Het is over en uit voor Capcom Vancouver, de ontwikkelstudio die de laatste jaren vooral in de weer was met de Dead Rising-franchise. Begin dit jaar kreeg het dochterbedrijf van Capcom al te maken met flinke ontslagen, maar nu zijn de deuren definitief gesloten. Zeker 158 mensen zijn hun baan verloren.
Capcoms hoofdkantoor deed het nieuws uit de doeken met een statement richting Kotaku. Naar verluidt zou de beslissing zijn genomen nadat Capcom inzage had gedaan in de lopende projecten van het Vancouver-kantoor.
Een zogenaamde “skeleton crew” blijft binnen Capcom Vancouver nog actief tot januari 2019, enkel om het officiële sluiten van de studio zakelijk en logistiek af te ronden. Onduidelijk is of we ooit nog iets zullen zien van hun werkzaamheden aan nieuwigheden binnende de Dead Rising-serie of de Puzzle Fighter-franchise.
De focus van Capcom gaat vanaf heden vooral uit naar de grotere titels, vooral de game die in Japan geproduceerd worden. Toevalligerwijs staat uit die hoek dan weer een veelbelovende andere zombie-titel, de remake van Resident Evil 2, te verschijnen.
Capcom Vancouvers laatste grote project was, jammer genoeg, ook niet bepaald de blockbuster waarop de Canadezen gehoopt hadden. Het vierde deel van Dead Rising beloofde terug te gaan naar de wortels van de serie, maar sloeg volgens vele liefhebbers de plank volledig mis.
Ook wij van Gamersnet waren niet bepaald gecharmeerd van de voortzetting van de serie, waarvan akte in onze Dead Rising 4 review.
Capcom bedankt middels het statement de Vancouver-onderneming wel nog een laatste keer:
We appreciate the hard work and contributions of all the studio team members in creating unforgettable gameplay experiences for the Dead Rising series and Puzzle Fighter.
Aldus de woordvoerder van de Japanse spellengigant, in diens officiële statement over het uitsluitsel.
Heel zeker is het niet, maar een enkele bron van Kotaku schijnt gemerkt te hebben dat veel Capcom Vancouver-werkkrachten over de laatste paar maanden wel vertrokken richting EA Vancouver, die nu werken aan een nog onaangekondigd Star Wars-project.
Ergens enorm zonde natuurlijk, maar laten we wel wezen; Dead Rising was er genoeg niet heel erg goed aan toe, de afgelopen jaren.
Puzzle Fighter had misschien meer appeal in een compleet andere doelgroep, maar lijkt me nauwelijks een titel waar je Vancouver echt hard voor nodig hebt, dat kan Capcom dan wellicht beter ergens anders onderbrengen.
Wel benieuwd wat er gaat gebeuren met zowel de medewerkers als hun projecten. Zou jammer zijn om talent zo maar te zien vergaan, vooral als Dead Rising mogelijk nog eens uit de dood kan herrijzen.