Review: Total War Three Kingdoms

Ontwikkelaar The Creative Assembly staat al jaren bekend om hun Total War-reeks. De epische veldslagen kregen de afgelopen jaren een nieuwe dimensie door de samenwerking met The Games Workshop, met Total War Warhammer en Total War Warhammer 2 als voorlopig eindresultaat. De fans wachten nog altijd op het derde deel, maar ondertussen is The Creative Assembly hun basis niet vergeten. Met Total War: Three Kingdoms krijgen we een meer traditionele Total War-game voorgeschoteld. In Three Kingdoms gaan we naar het China van rond 190 na Christus en het is aan jou de taak om het land te verenigen onder één heerser!

Welkom in China

Het verenigen van China is natuurlijk geen gemakkelijke bezigheid, maar gelukkig krijgt de game al direct meer persoonlijkheid omdat je mag kiezen uit één van de twaalf krijgsheren, die allen hun eigen specialisaties en krachten kennen. Zoals we gewend zijn van de franchise zijn er twee gameplay-mechanieken in het spel. Allereerst heb je de kaart van China, waar je per beurt belangrijke beslissingen moet maken over de bouw van je steden, het verplaatsen van legers en het beheren van je financiën. Dit micromanagen is vaak zeer uitdagend, want je dient je bevolking onder controle te houden, relaties te onderhouden met bevriende facties en de verdediging altijd op orde te hebben.

Diplomatie

Dit was in voorgaande delen al zeer diepgaand en je bent constant bezig met het bepalen van de richting waarin je je samenleving wilt stuwen. Elke vijf beurten mag je een nieuwe reform toewijzen, die je in militaire, diplomatieke of economische richtingen laat levellen. Afhankelijk van je keuze krijg je andere bouw-opties, legers of diplomatieke macht in je knuisten. Dit gaat zelfs zo diep, dat als een leider van een factie waar je bevriend mee bent sterft, en zijn opvolger ziet je niet zitten; de relatie kan verslechteren of zelfs verbroken kan worden.

Ook je vazallen (krijgsheren die niet van jouw factie zijn, maar je wel dienen) zijn belangrijker dan ooit, want zij kunnen je ondersteunen met goederen die jij te kort komt. Heb je een gebrek aan voedsel, dan kun je hem erom vragen, maar hij zal altijd iets terug willen. Simpele kleuren rood en groen geven aan of wat je teruggeeft voldoende is, waardoor je zonder al te veel gebieden toch goed rond kan komen. En als iemand niet wil meewerken is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om hem te bedreigen met je militaire macht.

Dieper dan diep

Het is bizar hoeveel diepgang de Total War-games inmiddels hebben, want niet alleen heeft je samenleving enorm diepe stats, ook je krijgsheer en verschillende generaals zijn bijzonder diep aan te passen. De opties om je krijgsheer en generaals aan te passen zijn ditmaal legio. Je kunt verschillende paarden, wapens en bepantsering vrijspelen en toewijzen en daarnaast heeft elk personage ook een eigen skill tree. De opties zijn legio en in Total War Three Kingdoms ook te gebruiken in het real time-gedeelte van het spel.

Uiteraard zijn de veldslagen ook in real time uit te vechten en deze gevechten zijn nog steeds episch, strategisch en behoorlijk tactisch. Het wordt wederom fantastisch in beeld gebracht en als je de camera dichterbij het strijdtoneel brengt zie je letterlijk honderden krijgers elkaar te lijf gaan met zwaard, paard, pijl en boog.

Duelleren tot de dood

De Chinese geschiedenis leert ons natuurlijk dat eer van groot belang is, daarom zijn de één-op-één-gevechten geïntroduceerd in Three Kingdoms. Met deze optie kun je een verliezende strijd alsnog winnen door de tegenstander uit te dagen voor een duel. Deze duellen kun je niet actief uitvechten, maar afhankelijk van het level van je generaal en zijn specialisaties kun je een verliezende strijd alsnog winnen, simpelweg door de andere generaal te verslaan in een duel. Let er wel op dat het niet altijd slim is om op een duel in te gaan, want als je aan het winnen bent kun je alsnog verliezen als je generaal het leven laat.

Toch echt Total War

Hoe veel dieper je ook kunt gaan met diplomatie en het levelen van je karakters, blijft Total War Three Kingdom wel het bekende stramien volgen, zeker in de real time-gevechten. Speermannen zijn nog altijd het sterkst tegen paarden, boogschutters dien je op afstand te houden en paarden zijn vooral handig om de tegenstander mee te flanken. Dit papier-steen-schaar-model is zeer bekend bij fans van de franchise en daarin hoef je niet te rekenen op heel veel vernieuwing. Nu we eenmaal gewend zijn aan dwergen, draken en een flinke dosis magie in Total War: Warhammer, voelt Three Kingdoms wat beperkt aan. Echter, als je fan bent van de serie en je hebt weer zin in een meer realistisch deel, dan biedt de game genoeg vernieuwing en diepgang.

Total War Three Kingdoms neemt ons mee naar het China van 190 na Christus en doet dat zoals we gewend zijn van de serie. De veldslagen zijn nog altijd episch en strategisch, al zijn ze natuurlijk niet zo groots en spectaculair als we kennen uit Total War: Warhammer (2). De vernieuwing wordt vooral gezocht in de gameplay op de kaart van China.

Met diplomatie kun je verder komen dan ooit en het aantal richtingen waarin je je samenleving kunt specialiseren is indrukwekkend. Ook je krijgsheer is belangrijker dan ooit, met een zeer diepe skill tree en de mogelijkheid om gevechten te beslechten middels duellen. Total War Three Kingdoms is niet het meest vernieuwende deel uit de franchise, maar als je weer veldslagen wilt uitvechten op een realistische manier, dan is Total War Three Kingdoms een prima keuze.

• China
  • Diplomatie
  • Diepgang