Geannuleerde Shenmue HD-remake alsnog in beeld gebracht

Waar SEGA het ooit uitgestippeld had als een high definition remake van de Japanse klassieker Shenmue, werd de Britse ontwikkelstudio d3t eind 2016 plots van het hele project gehaald om een wat minder diepgaande port van de eerste twee games te leveren. Shenmue 1 & 2 zag zo het daglicht op Steam en de huidige generatie consoles, maar de remaster ging verloren.

Althans, dat dachten we. De game-analisten van Digital Foundry wisten recentelijk echter de geannuleerde remake te bemachtigen, en geven nu volop inzage van wat d3t precies in the works had:

Wat de video vooral aan nieuwe informatie verschaft, is de grotere ambitie die d3t ten toon wilde stellen. Grafisch gezien werd de geometrie van levels hevig verbeterd, maar ook betere lichtinval en ambient occlusion zouden toegevoegd worden. Zelfs de NPC’s zouden een flinke rework krijgen, waarbij ze meer oog voor detail uit zouden moeten stralen in de omgevingen.

In de video is ook een segment te zien uit de tweede Shenmue, wat aangeeft dat d3t eenzelfde remaster voor de sequel wilde leveren. De ingrepen daar zouden aanzienlijk minder groots van insteek zijn, al werden de aanwezige lichtbronnen, schaduwen en reflecties wel flink aangepakt.

Dit alles werd blijkbaar door SEGA in de ban gedaan om iets meer op safe te spelen, en simpelweg een meer gangbare port van de twee originele games aan te bieden. Die verscheen afgelopen zomer alweer, met prima ontvangst onder de liefhebbers.

Een verstandige keuze? Of hadden we de Shenmue 1 & 2 die we kregen liever ingeruild voor hetgeen d3t oorspronkelijk aan werkte?

  1.   
    mmx's avatar

    Ik weet niet of dit nog een succes kan worden

  2.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @mmx: De beelden die je hier ziet, gaan dus nooit meer verschijnen als game zijnde.

    Dit hele remaster-project werd in 2016 geannuleerd en sinds afgelopen zomer is daarvoor dus een wat meer directe port van Shenmue 1 & 2 verschenen. Die is overigens goed ontvangen.