven. Een lekker extreme boss fight zorgde echter voor een gepaste climax van de demonstratie. Daarnaast is de game visueel ook erg aansprekend. Er zijn heerlijke animaties voor de diverse kills die je maakt, er is volop bloed en ledematen spatten kleurrijk uiteen. Al dit geweld komt bijna gezellig over en het past perfect bij de sfeer van de game en het feit dat ze zichzelf niet zo serieus nemen.
Voorlopige conclusie
Bulletstorm was voor mij toch wel de grote verrassing van de EA Showcase in Londen. De game ziet er lekker sfeervol uit, zonder overdreven ‘fantasy’ aan te voelen, terwijl de gameplay heerlijk ongedwongen lomp is. Lekker knallen staat centraal en vaardigheid wordt simpelweg beloond met toffe kills en veel punten. Laad je geweer een paar seconden op om in één keer een vijand te doorzeven met honderd kogels en een echte ‘overkill’ te maken of gebruik een slingshot, waarbij je een ketting wegschiet die aan beide uiteinden een explosief heeft. Genieten!
De toekomst moet nog uitwijzen hoe men wil zorgen voor enige variatie, want 8 uur of langer op deze manier knallen kan natuurlijk wat eentonig gaan worden, maar People Can Fly heeft nog ruim de tijd om aan de rest van de game te werken. Het is in elk geval een zeer interessante titel en ik hoop dat we hier tijdens de E3 al meer van te zien krijgen.
Het ziet er veel sfeervoller uit dan een Gears of War en het logo is cool 😉
Ik speel bijna nooit shooters, maar in deze heb ik zeker interesse. Ook zeker na het lezen van deze preview
Het ziet er wel leuk uit, maar ik ben nietecht voor het “painkiller” principe, hersenloos knallen tot je er zelf bij neervalt.
Als er daadwerkelijk een goed verhaal inzit met gevarieerde objectives lijkt hij me al een stuk leuker!
volgens mij is dit echt een vette shooter met als de extreme efecten.
Lijkt grafisch op een kruising van Borderlands en Zeno Clash 😆
Ziet er zo tof uit! Misschien wel een Must-Buy! 🙄
moet je die licht en schaduw inval zien bij de laatste screen
de god of war van de shooter genre 😆
nog een paar dagen ik kan niet wachten!!!