Colin McRae Rally 04

Het is tegenwoordig feest voor de PC gamer die graag eens over het onverhard scheurt achter zijn PC’tje. Het ziet er namelijk naar uit dat Richard Burns Rally wel eens een serieuze concurrent kan worden voor de nog steeds zeer succesvolle serie van Codemasters. Daarnaast is er voor de PC-racer in het algemeen veel lekkers te verwachten aangezien we o.a. ook GTR en Live for Speed S2 verwachten. Heeft CMR04 genoeg om de concurrentie aan te gaan ?

Upgrades

Naast het feit dat deze titel weer lekker op je systeem leunt is er ook daadwerkelijk het een en ander versleuteld aan de game. Alhoewel men de koppeling met het WRC nu echt begint te verliezen (er zijn steeds minder echte WRC wagens in de game en ook vriend McRae is niet meer actief in dit kampioenschap) valt er nog genoeg te knallen met WRC wagens, JuniorWRC wagens (tweewielaangedreven 1600cc) en oude Groep B bakken. Daarnaast krijg je in de vorm van de bonusklasse nog wat speciale rallykanonnen zoals de Mitsubishi Pajero en de Ford Escort 1600 beschikbaar.

Ook toegevoegd is de mogelijkheid om tussen de verschillende wedstrijden door nieuwe onderdelen te testen voor je wagen. Deze nieuwe onderdelen kunnen daadwerkelijk het verschil brengen tussen winst en verlies in een rally zoals ondergetekende meemaakte in zijn rally van Japan.

Verrassend genoeg is het aantal stages verminderd zodat je per saldo minder te rijden hebt.

Console erfenis en andere punten van aandacht

Het is jammer dat zo goed te zien is dat ook deze titel eerst is geboren op de console. Zo is de calibratie van het stuur zo mogelijk nog brakker dan in CMR3.0 en is er geen muisbesturing in de menu’s. Ook het scrollen door de einduitslag van een stage of de stand van een kampioenschap werkt niet naar behoren en dat is nogal lastig als je wil weten hoeveel tijd je voorligt of nog in moet halen.

Ook zo vervelend is het feit dat je te weinig informatie krijgt over de stage zelf. Je hebt wel de wereld aan setup opties maar uiteindelijk zal je maar een subset van die opties gebruiken om dat de uitersten meestal te extreem zijn. Waar je die extremen nodig zou kunnen hebben is bij stages met grote jumps of heel grof terrein maar dat weet je pas als je al in de stage bent en je de wagen compleet aan het thrashen bent.

Als laatste punt wil ik aangeven dat er een vervelende bug zit in een van de testsessies waardoor je deze niet kan voltooien en dat er in de testsessies van de tweewielaangedreven wagens een schijnbare tegenstrijdigheid zit. Je moet met een tweewielaangedreven JWRC wagen namelijk nogal clean rijden door het gebrek aan grip. Als je dan om nieuwe banden te testen zoveel mogelijk moet gaan sliden is dat een beetje vreemd en vraagt om grof gebruik van de handrem en veel snelheidsverlies (wat je weer opbreekt omdat je de minimumtijd voor de test niet haalt).

Het oog en het oor willen ook wat

De bovenstaande verbeterpunten achter ons gelaten kunnen we het hebben over de graphics en de geluidseffecten. Die zijn namelijk flink verbeterd ten opzichte van deel 3. Met name op het gebied van geluid is men flink vooruit geschoten en in combinatie met de EAX4.0 drivers die op de game CD zijn meegeleverd krijg je een strakke surround ervaring voorgeschoteld. Je kan de kiezels in de wielkast bij het rechterachterwiel horen tikken om maar eens een voorbeeld te noemen. Noot: EAX4.0 is alleen mogelijk met een Soundblaster Audigy 2 kaart.

Ook de stages zijn stukken beter dan in CMR3 maar dat waren de ontwikkelaars eigenlijk wel aan hun stand verplicht (bij nader inzien ben ik destijds toch te soepel geweest).

Ook de strak gemodelleerde wagens komen mooi uit de verf. Zo mooi dat je weer begint te wensen dat je wel een volledige set WRC en JWRC wagens tot je beschikking hebt. Het gebrek aan een officiële FIA licentie zal hier zeker in meegespeeld hebben. De toevoeging van de groep B en bonuswagens maakt dit voor een deel weer goed, zeker in verband met de extra moeilijkheidsgraad die de groep B wagens brengen door hun vreselijke vermogens.

Die mooie wagens kunnen ook nu weer aardig in de puinpoeier gereden worden en in de “Extreme” moeilijkheidsgraad krijg je zelfs een nagenoeg realistisch schademodel voor je kiezen. Als je dan eens in een boom hangt is het ook direct afgelopen met de snelle tijd.

Als het speelkwartier voorbij is

Colin McRae 04 zal voor de gemiddelde gamer prima genoeg zijn om zich lekker uit te leven. Voor de liefhebbers van rallysims zal deze titel nog steeds niet kunnen bekoren vrees ik. Alhoewel men er al meer aandacht heeft gegeven door de toevoeging van de Extreme modus zijn de stages nog steeds te kort en is ook het weggedrag van de wagen nog niet op niveau. Dit is onder andere goed te zien in de replay waar het nog steeds lijkt alsof de wagen rond een onzichtbare middenas draait in plaats van gestuurd door de contactpunten met de weg. Ook zijn bij sprongen de landingen wel erg hard waardoor het lijkt alsof er een andere vorm van zwaartekracht heerst.

Als je jezelf door de genoemde aandachtspunten kan heenbijten ligt er weer een goede arcade rallygame op je te wachten. De afwerking van de user interface had beter gekund en dat kost in dit geval punten. Ook begint een beetje het “meer van hetzelfde” gevoel op te trekken. Tuurlijk, het is allemaal weer mooier en beter maar is een oud huis met een dakkapel en een nieuw likje verf ook een nieuw huis ?

Laten we wel wezen, CMR04 is (veel) beter dan CMR3.0 en op zichzelf staand is het een goede game maar persoonlijk zou ik nog even de kat uit de boom kijken tot dat Richard Burns Rally klaar is en dan de afweging maken waar je je zuurverdiende centen aan uitgeeft.

Zoals je aan de rechterkant bij de scores kan zien is dit dubbele gevoel ook daar naar voren gekomen.

  1.   
    nfsgek's avatar

    Is ongeveer bijna hetselde as de voorgangers

  2.   
    rocky1's avatar

    had dit spel vroeger