Voormalig GTA-producer onthult ambitieuze open wereld-game waarin ‘alles kan’

Begin vorig jaar kreeg GTA-producer Leslie Benzies ruzie met uitgever Take-Two. De man verliet Rockstar na 15 jaar trouwe dienst en spande een rechtszaak aan tegen de studio, waarin hij 150 miljoen aan onbetaalde royalties eiste. Hoewel die rechtszaak nog steeds voortsleept, heeft Benzies inmiddels wel zijn eigen studio opgericht. Met een team van voormalig GTA-ontwikkelaars werkt hij momenteel aan wat misschien wel de meest ambitieuze open wereld-game ooit is.

De nog naamloze studio is gevestigd in zowel Edinburg als Los Angeles en opgericht in samenwerking met GTA-ontwikkelaars Colin Entwistle en Matthew Smith. Momenteel telt de ontwikkelaar zo’n 30 medewerkers, maar men is druk bezig met het werven van nieuw talent.

Dit weekend onthulde Benzies de eerste game van zijn nieuwe studio. Deze draagt de titel “Everywhere” en geeft spelers de mogelijkheid om overal naartoe te gaan en vrijwel alles te doen wat ze willen:

Everywhere has a lot of traditional game mechanics, but we’re going for something more that draws inspiration from, well, everywhere. Players are getting smarter and require more from their games, and we want players to have the real freedom to live in our worlds in the ways they want to. We’re aiming to offer a huge variety of game modes and styles that not only tell our stories but also enable players to live in the identities and adventures they most want to explore.
Smith voegde daaraan toe:
The game is about giving the player an enormous amount of freedom, with enough possibilities and just enough constraints to keep you constantly entertained and at the same time feel like you’re actively shaping the world around you, and living in a genuinely alternate reality.
In een interview met Polygon benadrukte Benzies dat Everywhere geen kloon van GTA wordt. Volgens hem zijn de twee IP’s totaal verschillend, zowel qua gameplay als qua sfeer:
Everywhere is very different from GTA. There may be parts of our game that include satire but the tone will be very different and at times our players will be in control of how the tone is set.
De productie van Everywhere staat nog in de kinderschoenen, dus de kans is klein dat we deze game binnen vijf jaar kunnen verwachten. Het door Benzies geschetste vooruitzicht klinkt echter alvast zeer veelbelovend.

Meer Everywhere

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Zo, zo! Ik hoop dat hun vissie niet hun ondergang word met deze toch wel grote woorden dat “alles kan.” 😮

  2.   
    tranceguy's avatar

    Hoe kan je nou ruzie krijgen met Take 2 als je als Rockstar zijnde zelf je eigen games uitgeeft… Hebben op zich niks met Take2te maken namelijk…