Review: Maquette – pak vast een emmer voor de kots

Vanaf de eerste keer dat ik gameplay-beelden zag van Maquette was ik verliefd en dus werd het mijn project van afgelopen week. De game laat je puzzels oplossen in een maquette van de omgeving, waarbij alles wat je in de kleine maquette doet, invloed heeft op de grote versie buiten.

De eerste tien minuten van de game waren een fantastische ervaring, met goede muziek en een sfeer waar je u tegen zegt. Helaas stopte mijn liefde voor de game al snel en dat is puur vanwege: de liefde in de game. Zet voor het spelen van deze game even een emmer naast je stoel voor het kotsen, want zelden heb ik zo’n geforceerd liefdesverhaal mogen beleven, waarbij het einde al vanaf het begin glashelder wordt. Spoiler Alert: de liefde stopt.

Disney is niet echt he

Nog zonder de ontwikkelaar te hebben opgezocht wist ik het al zeker. Deze game is ontwikkeld in de Verenigde Staten en hoogstwaarschijnlijk in Los Angeles. Ik zat bijna goed; ontwikkelaar Graceful Decay is gevestigd in San Francisco en dat is ook precies de reden waarom deze game zo enorm zoetsappig en irritant is. Deze mensen hebben veel teveel Disney-films gezien en zijn erin gaan geloven.

Natuurlijk is verliefd zijn leuk en gelukkig heb ik het ook een aantal keer mogen meemaken, maar de zoetheid, de grapjes die we al in 140 romcoms hebben gehoord, het ongelooflijk voorspelbare plot; om te kotsen. Het liefdesverhaal wordt ingesproken door twee grote namen: Bryce Dallas Howard (Jurassic World, Mandalorian, regie) en Seth Gabel (Salem, The Da Vinci Code) die in het echte leven ook getrouwd zijn. Ze doen hun werk echt goed; ze zijn slechts de dupe van het script.

Op Patreon is een gameplay-video te zien waar we de game spelen. Word lid en steun het vrije woord!

Become a Patron!

Dan de gameplay, die bij vlagen erg vernuftig is maar uiteindelijk verzandt in trial, error en fucking ver lopen. Zoals gezegd kun je de grote wereld om je heen manipuleren door kleine voorwerpen in de maquette te verplaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een sleutel, leg hem op de maquette als brug en in de grote wereld zal je eroverheen kunnen lopen. Leuk bedacht, eerlijk waar, maar voor elke puzzel is maar één uitkomst en deze zijn meer dan eens erg vaag.

Later in het spel komt er nog een derde laag, namelijk dat je zelf als klein persoon in de maquette loopt. Dan is de wereld dus enorm groot en zijn de afstanden belachelijk. Lopen, lopen, lopen dus, waarbij je meermaals terug zal moeten lopen omdat je nog niet snapt hoe de puzzel moet worden opgelost. Zo kom je wel aan de vijf uur gameplay-tijd, maar dat maakt het allemaal niet vermakelijker.

Grafisch amazing

Daarbij voelt het dus allemaal als een Wii Balance Board, leuk voor één trucje, maar het moet niet te lang duren. Wat wel enorm goed voor elkaar is (en de reden dat veel mensen deze game zullen spelen) zijn de graphics. Maquette is niet alleen enorm sfeervol, maar ook prachtig vormgegeven. Het is een lust voor het oog om nieuwe werelden en maquettes te bekijken. En ook de tekeningen die tijdens het verhaal worden gemaakt zijn erg sfeervol, totdat er weer een gebeurtenis uit het liefdesverhaal wordt verteld en je weer boven je emmer hangt natuurlijk.

Maquette is een gimmick die heel snel verveelt. De game is prachtig weergegeven en bij vlagen enorm sfeervol, maar de dingen die je in de wereld moet doen zijn langdradig, saai en zelden interessant. Toch ziet het verhaal de game het meeste in de weg. Vanaf minuut één weet je al dat de omschreven relatie niet stand zal houden. Zonder enige vorm van nuance krijg je twee personages te horen die individueel interessant zouden kunnen zijn, maar als koppel de belichaming is van oninteressante Disney-liefdes-plots. Als dat eruit was gehaald en men dit gewoon een puzzelgame had gemaakt met iets minder trial, error en ver lopen, dan was het echt een toffe game kunnen zijn. Helaas.

• Grafisch prachtig
  • Sommige puzzels leuk

• Slecht script
  • Gelooft in Disney-films
  • Vaak ver lopen
  • Teveel trial en error
  • Niet te spelen zonder kotsemmer

4.0

Meer Maquette

1.
    Reiverdemon's avatar

Haha heb ook een half uur gespeeld. Maar wat een frustrerende game zeg, puzzels die totaal niet logisch zijn, en dat verhaal… echt waarom.

bah bah, gauw verder met een andere game.

2.
    JohnnieBoy's avatar

Ik heb genoeg gelezen. Dank u wel. Die game dus skippen dus als ik een PS5 krijg.

3.
    Anoniem-1008585131's avatar

Jullie mogen wel een beetje letten op het taalgebruik. In een vorig topic gebruiken jullie het woord kut en nu weer kots. Kan dat niet in ABN? Het haalt het niveau van de site wel naar een asociaal niveau.

4.

@Anoniem-1008585131: Of iemand asociaal is ligt wat mij betreft aan taalgebruik. Ik sta achter mijn redacteurs en zij mogen, zolang het een punt maakt, best stevige taal gebruiken. Er zullen genoeg andere websites zijn waarvan je het taalgebruik meer kunt bekoren. En tip, ga onze podcasts niet beluisteren… Maar alles wordt uit liefde gezegd, alleen niet op de neppe manier zoals de beschreven game 🙂

5.
    fantasyfreak's avatar

@Anoniem-1008585131:

Kots is toch gewoon ABN? Of denk je dat kut vervangen door vagina en kots door overgeefsel/braaksel het stukje beter maken?

Trouwens:
    “Definities die `overgeefsel` bevatten: Kots = 1) Braaksel 2) Misselijk 3)”

6.

@Petor:
    “Ik sta achter mijn redacteurs en zij mogen, zolang het een punt maakt, best stevige taal gebruiken.”

Je hebt het zelf geschreven, dus in dit geval sta je achter jezelf 😉

Maar ik begrijp je punt en sta er volledig achter. Sowieso heb ik liever dat in duidelijke bewoording dat iets waardeloos is, dan dat er met wollige taal je iets ontraden wordt. Een review moet ook boeiend zijn om te lezen, ongeacht de uitkomst.

Wat mij betreft: heldere review en duidelijk geen game voor mij

7.

@tijn80: Dat “achter mijn redacteurs” was verwijzing naar het andere woord wat als voorbeeld werd genoemd, maar thanks!

8.
    Anoniem-27154895's avatar

@Petor: Dit is echt een zwakke reactie, zeker als je het zelf geschreven. Is het nu zo moelijk om dit soort woorden niet te gebruiken? Stel je voor dat kranten dit soort schutting taal zouden gebruiken. Denk je dat mensen dat zouden pikken?
    Praat en schrijf gewoon ABN, dat brengt het niveau en geloofwaardigheid van de site omhoog. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?

9.

@Anoniem-27154895: Ja, maar dat is toch juist het mooie van de vrijheid die wij hebben voor het maken van content en jouw vrijheid om je content ergens anders te nuttigen? Over kranten gesproken, het taalgebruik varieert enorm per krant, blog, website. Dat is juist wat het zo leuk maakt! En het is voor jou toch een heerlijk gevoel dat je onze website niet hoeft te lezen! Ik geniet elke dag weer dat ik heel veel websites en kranten niet lees, net zoals ik ervan geniet andere media wel tot me te nemen!

Die vrijheid is awesome! Vier dat!

10.
    rolf1977's avatar