Wat je zegt ben je zelf!

“Nee, je bent zelf een fokking idioot!” Ach, John (Riccitiello), had toch even nagedacht voordat je sommige van je ontwikkelaar-vriendjes ‘fucking idiots’ had genoemd. Nu heeft de halve wereld het op je gemunt. En je bedoelde het niet eens zo. Dus wie is er nu de idioot, hmmm?

Je hebt het wellicht gemist, maar Unity’s CEO John Riccitiello heeft wat kritiek te verwerken gekregen nadat hij zelf wat constructieve kritiek trachtte te leveren. John was namelijk van mening dat sommige ontwikkelaars met hun kop in hun reet zitten. Want wie zo dom is om monetarisering niet vanaf het begin in hun game te verwerken, is gewoon een lamlul. Dan doe je echt dingen fout.

Tenminste, zo kwam het er ongeveer uit. Want John vergat tegenover PocketGamer.biz dingen fatsoenlijk van context te voorzien. En de hele setup was ook gewoon sneaky. Want ja, als iemand aan je vraagt wat je ervan vindt dat sommige ontwikkelaars tegengas geven wanneer je ze vertelt dat monetarisering in een veel vroeger stadium al geïmplementeerd moet worden, dan zijn het volgens John gewoon mafklappers.

“Some of these people are my favourite people in the world to fight with – they’re the most beautiful and pure, brilliant people. They’re also some of the biggest fucking idiots.”

Nu moet je er ook niet raar van staan te kijken dat dit soort uitspraken volle bak door de media worden gedeeld. John vindt dat op zijn beurt clickbait, maar snapt achteraf ook dat zijn uitspraken verre van subtiel waren. Zulke dingen zeg je gewoon niet. Vooral wanneer ze zo makkelijk uit hun verband te rukken zijn. En wat doe je dan? Netjes een handje geven en sorry zeggen, zoals je moeder het je heeft geleerd.

I want to talk about both what I said in the interview, and my follow-up tweet. I’m going to start with an apology. My word choice was crude. I am sorry. I am listening and I will do better.

What I can do, perhaps, is provide more on what I was thinking when I did the interview. What I would have said if I had taken greater care.

First — I have great respect for game developers. The work they do is amazing. The creativity can be incredible whether on a AAA console, mobile or indie game, designed to be played by millions. Or a creative project, a game made just for the sheer joy of it.

Second – one thing I have seen is that most game devs work incredibly hard and want people to play their game. To enjoy it. And, when appropriate for players to engage deeply. For the game devs I have worked most closely with there is often anxiety about whether players will love the game and appreciate all the work and love that went into making it.

Third – Sometimes all a game developer wants is to have a handful of friends enjoy the game. Art for art sake and art for friends. Others want player $ to buy the game or game items so they can make a living. Both of these motivations are noble.

Fourth — What I was trying to say, and clearly failed at saying, is that there are better ways for game developers to get an early read on what players think of their game. To learn from their feedback. And, if the developer wants, to adjust the game based on this feedback. It’s a choice to listen and act or just to listen. Again, both are very valid choices.

If I had been smarter in choosing my words I would have said just this… we are working to provide developers with tools so they can better understand what their players think, and it is up to them to act or not, based on this feedback.

Anyway, that’s it. Lots of words. And a sentence that I wish I had never said.

Kijk, dat klinkt al heel anders, hè? Niet meer doen hè, John? Anders moeten we je weer aan de schandpaal nagelen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren