Review: WarioWare: Get It Together!

Het is tijd voor de chaotische mini-games van Wario om zich ook te gaan vestigen op de Nintendo Switch. In WarioWare: Get It Together! Neemt hij al z’n oude, vertrouwde vriendjes mee, die ditmaal ook een zeer actieve rol gaan spelen in Wario’s avontuur. Een week lang zijn er badstoppen uit getrokken, slangen verjaagd en zijn parachutisten veilig geland. Wat Wario en zijn vriendjes weten neer te zetten met deze altijd chaotische game, lees je in deze review.

Wario aan de bugs

Je avontuur in WarioWare begin je met het verhaal. Maar laten we wel meteen eerlijk zijn tegen elkaar: Een game als WarioWare speel je niet voor het sterke, goede verhaal. En dat is ook meteen duidelijk. Wario heeft zelf een game gemaakt, maar er zijn veel bugs in geslopen. Door het spelen van de mini-games fix je dit weer. Het is leuk en schattig, maar is meer een omlijning van de gameplay. Om het geheel wat samen te voegen. Dit is voor mij helemaal prima. Maar verwacht absoluut geen diepgang of moeilijke verhaallijnen, want dan ben je echt met de verkeerde game (en wellicht gehele franchise) aan de slag gegaan.

Tijdens het spelen van het verhaal speel je verschillende categorieën. Je begint met de warming-up, maar ook de categorieën eten, natuur, sport, fantasy en mijn persoonlijk favoriet Nintendo komen langs. Aan het einde van elke reeks mini-games speel je een nieuw speelbaar karakter vrij. Deze voegt zich bij je team, zodat je deze in de toekomst ook zelf kan spelen. Je bent vrij snel door het verhaal heen. Het is erg kort, maar gelukkig stoppen je avonturen niet bij het uitspelen van de verhaallijn.

Er is leven na het verhaal

Het is wellicht een cliché, maar het klassieke ‘Je avontuur begint pas nadat je de verhaallijn hebt uitgespeeld’ is wel waar in het geval van WarioWare. Nadat je het verhaal hebt uitgespeeld, heb je ook de andere modi vrijgespeeld. Zo kun je het online opnemen tegen ander spelers in de online ranglijsten van de Wario-cup, kun je alle mini-games los bekijken en spelen, zijn er multiplayer games en ook is er een beloningssysteem voor het voltooien van verschillende uitdagingen. Tot slot kun je ook alle karakters levelen, zodat je leuke extraatjes zoals extra kleuren of artworks vrij speelt. Er is nog genoeg te doen in de game om je sowieso nog een paar uurtjes te vermaken nadat je het verhaallijntje klaar hebt.

Jojo’s, CD’s en heksen

Dat Wario zeker niet alleen is deze game, had je waarschijnlijk al wel kunnen raden. Hij brengt z’n vriendjes mee die je, zoals al eerder genoemd, moet vrijspelen tijdens het verhaal. Elke karakter is niet alleen uniek met de kekke looks van het stelletje ongeregeld, ook hebben ze allemaal een eigen besturing. Zo kan Cricket heel hoog springen, gooit 18-volt met CD’s terwijl hij zelf niet kan bewegen, gooit 9-volt al automatisch skateboardend met zijn jojo en teleporteert moeder 5-volt naar de plek die je haar aanwijst terwijl ze zelf in diepe slaap is. Het feit dat je steeds tussen karakters wisselt geeft de game wat extra uitdaging en afwisseling. Je merkt vanzelf dat niet alle mini-games even lekker gaan met sommige karakters. Dit biedt een soms ietwat ongezonde uitdaging.

En dat is ook meteen één van de minpunten van WarioWare: Get It Together. Je gaat ongetwijfeld zeer gefrustreerd raken omdat niet alle karakters even lekker meewerken in alle mini-games. Zo zijn niet alle karakters volledig ingespeeld op het hoge tempo van de mini-games. Hierdoor is er vrij veel verschil in de moeilijkheidsgraden van alle karakters. Je hebt allround karakters die redelijk goed door alle levels gaan (Wario, Ashley, Dribble & Spitz), maar ook personages die je het leven echt zuur maken (9-Volt, 5-Volt). Hoeveel je aan kan qua frustrerende karakters is geheel persoonlijk. Het is vervelend, maar niet zo vervelend dat ik mijn controller woest het raam uit smijt. Houd dus zeker rekening met enige vorm van frustratie tijdens het spelen van WarioWare: Get It Together! Enige zelfbeheersing is vereist.

Badstoppen, tandenborstels en mysterieuze sleutels

Voor eigenlijk alles wat je doet in de game mag je muntjes verwachten. Met deze muntjes kun je naar de in-game boetiek gaan om capsules te kopen: Reguliere of zeldzame. In deze capsules zitten dan weer random voorwerpen. We hebben het over toiletpapier, smoothies, druiven, spinnenwebben, maar ook meer ‘nuttige’ dingen als toiletten, luxe cruiseschepen en ventilators. Wat je hiermee kunt? Nou, eigenlijk niks. Je geeft deze ‘prezzies’ aan je karakters. Het ene cadeau vinden ze prachtig, andere not so much. Aan jou de taak om de prijzen uit te delen en hiermee je karakters te levelen, zodat ze een nieuwe titel krijgen. Met elke nieuwe titel spelen ze nieuwe kleuren vrij, maar ook nieuwe artworks en hark je sneller punten bij elkaar tijdens de online uitdagingen van de eerder genoemde Wario-cup.

Het systeem is een leuke, grappige bijzaak van de hoofdgame. Het zorgt ervoor dat je wat langer blijft hangen in de game, om toch nog even die laatste muntjes bij elkaar te sparen voor een nieuwe lading aan cadeaus. Alles om meester Wario en zijn beste vriendjes en vriendinnetjes te helpen aan douchemutsen, donuts of honkbalknuppels zodat ze weer zielsgelukkig zijn.

WarioWare: Get it Together! Is wat we gewend zijn van de franchise: Een chaotische bundel van mini-games. Het is een game die je niet bepaald speelt voor het flitsende en diepe verhaal en dat is helemaal prima en valt binnen het verwachtingspatroon. De verschillende karakters bieden een afwisseling die leuk en welkom is, maar ook zeer frustrerend kan zijn wegens de verschillende moeilijkheidsgraden van de personages. Al met al hebben we het over een prima game die je er af en toe even bij pakt of die de kast uit wordt getrokken tijdens huisfeestjes.

• Afwisseling door verschillende karakters
  • Online Wario-cup
  • Uitdagingen