Preview: Peaky Blinders Mastermind

Afpersing, diefstal, openbare geweldpleging en matchfixing… wanneer de Shelby Clan zich met deze dubieuze praktijken inlaat, lijkt de wereld er wel pap van te lusten en een oogje toe te knijpen. Peaky Blinders is big fookin’ business en game-ontwikkelaar FuturLab pikt graag een Brits pondje mee door een heuse game rondom de criminele familie te fabriceren.

Peaky Blinders Mastermind is dus de game die elke wannabe-Brummie met een beetje kans op de radar heeft staan en na het spelen van de eerste drie levels kan ik vertellen dat we te maken hebben met een potentieel interessante game. Maar voordat je helemaal uit je steelpannetje gaat en je beste fles Ierse whiskey opentrekt om dat feit te vieren, gebiedt het me te zeggen dat Peaky Blinders Mastermind misschien niet de ervaring is waar je als hardcore fan op hoopt.

Laat me een open deur intrappen

Mocht je namelijk je zinnen hebben gezet op een volbloedsactiegame waarin je naar hartenlust mag jatten, intimideren, afknallen en dikke koppen tot compote mag petsen tot je medewerking heb afgedwongen… klik dan maar weer weg. Peaky Blinders Mastermind gaat ‘m niet worden voor jou. Wie liever in het brein van Tommy Shelby kruipt en tot in de puntjes missies uitstippelt, wees welkom. Mastermind heeft nog een kans bij jou.

Peaky Blinders Mastermind is namelijk een strategie/puzzel-game waarin je vooral veel deuren moet openen, items moet vergaren en – zeer belangrijk – ongezien moet blijven. Iedere van de tien aanwezige missies geeft je een serie opdrachten en een tijdslimiet, plus enkele leden van de Shelby Clan om de klus te klaren. Er zit alleen één addertje onder het gras: je kunt maar één personage tegelijkertijd besturen.

Ho ho, niet allemaal tegelijk!

Om toch iedereen binnen de geringe tijd naar de eindbestemming te krijgen, geeft Peaky Blinders Mastermind je de kans om met ieder beschikbaar personage een eigen tijdlijn te creëren, de tijd terug te spoelen en de tijdlijnen met elkaar te synchroniseren zodat er één gezamenlijke tijdlijn ontstaat waarin de missie supersmooth tot een geheel wordt gesmeed. In de praktijk leidde dit in de eerste drie levels vooral tot heel veel ‘deur met personage A openhouden, terugspoelen en met personage B door die deur banjeren’-taferelen, waarbij onfortuinlijk genoeg heel weinig crimineels werd ondernomen.

En dat is misschien ook wel het meest heikele punt. Peaky Blinders Mastermind doet qua gameplay in de eerste drie hoofdstukken niet echt dingen waar je als Peaky Blinders-fan van smult. Toegegeven, de eerste drie levels bestaan uit een korte tutorial – waarin je louter met Tommy en Ada Shelby het veld betreedt – en twee verhaalopbouwende hoofdstukken waarin Ada uiteindelijk wordt afgelost door de doerak Finn, maar de gameplay voelt aanvankelijk wel een beetje tam voor een game die over een zwaar criminele familie gaat.

Een oude diesel

Gelukkig belooft FuturLab meer spanning en sensatie zodra de speler vordert en de game op stoom komt, vooral wanneer types als de onbezonnen vechtersbaas Arthur, pyromaan John en Peaky Blinders’ matriarch Polly aan het roster worden toegevoegd. Ieder van de Shelby-leden bezit zo zijn of haar eigen specialiteit die later in de game voor wat meer variatie moeten zorgen, dus daar moeten we dan ook maar vertrouwen in hebben. Ik ga er stiekem ook vanuit dat het uiteindelijk een ‘echte’ Peaky Blinders-ervaring wordt waar je een dikke grijns van op je bakkes krijgt, ander zou ik ook niet weten waarom Steven Knight – de bedenker van de serie – betrokken is bij het schrijven van het scenario.

En ergens heb ik dat vertrouwen, want qua aankleding doet Peaky Blinders Mastermind het verdraaid goed. De soundtrack geeft je de nodige vibe, ook al is het eeuwig zonde dat de game niet start met het niet meer weg te denken ‘Red Right Hand’ van Nick Cave and the Bad Seeds. De grafische stijl van de cutscenes is ook erg appetijtelijk en de spelomgeving geeft je echt het gevoel dat je door de industriële straten van het Birmingham uit de jaren ‘20 sjokt. Het maakt het allemaal des te jammer dat de stemmen van de originele cast niet te horen zijn in de gehele game. Ergens mis je die ‘ik vreet een pak zware shag als ontbijt en spoel die weg met een fles single malt’-stemmen van Cillian Murphy en Paul Anderson gewoon.

Het moge duidelijk zijn, Peaky Blinders Mastermind zal niet voor iedere liefhebber van de Shelby Clan zijn weggelegd. Een volle bak actie is niet iets waar je direct op getrakteerd wordt, vooral niet in de eerste drie hoofdstukken die ik heb mogen spelen. Dat neemt niet weg dat Peaky Blinders Mastermind potentie heeft wanneer je een strategiegame zoekt die netjes binnen het Peaky Blinders-universum past, al zal het dan wel meer moeten gaan doen dan wat het tot nu toe doet. Op Tommy ‘doe die deur eens open’ Shelby zit geen enkele Brummie te wachten.

Meer Peaky Blinders Mastermind

1.
    JohnnieBoy's avatar

Genre spreek me aan. Maar eerst die serie maar eens kijken dan.

2.

@JohnnieBoy: Best een aardige crime serie, die helaas wel wat slapper wordt naarmate je seizoen 5 nadert. Gezien Peaky Blinders Mastermind zich voor de serie afspeelt, mis je niks wanneer je de serie nog niet gezien hebt.

3.
    JohnnieBoy's avatar

@Patrick Meurs: Dat is prettig om te weten. Heb je toevallig ook een idee over wanneer dit spel uit word gebracht?