Review: Pokémon Mystery Dungeons Rescue Team DX

Nintendo gaat op de nostalgische toer en probeert Pokémon-fans weer massaal dungeons in te krijgen. Vijftien jaar na de release van Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team en Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team krijgen we een remake van deze twee games op de Nintendo Switch, genaamd Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX. Je gaat met je Pokémonvriendjes soortgenoten uit de brand helpen.

Het begin van een bijzonder partnerschap

Om je avontuur te beginnen moet je enkele vragen beantwoorden. Aan de hand van deze antwoorden wordt er een Pokémon gekozen. Ben je het niet eens met de keuze? No problemo, dan pak je lekker handmatig de gewenste Pokémon. Vervolgens moet je een partner kiezen uit het resterende aanbod en dan kun je beginnen met het redden van verloren Pocket Monsters.

Elke ochtend kom je je tentje uit om begroet te worden door je partner. Deze spoort je áltijd aan “to give it your best”, en dat wordt na een keer of 27 wel een beetje vervelend. Bitch, ik bepaal zelf wel of ik m’n best doe vandaag. Na de bemoedigende woorden van je partner check je je post en beslis je wat je die dag gaat doen. Je dag eindigt altijd na het verkennen van één dungeon; daarna vindt je partner dat het tijd is om te slapen.

Verhaal

Het door jou gekozen hoofdpersoon begint rare dromen te krijgen en begint te vermoeden dat hij/zij een mens is geweest. Hier kan je je echter niks meer van herinneren. Ook gebeuren er rare natuurrampen. Of de twee iets met elkaar te maken hebben weet je niet. Samen met je partner ga je op zoek naar de waarheid, terwijl je ook probeert om je werk als rescuer uit te voeren en de concurrentie voor te blijven.

Het verhaal is niet wild, bijzonder of vol met actie. Dit was ook niet mijn verwachting, want het blijft ten slotte een Pokémon game. De verhaallijn probeert je bezoekjes aan alle dungeons te verantwoorden en biedt een beetje afwisseling ten opzichte van de eentonige en zelfs ietwat saaie gameplay. De storyline probeert de game interessant te houden.

Dungeons, dungeons en nog eens dungeons

Hoe je het ook went of keert: De gehele game draait om het verkennen van de dungeons. De dungeons spawnen altijd randomly, waardoor je er nooit een uit je hoofd zal leren kennen. Er zijn veel verschillende dungeons met verschillende elementen zoals water, ijs of vuur. Maar eerlijk is eerlijk, het voelt allemaal als één pot nat door de gameplay. De elementen kunnen zorgen voor status-effects en dat is een leuke toevoeging, maar de basis blijft hetzelfde aanvoelen.

De gameplay is zeer repetitief en is daarmee absoluut niet voor iedereen geschikt. Je gaat een dungeon in en zoekt naar de Pokémon die hulp nodig hebben en gaat daarna naar de trap om naar de volgende verdieping te gaan. Onderweg versla je, middels turn-based gevechten, vijanden en pak je nog wat handige items op die vooral later in de game interessant worden. Dit is de gehele game in een notendop.

Kleine wereld, kleinere mogelijkheden

Je wereld is bijzonder klein en eenvoudig. Dit heeft echter ook een positieve kant: Hierdoor is de game makkelijk te begrijpen en kunnen ook mensen die niet bekend zijn met de oude versies van de game meteen aan de gang. Zo zijn er verschillende winkels op Pokémon Square die jou wat te bieden hebben zoals de bank, storage en een dojo om te trainen. Verder is er een postkantoor waar je jobs kunt accepteren en natuurlijk is er jouw vertrouwde tentje waar je na het redden van verdwaalde Pokémon lekker gaat pitten. Alles wat je nodig hebt is aanwezig, maar toch vind ik het neertellen van bijna €60 voor zó’n kleine wereld bijna diefstal.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX is grafisch leuk opgepoetst en ziet er vrolijk en kleurrijk uit. De dungeons spawnen altijd anders, maar toch is de gameplay zeer herhalend. Het verhaal doet z’n best om je eindeloze bezoekjes aan de dungeons te rechtvaardigen en biedt een afwisseling die zeker welkom is. De wereld en mogelijkheden zijn zeer beperkt waardoor het betalen van de volle pond niet geheel eerlijk voelt. De kans is dan ook groot dat deze remake voornamelijk interessant is voor mensen die de originele games vijftien jaar geleden kapot gespeeld hebben. Hiermee is de nostalgie van Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX zijn sterkste verkooppunt.

• Nostalgie
  • Leuk opgepoetst
  • Dungeons spawnen altijd randomly