Review: Team Sonic Racing

De blauwe egel en z’n matties are back. Na een afwezigheid van zeven jaar is Sonic terug in de auto om opnieuw de wegen onveilig te maken. Het vorige deel, Sonic & All Stars Racing Transformed, had vooral de nadruk gelegd op de transformerende voertuigen die elk terreintype aankonden. Bij het huidige Team Sonic Racing staat voornamelijk één ding centraal; jouw team.

De lat ligt vrij hoog voor ontwikkelaar Sumo Digital. Het vorige deel, dat alweer stamt uit 2012, was vrij goed ontvangen. Er mag dan ook wel verwacht worden dat na een stilte van zeven jaar er opnieuw een goede game neergezet kan worden. Maar zo vanzelfsprekend is dat niet. In een wereld waar Mario Kart de topper van dit kart-racing genre is, is de concurrentie scherp. Kan Sonic Team Racing zich meten aan de best of the best?

Team Adventure als campaign

Wil je goed de ins en outs van de game leren en niet meteen in het diepe duiken? Dan is het een aanrader om te beginnen met de campaign, hier “Team Adventure” genaamd. De story van de game laat je voorzichtig kennismaken met het begrip ‘Team Racing’. Het is in deze game namelijk niet belangrijk dat jij het als individu goed doet. De nadruk ligt op het teamaspect. Er wordt geracet in teams van drie. Als jij als eerste over de finish kart, maar de rest van jouw team helemaal achterin rijdt, is er grote kans dat jullie als team niet winnen. En dus wordt er van je verwacht dat je je teamgenoten voorziet van backup.

Dit principe werkt op verschillende manieren. Zo kan je je voorwerpen weggeven aan je teamgenoten en kan je verdwaalde of gespinde buddies een zogenaamde skimboost geven. Dit houdt in dat je ze, door dicht langs ze heen te rijden, een snelheidsboost geeft. Ook is het mogelijk om in het pad van de nummer één van jouw team te rijden. Dan krijg je een zogeheten slingshot. Dit is wederom een snelheidsboost die je krijgt zodra je na een tijdje het gele pad van je voorgaande teamgenoot verlaat.

De campaign kent Grand Prixs, losse races en verschillende challenges. De afwisseling hierin is leuk en verfrissend. Ook zijn vele levels voorzien van een optionele uitdaging die in de level kan worden behaald.

Naast de verhaallijn is er de mogelijkheid tot lokaal races rijden. Dit kan zowel in je eentje, als met meerdere mensen. Ook een online optie is aanwezig waar je je racing skills kan meten aan de skills van rest van de wereld. Standaard races behoren ook tot een mogelijkheid indien je het niet zo op samenwerken hebt. Tot slot zijn ook de welbekende time trials terug, waarin je moet proberen om op de tracks een zo snel mogelijke tijd neer te zetten.

Moeilijkheidsgraad = makkelijkheidsgraad?

Dat een game voorzichtig en rustig begint om je in je waan te laten dat je awesome bent, is geen nieuw gegeven. Bij Team Sonic Racing kom je echter halverwege de campaign pas wat weerstand vanuit de concurrent tegen. Vooral in het begin lijkt het alsof de game je uiteindelijk toch altijd laat winnen. Zo kan ik een absolute ruk race rijden, maar eindig ik uiteindelijk toch als eerste en mijn teamgenoten als tweede en derde.

Dit hield dus aan tot halverwege de campaign, maar ook daarna werd het nooit echt erg lastig. Mijn tip is dan ook om vooral niet te twijfelen om de moeilijkheidsgraad aan te passen. Merk je dat normal echt appeltje-eitje is? Probeer het dan vooral een moeilijkheidsgraad hoger. Je zal merken dat dit een gezonde uitdaging voor je vormt, zonder meteen compleet kansloos te zijn.

Wat wel een hele gezonde moeilijkheidsgraad heeft, zijn de challenges. Er zijn verschillende soorten challenges te vinden door de campaign heen. Er kunnen bij deze uitdagingen een bronzen, zilveren, gouden en platina medaille worden gescoord. Vaak was ik al door het dolle heen als ik een bronzen medaille bij elkaar had gesprokkeld. Vooral de ring challenge (waar je zoveel mogelijk ringen moet verzamelen) en de challenge waar je door rode of gele boogjes moet driften zijn erg lastig. Deze zul je ongetwijfeld meerdere malen moeten spelen voordat je verder kan. Dit is een leuk contrast met de Team Races die je vaak maar een keer speelt en dan al hebt volbracht.

The customizer is always right

Elke race of uitdaging die je volbrengt, voorziet jou van punten. De punten worden omgezet in credits en deze kunnen weer gebruikt worden om zogenaamde mod pods te kopen. En nee, dan bedoelen we niet die capsules die je in je wasmachientje gooit en jongeren oppeuzelen.
Voor tien credits kan je een mod pod kopen die jou een leuk extraatje geeft; een extra item tijdens een race of zelfs een legendarisch nieuw onderdeel voor de wagen van een van de karakters.

Ook kunnen de wagens voorzien worden van een kek nieuw kleurtje of een geinige toeter. Op deze manier kun je je eigen stempeltje drukken op de auto van je favoriete karakter.

Beter goed gejat dan slecht bedacht

De vergelijking naar Mario is snel gemaakt met kart-games als deze. En het spijt me zeer, maar we moeten het er echt over hebben. Het is duidelijk te zien dat ontwikkelaar Sumo Digital goed heeft gekeken naar wat Mario Kart 8 de gamer allemaal heeft gebracht. Zo is bijvoorbeeld het antizwaartekrachteffect dat in Mario Kart 8 werd geïntroduceerd, ook weer terug te zien in Team Sonic Racing. Dit effect zorgt ervoor dat het voor spelers mogelijk is om tegen steile muren te sjezen of zelfs geheel ondersteboven te racen.

De fanatieke Nintendo-fan zal ongetwijfeld ook opmerken dat de circuits soms erg bekend voorkomen. Zo is Sky Road duidelijk losjes gebaseerd op de befaamde Rainbow Road en heeft Haunted Castle wel erg veel weg van Luigi’s Mansion. Verder kent Team Sonic Racing Pinball Highway en Hidden Volcano, die ook allebei in soortgelijke vorm voorbijkomen bij de concurrent.

Alhoewel de tracks prachtig zijn in Team Sonic Racing; het is toch jammer dat ideeën voor circuits bij de onbetwiste koning van het genre vandaan moet komen. Het zijn geen harde kopieën van de welbekende tracks in Mario Kart, maar de thema’s hebben erg veel overeenkomsten.

Was je vroeger al die einzelgänger die alle schoolprojecten liever helemaal alleen deed omdat jij toch altijd al het zware werk moest doen? Dan is dit hoogstwaarschijnlijk geen game voor jou. Er is wel een mogelijkheid tot het rijden van standaardraces, maar niet in de Team Adventure modus. De nadruk ligt echt op het samenwerken om dan als een team tot een goed resultaat te komen. Dit is een leuke en originele draai die is gegeven aan deze vrolijke racegame. Wel is het dan weer jammer dat de inspiratie voor tracks voornamelijk van de concurrent afkomstig is, maar ze zien er in ieder geval wel gelikt uit. Fans van het kartgenre gaan zich ongetwijfeld vermaken met Team Sonic Racing.

• Uitgebreide campaign (Team Adventure)
  • Origineel teamaspect
  • Tracks zien er gelikt uit

• Niet voor einzelgängers
  • Thema's van de tracks zijn niet origineel

7.5

1.
    BearsRidingTanks's avatar

Ben benieuwd hoeveel mensen nu einzelgängers gaan googelen voor de betekenis.

2.
    NoobAssPlayer's avatar

Dikke prima! Had deze al een poosje in de pre-order staan, en dat terwijl ik nóóit pre-order! Ik heb me zo geweldig veel vermaakt met de vorige delen, en ik kan geen genoeg krijgen van dit soort kart games. Gooi daar deze zomer ook nog de Crash Bandicoot bij met zijn kart game & ik ben tot aan de release van The Last Of Us 2 zo zoet als koek!

3.

Zo,ook ge pre orderd na deze leuke review.