2002. Het is het jaar waarin games als Battlefield 1942, Age of Mythology, Tom Clancy’s Splinter Cell en Hitman 2: Silent Assassin verschenen. Het is ook het jaar waarin Need for Speed: Hot Pursuit 2 uitgebracht werd. Tussen toen en nu verschenen er nog een stuk of 18 andere Need for Speed-games, waarbij het vorig jaar verschenen Need for Speed: Payback vooralsnog het laatste deel is. 2002 is tot slot ook het jaar waarin V-Rally 3 verscheen. Een racefranchise die niet zulke roerige jaren als de Need for Speed-reeks heeft meegemaakt. Sterker nog, zestien jaar later achten uitgever Bigben en de Franse ontwikkelaar Kylotonn eindelijk de tijd rijp voor een opvolger: V-Rally 4.
Uit de mottenballen
Het lijkt een uiterst merkwaardige timing om de V-Rally-serie uit de mottenballen te halen. Met een beetje achtergrondkennis wordt de reden echter al duidelijker. Kylotonn kennen we de laatste jaren namelijk ook wel van de WRC-games en aangezien die serie een jaartje overslaat, hadden de ontwikkelaars tijd over voor een ander project. Hoewel ik in 2002 (vermoedelijk) zelf net mijn eerste stapjes in Runescape wist te zetten, wijzen de digitale annalen ons erop dat de V-Rally-franchise nooit de harde simulatiekant heeft gezocht, maar altijd een redelijke arcaderacer is geweest. In V-Rally 4 is dat niet anders.
Hoewel de auto’s nogal schichtig reageren, is er van echt realisme bepaald geen sprake. Nu is dat, afhankelijk van je verwachtingen, niet bepaald een probleem, want de meeste auto’s in V-Rally 4 rijden lekker weg. Daarbij kan er het nodige onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende racetypen, die onderling verschillen in auto’s en ondergrond. In totaal zijn er vijf verschillende racecategorieën.
Allereerst is er natuurlijk Rally, waarin je over wisselend terrein zo snel mogelijk van A naar B moet racen en je onderweg geholpen wordt door je navigator. Ook in de Hillclimb-modus moet je zo snel mogelijk van begin- naar eindpunt, maar dit keer betekent dit dat je in zo kort mogelijke tijd een berg moet op- of afrijden. Extreme-Khana laat je over een krap parcours je rondjes maken en hierbij is precisie geboden. Het aantikken van een pylon levert je namelijk straftijd op. Zowel in de Buggy-modus als bij V-Rally Cross race je je rondjes tegen andere auto’s. Hierbij biedt de buggy-modus je ruiger terrein, terwijl de V-Rally Cross een wat tactischer element heeft. Eén van je rondjes is de joker-lap, waarin je een extra stuk rijdt. Door dit op het goede moment te doen, bespaar je je een hoop potentieel tijdverlies in de meute.
Pure middelmaat
Dit geheel wordt aan elkaar gepraat in V-Rally Mode. Al is het een al te groot compliment om deze carrièremodus een samenhangend geheel te noemen. Het enige waar de V-Rally Mode in uitblinkt, is namelijk pure middelmaat. Je kunt je eigen raceteam opbouwen, nieuwe auto’s kopen en je eigen auto’s upgraden, sponsoren binnenhengelen voor extra geld en tal van eventjes spelen, maar een rode draad hierin ontbreekt. Je bevindt je in een constante loop van geld verdienen met races en sponsorcontracten en geld aftikken voor je crew en auto’s. Dit continue cirkeltje gaat binnen de kortste keren vervelen en er wordt je in de carrière-modus simpelweg te weinig in het vooruitzicht gesteld om je interesse vast te kunnen houden.
De menustructuur helpt daarin ook zeker niet. Grootste frustratie hierin is wellicht het feit dat je steeds een stuk of vijf races aangeboden krijgt waaraan je kunt deelnemen. Al te veel logica hierin is niet te vinden en dat betekent dat dikwijls niet alle racetypen beschikbaar zijn. Ook de mogelijkheden voor de locaties waar je racet zijn aan schijnbare willekeur onderworpen en dat komt de variatie lang niet altijd ten goede. Zonde, want de parkoersen zelf zitten dan wel weer goed in elkaar. Alsof dit het hoofdmenu nog niet vervelend genoeg maakt, word je ook continu verveeld met hetzelfde matige liedje. Ergernis gegarandeerd.
Conclusie
Hoewel er best wat lol te beleven is in V-Rally 4, had Kylotonn er goed aangedaan om iets meer tijd in deze revival van de V-Rally-reeks te steken. De vijf verschillende racetypen (Rally, V-Rally-Cross, Buggy, Extreme-Khana en Hillclimb) bieden variatie, maar komen niet allemaal even goed uit de verf. De racelocaties zijn afwisselend en de parkoersen zitten leuk in elkaar, maar grafisch is het niet hoogstaand. Het kwalijkst is echter de carrièremodus, die van meet af aan niet weet te interesseren. Hoewel je met V-Rally 4 best wat rallyraceplezier kunt beleven, zijn er simpelweg betere alternatieven beschikbaar.
Ben altijd blij met de revieuws zijn voor mij een graadmeter om wel/niet te kopen !
@mmx: Leuk om te horen! Daar doen we het ook voor! 🙂