Vandaag de dag zijn we gewend om alles op onze smartphone te doen. Het is een soort agenda, televisie en bankpas tegelijk, met natuurlijk nog heel veel andere handige functies. Al deze dingen maken ons leven enorm eenvoudig, en daar passen veel bedrijven en websites zich op aan. Denk bijvoorbeeld aan het spelen in een mobiel casino, het doen van online betalingen en het digitaal ondertekenen van documenten. Eigenlijk kan vrijwel alles met een smartphone. Daarom is het meer dan ooit belangrijk dat websites hierop zijn aangepast en geoptimaliseerd worden voor dit type gebruikers.
We richten ons nu op de mobiele gaming industrie. Die is de laatste jaren enorm gegroeid op verschillende onderdelen. Met dank aan de smartphone is deze markt enorm over de kop gegaan in het laatste decennia. Er zijn zoveel mogelijkheden en spellen die erbij komen, dat het haast niet bij te houden is. Mobiel gamen wordt alsmaar groter en dat lijkt voorlopig niet minder te gaan worden. Daarom kijken we hier naar waar deze groei vandaan komt en wat we in de nabije toekomst nog meer mogen verwachten.
Constante innovatie
Een van de grootste redenen dat de mobiele gaming industrie zo enorm hard groeit, is dat er continue innovatie plaatsvindt. Er is zoveel ontwikkeling gaande dat het soms nauwelijks bij te houden is. Doordat deze markt zo hard groeit, kunnen bedrijven die mobiele games ontwikkelen ook steeds meer geld stoppen in het ontwikkelen van nieuwe games en marketing. Daardoor ontstaat natuurlijk een soort sneeuwbaleffect, wat de groei alleen nog maar verder stimuleert.
Naast de bedrijven die de spellen zelf maken, zijn er nog veel meer mensen die hun graantje meepikken. Denk bijvoorbeeld aan streamers die geld verdienen met het uitzenden van hun gaming ervaringen. Daarmee kunnen ze, als ze echt veel volgers hebben, soms ontzettend veel geld verdienen. Omdat er tegenwoordig veel platformen zijn die zich deels of helemaal op spellen richten, kunnen veel streamers vandaag op deze manier hun boterham verdienen.
Steeds als je denkt dat het niet beter kan, gaat innovatie nog iets verder, al helemaal in de mobiele gaming industrie. Inmiddels beginnen ook AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Reality) een grotere rol te spelen. Hiermee wordt de spelervaring levensecht, en hebben spelers het gevoel dat ze langzaamaan gamen niet meer van het echte kunnen onderscheiden. Dit is precies wat het zo populair maakt, en in de komende jaren zullen we nog veel meer van deze fenomenen gaan horen.
Groei blijft doorgaan
Er werd vorig jaar bekend dat de gaming industrie in 2021 een absoluut recordjaar had qua omzet. In totaal kwam deze neer op een kleine 160 miljard euro, wat natuurlijk een ongekend bedrag is, zeker vergeleken met veel andere sectoren. Maar waar komt deze groei precies vandaag? En is het een trend die al langere tijd gaande is en zich nog verder door lijkt te gaan zetten? Het antwoord op die laatste twee vragen is volmondig ja, die groei is al langer gaande en lijkt alleen maar groter te worden. Voor het antwoord op de eerste vraag moeten we iets verder uitwijden.
De groei die ten opzichte van een jaar eerder plaatsvond was een kleine 1,5 procent, toch best wel veel op zo’n megabedrag. Omdat er zoveel groei was in het jaar daarvoor, dachten veel deskundigen dat het haast niet anders kon dan dat de markt een beetje ging krimpen, maar niets bleek minder waar. Het tegenovergestelde gebeurde voor de zoveelste keer op rij. Ook alle factoren van buitenaf lijken hier maar weinig invloed op uit te kunnen oefenen, en dat is voor de gaming branche natuurlijk alleen maar een goed teken.
Het meest opvallende was uiteindelijk nog de markt voor mobiel gamen. Deze groeide door met maar liefst ruim 7 procent, wat dus een stuk meer is dan de markt in zijn geheel. Daaruit blijkt wel dat de mobiele gaming industrie nog lang niet klaar is. In de komende jaren kan deze nog veel meer terrein gaan veroveren, en het lijkt nauwelijks uit te sluiten dat dit dan ook zal gebeuren. Ook cloud gaming en e-sports stegen opvallend hard en lijken steeds meer aan populariteit te winnen. Deze trend zal zich in de nabije toekomst ook nog veel verder gaan doorzetten.