Blake Jorgensen: EA ontwikkelt éérst voor krachtige pc’s

Veel games krijgen tegenwoordig een slechte pc-port: wie herinnert zich het drama met Batman: Arkham Knight niet? Ook het recentere Dishonored 2 doet het, ondanks goede resultaten op Steam, niet goed wat betreft de pc-prestaties. Volgens Blake Jorgensen van EA hoeven we deze taferelen echter niet (meer) te verwachten van zijn bedrijf.

Volgens Jorgensen ontwikkelt EA namelijk eerst voor krachtige pc’s, en dán pas voor minder krachtige systemen als de consoles. Doordat alle games van EA zijn overgestapt op de Frostbite Engine, hoeft alleen die ene engine te worden geoptimaliseerd. Voorheen werkte het bedrijf met meerdere engines, wat zorgde voor verschillende niveaus in optimalisatie.

Deze ontwikkelingsaanpak kwam ter sprake toen Jorgensen werd gevraagd naar de nieuwe console-strategieën van zowel Sony (met de PlayStation 4 Pro) als Microsoft (met de Xbox One Scorpio). Jorgensen gelooft dat beide consoleboeren in de toekomst dit soort tussengeneraties zullen uitbrengen, en dat ze bovendien een trend naar backwards compatibility tussen deze ‘tussengeneraties’ doormaken.

Door die frequentere updates in de consoletechnologie voelt EA zich vrij om zijn games te optimaliseren voor de krachtigste hardware die beschikbaar is, en pas daarna te ontwikkelen voor de consoles. Ook zegt Jorgensen dat consolehardware steeds meer lijkt op pc’s, waardoor het ook eenvoudiger wordt om eerst voor krachtige hardware te programmeren.

You won’t see much margin upgrade at all. We build all of our games to the highest possible spec, which is typically a high-powered PC, and as the consoles come in, [which] may not be the highest spec, we may actually dummy down the console product to meet the spec of the console. In a world where the console looks more and more like a PC, that’s good for us.
Voor degenen die nog twijfelen: de pc-versies van zowel Battlefield 1 als Titanfall 2 draaiden soepel. De toekomst voor pc-games van EA lijkt er dus zonnig uit te zien!

  1.   
    Neolite's avatar

    Als je de luxe als EA hebt om dit op deze manier te doen is daar natuurlijk geen spelt tussen te krijgen. Het probleem ligt echter bij de wat kleinere uitgevers die het met verschillende engines doen. Deze zijn soms niet even makkelijk te porten en/of er is simpelweg niet genoeg geld voor. De grootste groep zit op de consoles dus daar ligt dan voor deze bedrijven de prioriteit, ergens dat ook gewoon heel logisch.

  2.   
    PaNNa's avatar

    Neolite schreef, "De grootste groep zit op de consoles dus daar ligt dan voor deze bedrijven de prioriteit, ergens dat ook gewoon heel logisch."

    Dit mag dan misschien wel waar zijn, maar het is niet eerlijk tegenover de klanten. We betalen tenslotte nog altijd evenveel (in sommige gevallen kan het al 10€ minder zijn, maar dan nog..), als je betaald zoals ieder ander persoon hoor je kwaliteit te krijgen en dat kan niet altijd gezegd worden.

    Ik hoop gewoon dat er nog anderen zijn die het voorbeeld van EA gaan volgen.