Preview: SoulCalibur 6

Er zijn weinig genres waarin het zo moeilijk is om je te onderscheiden van de concurrentie als het fighting-genre. Gelukkig heeft SoulCalibur daar nooit een probleem mee gehad: dankzij zijn gigantische zwaarden, Japanse mythologie en over-the-top cast aan personages, bewaart deze serie al sinds 1995 een speciaal plekje in het hart van veel gamers. Later dit jaar verschijnt het zesde volwaardige deel in de serie en hoewel de onderscheidende elementen nog steeds hetzelfde zijn als 23 jaar geleden, heeft de franchise weer een flinke stap voorwaarts gemaakt.

SoulCalibur 6 kent een gastoptreden van The Witcher-protagonist Geralt of Rivia en op de Gamescom mocht ik een robbertje vechten met deze onverschrokken krijger. Daarbij viel direct op dat Geralt ook in SoulCalibur keihard kont schopt; hij ramt genadeloos hard met zijn zwaard en kan onder andere vuurballen afvuren dankzij zijn magische krachten. Bovendien merkte ik meteen dat de game vloeiender speelt dan zijn voorgangers. Vooral het aan elkaar rijgen van combo’s gaat naadloos en de visuele pracht en praal waarmee dit in beeld gebracht wordt, is tekenend voor de stap die SoulCalibur 6 maakt ten opzichte van zijn voorganger. Alles voelt net wat grootser, net wat beter en net wat spectaculairder.

Naast de verbeterde graphics, nieuwe personages en extra moves, onderscheidt SoulCalibur 6 zich vooral dankzij zijn twee verhalende modi. De eerste, Chronicle of Souls, werd afgelopen E3 al onthuld. Deze modus geeft ieder personage in de game zijn eigen minicampagne en dat is vooral voor de fans van het eerste uur erg interessant. Wil je meer weten over de geschiedenis van Sophitia, of ben je benieuwd hoe Astaroth zo’n boze knul is geworden? In Chronicle of Souls kom je het spelenderwijs te weten. “Interactieve lore”, zoals de ontwikkelaar het zelf zo mooi omschreef.

Vrijheid der zielen

Nieuw op de Gamescom was Libre of Souls, de tweede verhaalmodus van SoulCalibur 6. Waar je in Chronicle of Souls kortere verhalen beleeft met de bestaande cast, geeft Libre of Souls je de kans om op een episch avontuur te gaan met jouw eigen personage. De character creator die je hierbij voorgeschoteld krijgt, is bizar uitgebreid. Je kunt kiezen uit zestien verschillende rassen en een veelvoud aan wapens en vechtstijlen, maar daar houdt het niet op. Werkelijk elk detail van je personage is aan te passen, van de vorm van het gezicht tot de dikte van de enkels. Als jij een wandelend skelet of panda in jurk wilt maken, behoort dit gewoon tot de mogelijkheden; het blijft natuurlijk SoulCalibur.

Chronicle of Souls plaatst je tegenover een nog onbekende antagonist die vastberaden is om alle fragmenten van het Soul Edge-zwaard te verzamelen. Tijdens je missie om dat plan te dwarsbomen, kruist een groot scala aan personages je pad. De meeste zul je kennen uit Chronicle of Souls, maar Bandai heeft beloofd dat je ook de zelfgemaakte karakters van jou en je vrienden zult tegenkomen. Tussen gevechten door heb je gesprekken met deze personages en je kunt zelf kiezen hoe je die conversaties aanvliegt. Volgens de ontwikkelaar zullen jouw keuzes invloed hebben op het verloop van de game, maar wat we tot dusver hebben gezien, wees erop dat die invloed nogal beperkt is. Hoe variabel het verhaal van Chronicle of Souls daadwerkelijk is, moet dus nog blijken.

Voorlopige conclusie

SoulCalibur 6 speelt als een zonnetje en introduceert enkele welkome tweaks zonder de essentie van de franchise te verliezen. De toevoeging van Chronicle of Souls en Libre of Souls zorgt bovendien voor een welkome afwisseling tussen de reguliere potjes vechten, al is het nog onduidelijk hoe persoonlijk het avontuur van laatstgenoemde modus daadwerkelijk gaat worden. Toch moet het wel heel gek lopen wil SoulCalibur VI een teleurstelling worden, want momenteel heeft de game alle ingrediënten om later dit jaar weer garant te staan voor honderden uren Oosters vechtplezier.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren