Review: Good Job!

Soms ben je laat op een feestje en in dit geval zelfs bijna een jaar te laat. Maar ja, kwaliteit vergaat niet en met de ontdekking van Good Job kan ik het toch niet laten om de game aan te prijzen en jullie te wijzen op dit pareltje van een spel op de Nintendo Switch. In Good Job kruip je in de huid van het zoontje van de baas (feest der herkenning, was ik ook) die het hele bedrijf van onder tot boven moet leren kennen. Je begint op de begane grond bij de receptie en via onder andere Research, marketing, logistiek en Robotics moet je uiteindelijk op de bovenste verdieping eindigen. Tijd om dit bedrijf eens goed te leren kennen!

Puzzelen en slopen

Het verhaal daar gelaten, Good Job draait vooral om hele grappige en vermakelijke gameplay. Zoals je in onderstaande gameplay-video kan bekijken zijn physics belangrijk en zal je op elke verdieping zeer afwisselende puzzels moet oplossen. Daarbij straft de game je niet als je er een puinhoop van maakt. Als zoontje van de baas is het natuurlijk niet de bedoeling dat je allemaal dure apparatuur sloopt, maar dat is zo leuk! Daarom zal je een level altijd kunnen halen, ook als je het kantoor in totale chaos achterlaat. Als je je missiedoelen haalt mag je door, zij het met een iets lager cijfer; boeiend, je bent toch de zoon van de baas.

Onderstaande gameplay-video is normaliter exclusief voor Patreon! Daar plaatsen we één a twee gameplay-video’s per week. Steun het vrije woord en word lid!

Become a Patron!

Per verdieping zullen de puzzels enorm variëren. In het eerste level krijg je als doel om een beamer te verplaatsen. Hier wordt je geleerd dat sommige deuren stroom nodig hebben en dat je stekkers naar stopcontacten moet leggen. Maar hey, deze kunnen ook gebruikt worden als enorme katapult, waardoor je de nieuwe beamer van de ene kamer naar de andere kamer kunt lanceren wat zorgt voor de nodige hilariteit.

De grap is dat zodra je denkt het spel te snappen, er volledig nieuwe puzzels worden geïntroduceerd. Dit kunnen simpele ideeën zijn als breng paars pakjes naar paarse gebieden en groene pakjes naar groene gebieden, later wordt het veel complexer met hele fabrieksruimtes waar je lopende banden in goede banen moet lijden en machines moet begeleiden. Ook zal je met heftrucks aan de slag gaan en enorme kranen. Good Job is enorm variërend en verveelt geen moment.

Zelfs schoonmaken is leuk

Overigens zijn niet alle puzzels geslaagd, maar dit is ook een kwestie van smaak. De levels waar je een bepaald aantal planten water moet geven (toegegeven, dat dit met brandblussers gebeurd is erg geestig) waren niet heel interessant. Des te interessanter is de verdieping Research, waar je verwarmingsbuizen met warm water goed moet krijgen om een experiment te laten slagen. En zelfs het level waar je verf moet schoonmaken is zeer geslaagd, een schone ruimte achterlaten geeft natuurlijk altijd een gevoel van bevrediging. Dit is dubbel het geval als je dit met een vriend of vriendin doet, want de game is op één Switch met twee spelers te spelen.

We bespreken Good Job vanaf 27:42

Good Job is voor mij één van de verrassingen van dit kwartaal. De game is al een jaar uit, maar dat mag de pret niet drukken. De afwisseling in puzzels, de humor en het gebruik van physics zorgen voor een zeer ontspannen reis, waarbij je de tijd vergeet en je met een glimlach naar de bovenste verdieping werkt. Het is fijn om de zoon van de baas te zijn, want dan mag je lekker alles slopen zonder dat je ontslagen kunt worden. Maak daar vooral gebruik van, want de chaos in Good Job weerhouden je er nooit van om je werk toch goed te doen. Was het maar zo in het echte leven.

Good Job kost 19,99.

Wil je 7% korting op Nintendo-tegoed, Nintendo Switch Online en Nintendo-games? We hebben een actie met Kaartdirect! Ga naar deze pagina, selecteer wat je wilt kopen en gebruik bij checkout de code:

ditgeldgaatnietnaarea