Review: Two Point Hospital

Het in 1997 uitgekomen Theme Hospital is terug! De makers achter de bekende ziekenhuismanagementgame van EA richtten een nieuwe studio op genaamd Two Point Studios en kwamen met het bijna gelijknamige Two Point Hospital. Zal ons hart sneller kloppen door deze spirituele opvolger of had Two Points Studios de defibrillator beter kunnen laten liggen?

Een ziekenhuismanagementgame, of niet?

In Two Point Hospital word je de baas van een ziekenhuis en is het de bedoeling dat je alles aanstuurt. Je bouwt ruimtes en richt deze in, je neemt mensen aan en leidt ze op en je moet ervoor zorgen dat je ziekenhuis er financieel gezien goed voor staat. In de praktijk ben je in Two Point Hospital vooral bezig met het bouwen en inrichten van ruimtes en zorg je dat deze bemand zijn met de juiste mensen. Hierdoor verliest de game al heel snel zijn ‘management’-aspect en voelt het meer aan als een architectengame.

Je kan echter wel veel dieper met de game. Zo kan je zelfs per behandeling kiezen hoe duur deze moet zijn en bepaal jij welke taken welke conciërge wel of juist niet mag doen. Hoewel dit micromanagement dus wel in de game zit, komt dit amper aan bod. Het is niet nodig en je merkt er weinig van, waardoor je al snel op de oppervlakte blijft.

Het reilen en zeilen in jouw ziekenhuis

Elk ziekenhuis komt met zijn eigen verhaal en daarmee ook zijn eigen uitdaging. Zo staat de ene in een rijke buurt waar veel mensen met het rockstar-syndroom lopen en is de andere ijskoud omdat het hoger gelegen is. Dit zorgt ervoor dat elk ziekenhuis anders aanvoelt. Dit is maar goed ook, want voor de rest voelt elk ziekenhuis hetzelfde. Hoewel er objecten vrij te spelen zijn, zit er geen variatie in de inrichting van het ziekenhuis. Bepaalde thema’s zouden hier al veel goed hebben gemaakt, maar al snel zal je elke keer weer hetzelfde ziekenhuis maken.

Doordat elk ziekenhuis zijn eigen verhaal en uitdaging heeft, zal je per ziekenhuis ook moeten kijken waar je focus ligt. Dit komt er vaak op neer dat je een bepaalde ruimte iets vaker moet bouwen. Uitdagingen tussendoor zorgen gelukkig voor variatie en iets meer uitdaging.

Al met al is Two Point Hospital vermakelijk en zal je uren bezighouden doordat het zo lekker weg speelt. Echter zijn er wel wat puntjes waar de studio nog mee aan de slag zou kunnen. Zo voelt de game meer aan als een bouwsimulator dan een managementgame en mist er variatie doordat elk ziekenhuis weer hetzelfde is. Daarbij wordt de game nergens echt moeilijk en blijft het op de oppervlakte kabbelen. Desalniettemin speelt het lekker weg, is het best vermakelijk en vliegen de uren voorbij.

• Zeer vermakelijk
  • Makkelijk door te spelen
  • Leuke grafische stijl